Przez żołądek do serca - zmodyfikuj dietę

Zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, warto zmodyfikować swoją dietę, tworząc z niej tarczę, która uchroni cię przed infekcjami.

Do zwiększania odporności przekonują nas przede wszystkim producenci preparatów, których skład dobierany jest z myślą o zwiększeniu wydolności procesów ochronnych ustroju. Dużo mniej natomiast mówi się o diecie. Często tłumaczone jest to faktem, że nie została przeprowadzona odpowiednia liczba badań, które potwierdzałyby, iż skład naszego menu w istotny sposób wpływa na zdolność organizmu do walki z wirusami.

Jednak z drugiej strony te, które przeprowadzono, wskazują jednoznacznie, jakie składniki są naszymi sprzymierzeńcami w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi. Istotnym wskazaniem może być dla nas także skład istniejących już preparatów, które mają wspomóc naszą odporność. Zazwyczaj są to suplementy zawierające zestaw pozyskiwanych syntetycznie witamin i minerałów. I tu cenna uwaga. Żadna witamina czy minerał, który powstał w laboratorium, nie wpływa na nasz organizm tak korzystnie, jak jego naturalny odpowiednik. Dzieje się tak, gdyż to te drugie są lepiej przyswajane przez organizm, a co za tym idzie, zwiększa się ich wykorzystanie. Jednocześnie pamiętać należy, iż nawet preparat o jak najpełniejszym składzie czy wysokich dawkach poszczególnych składników, nie jest w stanie zastąpić prawidłowo skomponowanej diety. Może jedynie dodatkowo wzmocnić jej działanie.


Wzmacniająca mieszanka

Oprócz witaminy C dieta wzmagająca procesy obronne organizmu powinna zawierać także pozostałe witaminy z grupy antyoksydantów, czyli witaminę A i E. Z jednej strony wzmacniają one działanie samej witaminy C, gdyż wraz z nią pomagają niwelować wolne rodniki tlenowe. Z drugiej, sama witamina A nazywana jest często witaminą antyinfekcyjną, gdyż bierze udział w budowie naturalnych barier ochronnych organizmu, takich jak skóra czy błona śluzowa układu oddechowego. Tym samym wspiera wrodzoną zdolność organizmu do chronienia się przed atakującymi go drobnoustrojami, mogącymi przyczynić się do rozwoju zakażenia. Z kolei witamina E chroni przed utlenianiem witaminy A oraz wspomaga odtruwanie organizmu.

Dobrym źródłem betanu, który jest prekursorem witaminy A, są warzywa i owoce o żółtej, pomarańczowej i zielonej barwie, takie jak: marchew, dynia, morele, brzoskwinie, pomarańcze, zielony groszek, fasolka szparagowa czy koperek. Przygotowane na ich bazie sałatki najlepiej połączyć z kiełkami pszenicy, ziarnami zbóż, sałatą, szpinakiem oraz kapustą, czosnkiem, orzechami czy awokado, które obfitują w witaminę E. Całość doprawić należy niewielką ilością oleju roślinnego, gdyż obie te witaminy należą do rozpuszczalnych w tłuszczach, a to oznacza, że do prawidłowego ich wchłonięcia i wykorzystania konieczna jest obecność tłuszczu, z kolei jego roślinne odmiany są również bogate w witaminę E.


Selen i cynk - nie tylko dla paznokci

Oba te pierwiastki cenione są za wpływ na wzmocnienie paznokci oraz przeciwdziałanie oznakom starzenia się skóry. Warto jednak sięgać po produkty w nie bogate również z myślą o wzmocnieniu odporności. Niedobór każdego z nich objawia się zwiększoną podatnością na zakażenia. Selen w połączeniu z witaminą E przyczynia się do zwiększonej produkcji ciał odpornościowych. Jednocześnie bierze on udział w produkcji prostaglandyn, czyli substancji, które zapobiegają powstawaniu stanów zapalnych. Tę cechę posiada także cynk, który jednocześnie pomaga w utrzymaniu prawidłowego stężenia witaminy A w ustroju oraz ułatwia jej wykorzystanie przez tkanki.

Najlepszymi źródłami cynku w pożywieniu są ziarna zbóż, pestki dyni, chude mleko, jajka, ryby, ostrygi, mięso i warzywa. Selenu z kolei szukać należy w rybach morskich, ziarnach zbóż oraz produktach zbożowych z pełnego przemiału, drożdżach, czosnku, grzybach, pomidorach, orzechach, kukurydzy i w zielonym groszku.

Jak widać, o ile każda z tych substancji przynosi korzyści stosowana w pojedynkę, o tyle ich kompleks uzupełnia swoje działanie. Posiłki winny być zatem planowane tak, by dostarczały ich wszystkich w optymalnych ilościach. Choć istnieje szereg produktów, które dostarczają wszystkich wspomnianych składników, lub większości z nich, to jednak postawić należy przede wszystkim na urozmaicenie diety.


Potrzebne jest też mięso

Jednak nie samymi warzywami i owocami człowiek żyje. Dla zachowania pełni sił, które pomogą uporać się z wirusami, konieczne jest także białko. To z niego zbudowane są przeciwciała, które odpowiedzialne są za rozpoznanie antygenów oraz ich unieczynnienie. Pełnowartościowego białka dostarczają chude gatunki mięs, ryby i nabiał. Dietę warto jednak uzupełniać także w jego roślinną odmianę pochodzącą z roślin strączkowych.

Autor: Joanna Wereszczyńska

Komentarze