Sen na zdrowie

Sen to najlepsze lekarstwo i kosmetyk. Dbajmy więc by był spokojny, odpowiednio długi i regenerujący.

Sypialnia

Idealna sypialnia jest przestronna, jasna, z oknami wychodzącymi na wschód. Nie zapominajmy, że sypialnia to nie graciarnia – nie można jej zarzucać starymi ubraniami, butami czy brudną bielizną. Musi tu panować harmonia i spokój, tylko w takim wnętrzu dobrze się odpoczywa. Do sypialni nie powinny mieć dostępu domowe zwierzęta np. psy czy koty.


Łóżko

Nie warto oszczędzać na łóżku i materacu, wszak przesypiamy prawie połowę swojego życia. Najlepiej, gdy łóżko jest zrobione z naturalnego drewna i ustawione w pewnej odległości od ściany, tak aby zachować właściwą cyrkulację powietrza. Pościel oraz bielizna nocna powinny być wykonane wyłącznie z naturalnych materiałów np. bawełny czy jedwabiu. Pamiętajmy też o systematycznym wietrzeniu kołdry.


Długość snu

Do snu należy się układać 2-3 godziny przed północą, wtedy będzie to sen najzdrowszy. To, jak długo śpimy jest cechą indywidualną, niektórym wystarczą, tak jak Napoleonowi 4-5 godzin, inni potrzebują go znacznie więcej - 8 a nawet 9 godzin. Pamiętaj o tym, że każda nieprzespana noc powinna zostać odespana.


Rytuały przed snem

Pamiętaj o tym, że na noc nie wolno się objadać! Organizm nie będzie miał kiedy spalić posiłku, a pełny żołądek może być przyczyną nocnych wypadów do łazienki. Bardzo ważna jest wieczorna kąpiel – relaksuje, odpręża, oczyszcza nas fizycznie i psychicznie. Dla ciała jest to sygnał, że czas na wypoczynek. Pamiętajmy też, że relaksująca muzyka działa lepiej niż tabletki nasenne.

Osobom z „zimnymi nóżkami” zaleca się przed snem masaż stóp, a następnie umycie nóg w ciepłej wodzie z dodatkiem soli bocheńskiej. Taki masaż na pewno rozgrzeje, a jeżeli nie, to trzeba założyć, po prostu, ciepłe skarpety.


Słoneczny ranek

Rano nie zrywajmy się natychmiast z łóżka, jak tylko zadzwoni budzik, lecz pozwólmy sobie jeszcze na kilka minut błogiego lenistwa przeciągając się w ciepłym posłaniu i koniecznie głęboko ziewając. Ziewanie jest niezwykle korzystne dla organizmu, ziewając wykonujemy głęboki wdech i wydech, inhalujemy płuca, a tego nam często potrzeba, zwłaszcza o szóstej rano…

Autor: Oprac. DK

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    No, więc idę już spać :o