Przez żołądek do serca

Poznaj pięć zasad, dzięki którym twoje serce będzie biło jak dzwon. Warto je zastosować w codziennym życiu, bo można żyć dłużej nawet o kilka lat.

Dieta dla serca

Zasada jest prosta – przez żołądek do serca.

Stosowanie odpowiedniej diety zapobiega powstawaniu chorób serca. Może nawet o kilka lat wydłużyć nam życie. Naukowcy stwierdzili, że jedząc owoce i warzywa, obniżamy ryzyko chorób serca aż o 30 procent. Udowodniono także, że osoby stosujące „dietę zachodnią” bogatą w tłuszcze nasycone i dania typu fast food mają aż o 35 procent podwyższone ryzyko ataku serca w porównaniu z ludźmi, którzy nie jedzą tego typu potraw.


Zrezygnuj z masła
Do grupy złych tłuszczów zaliczamy tłuszcze nasycone są to tłuszcze pochodzenia zwierzęcego – masło, smalec, słonina. Mają one zdolność do zwiększania krzepliwości krwi oraz podwyższają poziom złego cholesterolu, przez co przyspieszają zmiany miażdżycowe w tętnicach.
Wiele osób uważa, że aby obniżyć poziom cholesterolu, należy całkowicie zrezygnować z jedzenia mięsa. To nieprawda. Wystarczy je tylko umiejętnie wkomponować w swoje menu. Należy wybierać chude kawałki, usuwając widoczny tłuszcz. Smażenie natomiast warto zastąpić gotowaniem lub pieczeniem w folii.


Cenne kwasy

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 obniżają ryzyko występowania chorób serca. Zmniejszają możliwość tworzenia skrzepów krwi, a także obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), zwiększając jednocześnie zawartość dobrego (HDL). W ten sposób można ograniczyć zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych.
Co ważne, kwasy te niezwykle łatwo ulegają utlenieniu, tracąc przy tym swoje właściwości biologiczne. Dlatego nie należy używać ich do smażenia, tylko spożywać wyłącznie na surowo (np. jako dodatek do surówek lub sałatek). Kwasy te znajdziemy głównie w:
- rybach morskich,
- migdałach,
- orzechach,
- olejach roślinnych (np. rzepakowym, słonecznikowym, sojowym, a także w tranie, margarynach i oliwie z oliwek).


Dobry błonnik

Jeśli będziemy jeść pięć porcji warzyw dziennie, to zapewnimy organizmowi właściwe przyswajanie błonnika. Cenne są również produkty zbożowe z pełnego przemiału. Dlatego zadbaj, by twoja dieta zawierała pieczywo razowe. Zamiast ryżu czy ziemniaków częściej sięgaj po grube kasze, a do sałatek czy porannego musli dorzuć garść otrąb, zarodków pszennych lub suszonych owoców.


Pij wodę
Nie tylko to, co jesz, ma znaczenie dla twojego zdrowia. Równie ważne jest to, co pijesz. Dietetycy zalecają picie około półtora litra wody dziennie. Woda jest nośnikiem i rozpuszczalnikiem substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesów życiowych. Reguluje także temperaturę ciała i ciśnienie tętnicze krwi. Dodatkowo usuwa szkodliwe produkty przemiany materii, czyli bez wątpienia wpływa na funkcjonowanie układu krążenia.
Warto zrezygnować z soków i słodkich gazowanych napojów. Zmniejszenie ilości spożywania cukrów prostych przyczyni się do spadku poziomu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie – do poprawy naszego zdrowia.


Wyrzuć z menu!

Warto zrezygnować z żywności bogatej w ukryty tłuszcz oraz wyeliminować produkty, które są dobrym źródłem cholesterolu, czyli jaja, podroby, tłuste mięso (parówki, boczek), masło i pełnotłuste mleko.

Autor: Justyna Marszałkowska, dietetyczka medyczna

Komentarze

  • 2016-03-30 gość

    Ludmila: hm, chyba w artykule jest blad, bo o ile wiem maslo nie jest pochodzenia zwierzecego... Masło otrzymywane jest z mleka krowiego, a mleko krowie zawiera tłuszcz. Jaki? Bynajmniej nie roślinny!

  • 2016-03-30 gość

    mądre zwłaszcza jeśli chodzi o rezygnacje z soków

  • 2016-03-30 gość

    mądre zwłaszcza jeśli chodzi o rezygnacje z soków