Pomyśl o diecie

Wzmocnieniu odporności sprzyjają bogate w witaminy A C i E marchew, szpinak, brokuły, pomidory, czerwona papryka, cytrusy, porzeczki i truskawki.

Zdrowie na talerzu

Słabej kondycji fizycznej i psychicznej winna jest zimowa dieta uboga w witaminy i mikroelementy. Ich niedobór objawia się apatią, pogorszeniem pamięci, niedokrwistością, suchością skóry, tworzeniem się brzydkich zajadów, łamliwymi paznokciami i wypadaniem włosów. Dlatego wiosną menu powinno obfitować w bogate w cynk ryby, chude mięso, nabiał, pełnoziarniste pieczywo i kasze. Nie zapominaj o warzywach i owocach, które zawierają walczące z wolnymi rodnikami antyoksydanty. Wzmocnieniu odporności sprzyjają bogate w witaminy A, C i E: marchew, szpinak, brokuły, pomidory, czerwona papryka, cytrusy, porzeczki i truskawki (mrożone).

Okienny parapet wykorzystaj na uprawę natki pietruszki i kiełków - najlepiej z nasion rzodkiewki, lucerny, rzeżuchy i pszenicy, w których jest mnóstwo witamin z grupy A, B, C, E oraz składników mineralnych: cynku, wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Nie rezygnuj z małych przyjemności - podgryzając pestki dyni i słonecznika, orzechy i gorzką czekoladę, dostarczasz organizmowi magnez, który skutecznie pomaga zwalczyć stres. Jedz też czosnek, który działa bakteriobójczo i zwiększa aktywność białych krwinek.


Oczyszczanie organizmu

Zima to nie jest dobra pora ani na odchudzanie, ani na oczyszczanie organizmu. Teraz już na to czas. Wiosenne kuracje oczyszczające dodadzą energii i chęci do życia, poprawią nastrój i przywrócą blask skórze.

Uwaga! Mogą je stosować tylko osoby zdrowe, najlepiej po konsultacji z lekarzem. Przeciwwskazaniem są m.in. schorzenia układu krążenia, pokarmowego i moczowego, ciąża i okres karmienia piersią. Niezależnie od tego, którą kurację wybierzesz, zrezygnuj z produktów ciężko-strawnych, jedzenia typu fast food, używek i żywności przetworzonej chemicznie. Najsensowniej jest zastosować dietę, w której przez 10-14 dni stopniowo do jadłospisu będziesz wprowadzać zdrowe produkty.


Więcej jogurtu

Znakomitym wstępem do odchudzania jest dieta bogata w jogurt. Szukaj jogurtów wzbogaconych o miękki błonnik (oligofruktozę i inulinę), który ma dwie wielkie zalety. Pierwszą jest to, że błonnik nie jest trawiony, ale pobudza perystaltykę jelit i wspomaga usuwanie z nich toksyn. Drugą, że stanowi pożywkę dla dobrych bakterii wytwarzających kwas mlekowy – dzięki nim nie tworzą się stany zapalne i mniejsza jest podatność na infekcje. Dobre bakterie mają też niesamowitą zdolność przenikania do krwi, gdzie likwidują ogniska zapalne poza układem pokarmowym.


Urozmaicona (10-14 dni)

Przez pierwsze 2-3 dni jedz warzywa i owoce (surowe lub 1 gotowane) i pij soki świeżo wyciskane z owoców i warzyw. Czwartego dnia włącz 1/2 I dziennie kefiru, jogurtu naturalnego lub maślanki. Od 6 dnia dodatkowo możesz jeść grube kasze, dziki ryż, płatki czy otręby. Ósmego dnia dodaj do menu chudy biały ser (10 dag), zaś 10 dnia - porcję ryby gotowanej (najlepiej na parze) lub pieczonej (20 dag). Od 12 dnia zamiast ryby jedz chude mięso drobiowe, np. piersi kurczaka, indyka, albo cielęcinę (10 dag).


Sokowa (14 dni)

Jedz lekkostrawne posiłki i codziennie wypijaj 0,5-11 świeżo wyciśniętych soków z warzyw lub owoców. Mogą być jednego rodzaju albo mieszane, rozcieńczone wodą lub nie. Najlepsze na sok są: jabłka, cytrusy, marchew, buraki, świeży ogórek, seler, pietruszka, pomidory, kapusta. Wolno też włączyć do diety sok z kiszonej kapusty.


Owocowo-warzywna (3 dni)

Menu ogranicz do warzyw i owoców: surowych, ugotowanych na parze lub w małej ilości wody, a także zup jarzynowych na wodzie i kiszonek. Potrawy można doprawić oliwą, ziołami, sokiem z cytryny. Pij świeże soki oraz ziołowe i owocowe herbatki.


Jabłkowa (1-2 dni)

Jedz tylko jabłka (surowe lub pieczone), ale w dowolnej ilości. Zawierają one pektyny, które wymiatają z przewodu pokarmowego zalegające resztki, a pieczone poprawiają pracę trzustki
i wątroby. Pij zieloną herbatę, sok z jabłek i herbatkę jabłkową.


Cytrynowa (7 dni)

Jedz potrawy lekkostrawne i dodatkowo między posiłkami pij sok wyciśnięty z 2-3 cytryn,
rozcieńczony wodą w dowolnych proporcjach.


Koktajlowa (14 dni)

Codziennie, oprócz warzyw i owoców, jedz 10 dag chudego mięsa (cielęciny, piersi kurczaka lub indyka) oraz produkty zbożowe z grubego przemiału. Wypijaj też 3 szklanki koktajlu z kefiru i świeżych albo mrożonych owoców (truskawki, maliny, porzeczki).

Autor: Daria Kaczmarek

Komentarze