Przed sezonem narciarskim

Nie ma nic gorszego od zrywów w sporcie.  Intensywna, ale sporadyczna aktywność zaprowadzić może nas prosto do …szpitala.

Za oknem coraz chłodniej, zziębnięte ciało domaga się gorącej herbaty i kominka. Coraz więcej czasu spędzamy przed telewizorem, gdzie błogo zrelaksowani zajadamy herbatniki. A za dwa miesiące…szaleństwo na nartach. Pierwszy dzień: ból mięśni, drugi dzień ból całego ciała, trzeci dzień … no właśnie, trzeciego dnia już mamy dosyć.

Taki scenariusz powtarza się co roku.


Ćwiczenia dla narciarzy

Nie od dziś wiadomo, że zastałe mięśnie znacznie bardziej narażone są na kontuzje, a kości na złamania. Jesienne lenistwo swoje żniwo zbiera zimą – na stoku. Uszkodzone łąkotki, zerwane więzadła i pęknięte kości – to najczęstsze narciarskie kontuzje. A wystarczy przygotować organizm do większego wysiłku i stopniowo wdrażać go do nowych zadań.

Liczy się systematyczność – ćwiczyć należy najpierw po kilka minut dziennie, dwa razy w tygodniu. Po dwóch tygodniach można zwiększyć czas i liczbę ćwiczeń. Pomocna w utrzymaniu dobrej formy jest też jazda na rowerze, rolkach oraz pływanie. Żeby zwiększyć wydolność organizmu dobrze jest pobiegać – zwłaszcza po górzystym terenie.


Dbaj o kolana

Aż 36% wszystkich kontuzji na nartach dotyczy kolan, do urazu dochodzi przez ich osłabienie i zmęczenie. One też są najczęstszą przyczyną bólu. Dobrym sposobem wzmocnienia kolan jest jazda na rowerze, powoduje delikatny ruch płynu stawowego, co przyczynia się do wzmocnienia kolana. Podobny skutek odnosi bieganie czy step. Aby zadbać o nogi przed sezonem warto też przejść się na siłownię.


Przykłady ćwiczeń wzmacniających nogi

1.Przysiady

Znane wszystkim od przedszkola ćwiczenie doskonale wzmacnia uda, ścięgna, pośladki i mięśnie łydek. Wystarczą 3 serie po 10 powtórzeń, by nogi odczuły, że się nie lenisz.

2. Wypady

Jedną nogą należy zrobić krok do przodu, i zachowując równowagę, ugiąć obie nogi. Ćwiczenie to angażuje większość mięśni nóg. Trudność stanowi przede wszystkim utrzymanie równowagi.

3. Podskoki z przysiadu

Czyli to, co robimy często na nartach. Wyskok z przysiadu, powtórzony dziesięć razy na pewno rozgrzeje nasze mięśnie i przygotuje je do zwiększonego wysiłku.

Pamiętajmy, że zawsze trzeba zachować zdrowy rozsądek, mięśnie podczas jazdy na nartach pracują w zupełnie inny sposób niż na co dzień. A przed głupotą i szarżowaniem nie uchroni nas żaden trening.

Autor: Oprac. DK

Komentarze