Serce jak dzwon - jak dbać o serce swojego dziecka

Choroby sercowo – naczyniowe są plagą współczesności. Warto więc już dziś pomyśleć o najmłodszych i wpajać im zdrowe nawyki, które zaprocentują w ich dorosłym życiu. Zacznij już dziś, a Twoje dziecko na pewno będzie Ci wdzięczne.

Zdrowy niemowlak

W wieku niemowlęcym ujawniają się wrodzone wady serca. Część z nich jest dziedziczna, dlatego, jeśli występują w Twojej rodzinie, przebadaj dziecko pod tym kątem. Jeśli wszystko jest w porządku, Twoją rolą jest zadbanie o to, aby tak pozostało.

Pierwsze trzy lata życia są kluczowe dla naszych przyzwyczajeń. Także tych kulinarno – zdrowotnych. Dlatego warto zadbać o właściwą dietę naszego niemowlaka. Przygotowując pierwsze herbatki i obiadki nie dodawajmy do nich soli i glukozy (chyba, że zaleci tak lekarz), a w żadnym wypadku rafinowanego cukru. Smak jest bowiem kwestią względną. Sumą przyzwyczajeń. Jeśli w danej rodzinie dużo się soli, dziecko w niej wychowane będzie lubiło słone potrawy. Podobnie z cukrem, ostrymi przyprawami. Nie wierz w to, że podając niemowlęciu "jałowe”, „niedoprawione" potrawy, jesteś złym rodzicem. Ile znasz osób, które wiele by dały, aby pozbyć się miłości do słodyczy, a nie potrafią? Twoje dziecko nie musi mieć w przyszłości tego problemu.

Uważaj na gotowe kaszki i słoiczki – często zawierają bowiem składniki, których sama nie dodałabyś do jedzenia swojemu dziecku.


Słodycze słodyczom nierówne

Dbaj o to, aby Twoje dziecko utrzymywało prawidłową masę ciała. Rośnie, więc potrzebuje dużo składników odżywczych i kalorii. Nie potrzebuje natomiast zbyt wielu słodyczy. Jest jednak dzieckiem, więc od czasu do czasu będzie chciało zjeść coś słodkiego. Tak jak są dobre i złe gry, filmy, książki, tak mamy dobre i złe słodycze. Te z dużą ilością sztucznych dodatków i bardzo słodkie, powinny być jedzone tylko wyjątkowo. Zaproponuj dziecku domowe ciasta z owocami, lody (np. bakaliowe), gorzką czekoladę (można z niej zrobić pyszny napój czekoladowy na bazie mleka, jest słodki i zawiera bardzo dużo wapnia). Udowodniono, że w rodzinach, gdzie posiłki spożywa się wspólnie przy stole rzadziej występuje otyłość. Taka celebracja jedzenia ma znacznie więcej zalet. Dlatego starajcie się robić to jak najczęściej.


Mały sportowiec

Ruch to silne, zdrowe serce. Ruch jest też przyjemnością, a dla naszych dzieci najbardziej naturalnym stanem. Jest konieczny do prawidłowego rozwoju ich kośćca i mięśni. Malucha nie trzeba specjalnie namawiać do aktywności. Wystarczy nie zajmować go zbyt wcześnie bajkami w telewizji czy komputerem. A najlepiej ruszać się z nim. Wszystkim wyjdzie to na zdrowie.


Zdrowy nastolatek

Palenie tytoniu jest odpowiedzialne za bardzo wiele chorób różnych narządów i układów, także serca. Jeśli palisz, jest niemal pewne, że Twoje dziecko także tego spróbuje. Jeśli się uzależni, ciężko będzie Ci je przekonać do rzucenia. Nasze dzieci bardzo chcą być dorosłe. Pragną więc robić to co my.

Jeśli rzucisz palenie, dasz natomiast swojej pociesze doskonały przykład. Być może lepiej też zrozumie mechanizm uzależnienia, widząc jak trudno Tobie z nim walczyć. Jeśli nigdy nie paliłaś, dałaś dziecku dobry przykład. Warto jednak porozmawiać z nim o tym, co sądzisz na temat nikotyny.

Zwróć uwagę także na to, czy Twoje dziecko nie ma manii odchudzania. Jeśli chce zrzucić kilka kilogramów, razem opracujcie zdrową dietę i skonsultujcie ją z lekarzem. W tym okresie dziecko przeżywa burzę emocjonalną. To doskonały moment, aby nauczyć je zdrowego radzenia sobie ze stresem, zaowocuje to w przyszłym życiu. Kiedy syn czy córka wybuchnie gniewem, powiedz "widzę, że jesteś zdenerwowany" i zaproponuj jakiś sposób na uspokojenie się (bieganie, relaksująca kąpiel). Nawet jeśli wyjdzie i trześnie drzwiami, może Twoje słowa zapadną mu/jej w pamięć.


Poniżej kilka pomysłów, które możesz zapoczątkować w swoim domu, dla zdrowia całej rodziny.

1. Niech w kuchni zawsze będą zdrowe przekąski – marchewki, ogórki gruntowe, orzechy, suszone owoce. Doskonale zastąpią kaloryczne i niezdrowe przegryzki.

2. Często wychodźcie na wspólne spacery albo pograć w piłkę.

3. Pijcie niegazowaną wodę mineralną, herbaty ziołowe, a także herbatę białą i zieloną. Unikajcie słodkich napoi.

4. Dbaj o dobre relacje w swojej rodzinie. Będziecie zdrowsi i szczęśliwsi.

Zdrowe serce Twojego dziecka będzie dla niego lepszym prezentem niż cokolwiek na świecie. Dlatego zadbaj o nie już dziś.

Autor: Marta Mozol-Jursza

Komentarze