Przerwa na kawę

Kawa buzi wiele kontrowersji. Według niektórych specjalistów ma korzystny wpływ na organizm człowieka, według innych szkodzi. Jak to jest naprawdę z tym czarnym napojem? W jakich ilościach można pić kawę?

Pamięć i pobudzenie

Pobudza i poprawia koncentrację, dlatego chętnie pita jest rano, w czasie pracy lub nauki. Zawarta w niej kofeina aktywizuje organizm i zwiększa sprawność myślenia. Polepsza pamięć krótkotrwałą, czyli tą, która jest wykorzystywana na przykład na jutrzejszym egzaminie. Kawa dotlenia organizm, przez co ułatwia koncentrację. Znosi również zmęczenie, zarówno to fizyczne, jak i psychiczne. Wpływ kofeiny odczuwalny jest po około 30 minutach od wypicia kawy.


Przeciwdziała chorobom

Pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny oraz obniża ryzyko zachorowania na marskość wątroby. Jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających mało owoców i warzyw. Przyspieszając metabolizm, zwiększa tempo przemiany lipidów i pomaga zapobiegać zmęczeniu mięśni. Kawa obniża również ryzyko wystąpienia kamicy żółciowej u mężczyzn. Przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy, chorobę Parkinsona, Alzheimera, raka jelita i wątroby. Nawet do 50 procent zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Zwiększa też efektywność środków przeciwbólowych.


Kiedy niebezpieczna?

Kawa negatywnie wpływa na organizm przede wszystkim wtedy, gdy wypija się jej zbyt dużo. Jej nadmierne spożycie może wywoływać uczucie niepokoju, zdenerwowania i rozdrażnienia. Wpływa również na żółknięcie zębów i może prowadzić do próchnicy. Wypita wieczorem może utrudnić zasypianie. Badania wykazały również, że może nieznacznie zmniejszać płodność, zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Kawa może mieć też wpływ na ciążę - picie dużej ilości tego napoju może zwiększać prawdopodobieństwo urodzenia martwego dziecka. W związku z tym zalecane jest, by osoby w ciąży piły maksymalnie dwie filiżanki kawy dziennie. Spożycie dużej ilości kawy może również zwiększyć ryzyko zachorowalności na niektóre choroby serca. Uważać na nią muszą nadciśnieniowcy.


Ile pić?

Specjaliści twierdzą, że spożywanie do 4 filiżanek kawy dziennie powinno mieć pozytywny wpływ na organizm człowieka. Picie powyżej czterech filiżanek tego napoju może mieć już negatywne skutki zdrowotne. Kawa spożywana w ilości powyżej ośmiu filiżanek staje się dla organizmu trująca. Dokładna granica, do której skutki jej picia są jeszcze pozytywne, a po przekroczeniu której kawa zaczyna szkodzić są jednak indywidualne dla każdego człowieka i zależą od wieku oraz stanu zdrowia.

Autor: Oprac.AŁ

Komentarze