Rewolucja na talerzu

Nie ma cudownych pigułek na odchudzanie, podobnie jak nie istnieją cudowne diety, dzięki którym schudniesz szybko, „bezboleśnie” i bez efektu jo-jo. Jeśli chcesz zrzucić nadprogramowe kilogramy, zdecyduj się na rewolucję na talerzu i w myśleniu o chudnięciu.

Otyłość i nadwaga

Nadwaga i otyłość to problem coraz większej rzeszy ludzi na całym świecie. Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na otyłość cierpi ok. 400 milionów ludzi na całym świecie, a miliard osób ma problem z nadwagą. W naszym kraju otyła jest co piąta osoba, a co trzecia zmaga się z nadwagą. To ogromny problem społeczny biorąc pod uwagę konsekwencje tego stanu rzeczy.

– Otyłość to choroba, która skraca życie – tłumaczy dr n. med. Piotr Grygas, kardiolog i hipertensjolog z Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Osoby otyłe częściej zapadają na cukrzycę i nadciśnienie tętnicze. Z kolei nadciśnienie uszkadza naczynia, przyśpiesza rozwój miażdżycy, prowadzi do uszkodzenia mózgu i serca.


Nowa sylwetka

W dodatku otyłość bywa przyczyną inwalidztwa i unieruchomienia, a unieruchomienie zwiększa ryzyko rozwoju żylnej choroby zakrzepowej. Dlatego warto zrzucić nadprogramowe kilogramy nie tylko ze względów kosmetycznych, ale przede wszystkim z powodów zdrowotnych. Specjaliści wiedzą już tak dużo o nadwadze i otyłości, że stosując się do ich rad nie sposób przegrać walki o nową sylwetkę. Oczywiście łatwiej powiedzieć „odchudzam się”, trudniej to zrobić. Ale pamiętając, że dźwiganie dodatkowych kilogramów negatywnie odciska się na naszym sercu, kręgosłupie, stawach i wątrobie, warto zdecydować się na rewolucję w myśleniu o odchudzaniu i na talerzu.

Eksperci wyróżniają dwa typy otyłości, obrazowo określając je nazwami owoców. Figura typu jabłko charakteryzuje się nagromadzeniem tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha, figurę typu gruszka poznasz po tym, że tkanka tłuszczowa odkłada się głównie na pośladkach, biodrach i udach. Bardziej groźna dla naszego zdrowia jest otyłość brzuszna, czyli typ jabłka. W tym przypadku zbędny tłuszcz odkłada się wokół dwóch, niezwykle ważnych dla naszego zdrowia organów: wątroby i nerek. Ta sytuacja nie jest obojętna dla organizmu. Tłuszcz brzuszny może uszkadzać wątrobę i nerki, a w konsekwencji zaburzać pracę całego organizmu, powodować nadciśnienie tętnicze, choroby serca i układu krążenia, cukrzycę typu II oraz zespół metaboliczny.

Otyłość brzuszną można stwierdzić, jeżeli obwód w talii u kobiety wynosi powyżej 88 cm, a u mężczyzny od 102 cm wzwyż. Nie oznacza to jednak, że otyłość typu gruszka jest bezpieczna dla naszego zdrowia.


Na chwilę czy na zawsze?

Nie da się schudnąć nie wyrzekając się dotychczasowego stylu życia. Tabletki czy suplementy diety, cudowne środki na odchudzanie nie pomogą na długo, jeśli kuracji nie będzie towarzyszyć racjonalna dieta. Cudowne pigułki nie istnieją. Bez zmiany nawyków żywieniowych i stylu życia można schudnąć „na chwilę”, ale po zaprzestaniu stosowania diety czy środków farmakologicznych szybko wrócimy do poprzedniej wagi. Lek może pomóc zmienić złe nawyki żywieniowe i taka powinna być jego rola, ale nigdy rewolucji na talerzu nie zastąpi.

– Najskuteczniejszym sposobem odchudzania jest zmiana sposobu odżywiania i aktywność fizyczna – tłumaczy prof. Barbara Zahorska-Markiewicz, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. – Bez modyfikacji stylu życia nie ma mowy o leczeniu otyłości i związanych z nią chorób – dodaje dr Piotr Grygas. – Pacjent musi widzieć, że każda nadwyżka kalorii, których nie spali w ciągu doby, odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej.


Czas na sport!

Podstawą zdrowego, racjonalnego odżywiania jest spożywanie pięciu posiłków dziennie, o tych samych godzinach i niepodjadanie między posiłkami. Gdy początkowo trudno ci będzie wytrzymać od śniadania do obiadu, ucisz głód czymś niskokalorycznym: jogurtem albo jabłkiem. Równocześnie pij co najmniej dwa litry niegazowanej wody mineralnej dziennie. Zrezygnuj z tłustych, smażonych potraw na rzecz mięsa gotowanego lub grillowanego, przekonaj się do ryb. Włącz do diety warzywa i owoce, zrezygnuj z cukru i soli. Wieczorem unikaj węglowodanów (makaron z mąki pszennej, naleśniki), a posiłki dostarczające energii lepiej jedz do południa.

Choć trudno zmusić się i znaleźć czas na aktywność fizyczną, warto się zdecydować na regularne spacery, zajęcia fitness lub basen. Przygodę ze sportem zaczynamy oczywiście stopniowo, najpierw wybierzmy się na 30-minutowy spacer, z czasem zwiększajmy pokonywany dystans, a gdy już to przestanie nas męczyć, możemy wybrać się na zajęcia z instruktorem fitness.

Nie ufaj dietom, które obiecują zrzucenie dużej liczby kilogramów w krótkim czasie. Nie dość, że trudno jest wytrzymać na takich dietach i większość osób po prostu rezygnuje po kilku dniach, to jeszcze diety zakładające eliminację niektórych składników pożywienia mogą być niebezpieczne dla zdrowia.


Body Mass Index (BMI)

Chcesz sprawdzić, czy masz prawidłową masę ciała? Wystarczy obliczyć własny BMI, czyli Body Mass Index. W tym celu należy podzielić masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu, np. waga 70 kg/wzrost (1,60)2

16 - 16,9 – wychudzenie
17 – 18,4 – wygłodnienie
18,50 – 24,9 – waga prawidłowa
25 – 29,9 – nadwaga
30 – 34,9 – otyłość, podwyższone ryzyko chorób towarzyszących otyłości
35 – 39,9 – wysokie ryzyko chorób towarzyszących otyłości
powyżej 40,0 – bardzo wysokie ryzyko chorób towarzyszących otyłości

Zobacz także: Odchudzanie na Dieta 3D Chili

Autor: Oprac. SW

Komentarze