Prostowanie kręgosłupa

Coraz więcej czasu spędzamy siedząc przed komputerem lub telewizorem. Długotrwałe siedzenie nie jest dobre dla kręgosłupa. Jeszcze gorsze jest siedzenie w nieprawidłowej pozycji. Niestety, większość z nas coraz częściej zapomina o swoim kręgosłupie. Przypominamy sobie o nim wtedy, kiedy zaczynamy odczuwać objawy przeciążenia, m.in. ból, sztywność pleców, drętwienie rąk, zawroty głowy.

Większość dolegliwości związanych z kręgosłupem pielęgnujemy sami, codziennie. Dzieje się tak, gdy pracujemy, uczymy się, siedząc przed komputerem. Kręgosłup szyjny prawidłowo ustawiony jest „brzuszkiem” do przodu, co pozwala na utrzymywanie ciężkiej głowy w tzw. osi ciała. Przy trwających długo czynnościach przeciążających kręgosłup (np. praca przy komputerze w pochyleniu) dochodzi do zmian w ułożeniu kręgów względem siebie i do odprostowania lordozy szyjnej. Oznacza to, że ten fragment kręgosłupa jest prosty, pionowy, a powinien być lekko wygięty w przód. Odprostowanie lordozy wywołuje ból, zawroty głowy, problemy z ruchami głowy i rąk. Prowadzi także do zmian zwyrodnieniowych kręgów. Nieprawidłowo zbudowane lub ustawione kręgi szyjne mogą ograniczać dopływ krwi do mózgu i powodować jego niedostateczne dotlenienie.

Długie wpatrywanie się w monitor lub telewizor szczególnie niekorzystnie wpływa na kręgosłupy dzieci. Prawidłowo rozwinięty ruchowo dorosły człowiek posiada odpowiedni gorset mięśniowy, który częściowo przejmuje obciążenia kręgosłupa i chroni go od przeciążenia. Oczywiście, przez jakiś czas. Jeśli sytuacja trwa zbyt długo, mięśnie słabną, a kręgi naciskają na siebie coraz mocniej, uszkadzając się wzajemnie. Dzieci i młodzież, których mięśnie i kości wciąż się rozwijają, nie mają tak dobrej ochrony jak dorośli. Dlatego też zmiany w obrębie kręgosłupa u dzieci i młodzieży postępują znacznie szybciej i pociągają za sobą niebezpieczne skutki. Podstawowym jest nieprawidłowe kształtowanie się krzywizn kręgosłupa. Może on kształtem przypominać literę C lub L. Oprócz nieprawidłowo wykształconych krzywizn mogą się również pojawić boczne skrzywienia kręgosłupa (skoliozy). Taki kręgosłup nie jest w stanie prawidłowo spełniać swoich funkcji.

Dziecko ma wówczas problemy z wykonywaniem niektórych ruchów, jego kondycja jest słaba, szybko się męczy. Oprócz tego, źle zbudowany kręgosłup wywołuje nieprawidłowości w budowie innych części ciała, np. klatki piersiowej. To z kolei powoduje złą pracę narządów wewnętrznych i mięśni oddechowych. Niedostateczna ilość tlenu jeszcze mocniej zaburza rozwój dziecka i koło się zamyka.

Podobnie wpływa na nasze ciało zbyt długie oglądanie telewizji. Ponieważ czynność ta dla znakomitej większości ludzi stanowi formę odpoczynku, układamy się tak, jak jest nam wygodnie. Wygodnie, nie zawsze znaczy prawidłowo. Najczęściej kładziemy się na kanapie i wyginamy nasze kręgosłupy w przeróżne dziwne kształty. Pozycję zmieniamy dopiero, kiedy łapie nas skurcz lub kiedy zaczyna boleć. I tak codziennie… Jeśli jest to jedyna forma wypoczynku, jaką stosujemy, skutki mogą być dotkliwe i bolesne.


Jak sobie radzić, żeby uniknąć tych przykrych konsekwencji?

1. Ograniczyć do niezbędnego minimum pracę z komputerem i oglądanie telewizji.

2. Jeśli już musimy przez dłuższy czas pracować, patrząc w monitor, jak najczęściej powinniśmy robić przerwy. Każda zmiana pozycji i choćby najmniejsza dawka ruchu pomogą naszemu kręgosłupowi odpocząć. Zawsze można pójść zaparzyć herbatę, sprawdzić, czy listonosz przyniósł pocztę albo wymyślić inny powód, który oderwie nas od krzesła.

3. Pracując w pozycji siedzącej, zadbajmy o dobrze dobrane krzesło i biurko. To wprawdzie nie uchroni naszego kręgosłupa przed przeciążeniem, ale wydłuży czas prawidłowej pozycji podczas pracy.

4. Zadbajmy o kręgosłup, wykonując poranną gimnastykę. Bardzo korzystne jest rozciąganie kręgosłupa.

5. Nie bez znaczenia dla kręgosłupa są nasze nawyki związane z wykonywaniem codziennych czynności domowych. Myjąc zęby czy zmywając naczynia, warto oprzeć jedną nogę na niewysokim stołku. To powoduje przeniesienie ciężaru ciała i zmniejsza obciążenie kręgosłupa. Warto pamiętać, że zdrowiej jest przykucnąć niż się schylać. Jeśli chcesz podnieść coś ciężkiego z podłogi, najpierw przykucnij i wstawaj z ciężarem prostując nogi.

6. Po pracy odpoczywajmy czynnie! Każdy ruch jest korzystny dla zdrowia. Na zdrowie kręgosłupa najlepiej wpływa pływanie, gdyż wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe. Jednocześnie siła wyporu wody odciąża kręgosłup.

7. Dobra noc to wstęp do dobrego dnia. Śpijmy więc na niezbyt miękkich materacach, a małą poduszkę lub wałek wkładajmy pod głowę, ale nie pod barki. Spanie na zbyt dużej poduszce może pogłębić odprostowanie lordozy i przyczynić się do powstawania bocznego skrzywienia kręgosłupa w odcinku szyjnym.


Tryb życia, jaki prowadzimy, wpływa na nasz kręgosłup. Trzeba o niego dbać, bo w przeciwnym razie kręgosłup wpłynie znacząco na nasz tryb życia.

Autor: Radosław Rogoziński

Komentarze