Siła jogi

Większość fitness klubów ma w swojej ofercie jogę. Skąd wzięła się taka popularność tej formy relaksu?

Joga nie jest systemem ćwiczeń. Nie jest też religią, choć wiele osób ją o to podejrzewa. To bardzo stary (niektóre figurki znalezione nad Indusem i przedstawiające joginów datowane są na 2500 lat p.n.e.) system filozoficzny, którego celem jest zjednoczenie ciała, umysłu i duszy. Chodzi o to, aby wszystkim tym trzem elementom, które składają się na człowieka, zapewnić komfort, zdrowie i sprawność.

Słowo "joga" wywodzi się z sanskrytu i znaczy "łączyć, skupiać uwagę, powściągać': Jogini starają się dążyć do doskonałości, ograniczając doczesne pragnienia, dbając o sprawność i higienę ciała oraz umysłu. Cel ten mogą realizować, stosując wiele zasad: prawdomówność, uczciwość, powściągliwość, niepożądanie cudzego dobra. Nakazy dotyczące postępowania brzmią: zachowaj czystość, zadowolenie, pracuj gorliwie, studiuj święte księgi, skupiaj się na Bogu, stosuj ćwiczenia fizyczne.

Doskonałość wewnętrzną osiąga się przez kontrolę oddychania, powściąganie zmysłów, koncentrację i medytację. Trzeba przyznać, że joga jest zbiorem uniwersalnych zasad, których stosowanie z pewnością każdemu pomaga czuć się szczęśliwszym, zdrowszym i lepszym.

Współczesne szkoły jogi oferują swoim adeptom przede wszystkim ćwiczenia fizyczne i medytację, bez całej otoczki filozoficznej. Nie należy obawiać się, że zapisując się na zajęcia, będziemy poddawani jakimkolwiek naciskom, czy zmuszani do akceptowania wiary innej niż nasza własna. Joga i ludzie ją uprawiający nie są sektą.


Joga dla każdego

Istnieje wiele szkół jogi. Instruktorzy prowadzący zajęcia z hatha jogi z pewnością będą swoich podopiecznych uczyć zarówno asan (pozycji ciała), jak i medytacji. W szkole wg Iyengara (największy współczesny autorytet w hatha jodze) największy nacisk kładzie się na ćwiczenia fizyczne, a medytacja jest sprawą marginalną. Wybierając się na zajęcia jogi zwane ashtanga (tzw. power joga), trzeba spodziewać się dużo większej dawki ruchu i należy przygotować się na spory wysiłek, gdyż w odróżnieniu od dwóch pierwszych szkół, są to ćwiczenia dynamiczne.

W Polsce najbardziej popularna jest hatha joga i joga Iyenngara. Ćwiczenia fizyczne w tych systemach polegają na przyjmowaniu różnych pozycji i wytrzymywaniu w nich przez określony czas, liczony zwykle oddechami. Pozycje te wzmacniają mięśnie, poprawiają elastyczność ciała, poczucie równowagi i, jak twierdzą instruktorzy jogi, korzystnie wpływają na pracę narządów wewnętrznych. Istnieje ponad 200 asan i ich modyfikacji.

Do ćwiczeń używa się przede wszystkim antypoślizgowej maty, choć zwłaszcza początkującym przydadzą się paski i specjalne klocki. To właśnie dzięki olbrzymiej różnorodności pozycji można o jodze powiedzieć, że jest dla każdego, niezależnie od wieku, stanu zdrowia i sprawności.

Praktykę jogi trzeba zaczynać pod okiem specjalistów. Przed rozpoczęciem zajęć należy poinformować instruktora o wszelkich schorzeniach i dolegliwościach, na jakie cierpimy. Na tej podstawie trener zdecyduje, które asany są dla nas bezpieczne, a które niewskazane, i w czasie ćwiczeń poinstruuje, jak zmodyfikować pozycję.

Niezależnie od tego, czy asany ćwiczy osoba całkiem zdrowa, czy obarczona różnymi dolegliwościami, zasada jest taka sama - każdą pozycję wykonuje się w miarę własnych możliwości.


Kto pokocha jogę?

Ćwiczenia jogi polubią z pewnością ci, którzy nie przepadają za dynamicznymi, forsującymi zajęciami. Docenią ją także osoby, które czują się wiecznie zmęczone lub zestresowane. Spokojny charakter zajęć pozwala się odprężyć psychicznie i zrelaksować ciało, jednocześnie podnosząc jego sprawność. Pierwsze efekty pojawiają się bardzo szybko. Niektórzy już po pierwszych zajęciach czują wyraźny zastrzyk energii. Ciało staje się silniejsze i bardziej elastyczne po 3-4 tygodniach ćwiczeń. Jedyne, czego joga nie może zagwarantować, to spektakularny spadek wagi. Dzieje się tak dlatego, że ćwiczenia nie są zbyt intensywne. Wyjątkiem mogą być zajęcia power jogi (ashtanga), a i to pod warunkiem, że zmiany pozycji będą szybkie.


Plusy ćwiczeń

Zaletą jogi jest to, że każdy może z niej czerpać to, co chce. Można więc oddawać się tylko medytacji, stosować jedynie ćwiczenia asan, zdecydować się na korzystanie z obu tych elementów albo zakochać się w jodze i zacząć zgłębiać także filozofię, z której się wywodzi. Każdy więc znajdzie tu coś dla siebie, niezależnie czy poszukuje ukojenia umysłu, dąży do poprawy sprawności ciała, czy potrzebuje systemu wartości, które pomogą mu dobrze i szczęśliwie żyć.

Autor: Maria Nielsen

Komentarze