Piękny umysł

Dlaczego dziecko nauczy się języka obcego o wiele szybciej niż rodzic czy dziadek? Zapamięta więcej informacji, zauważy więcej szczegółów? Czy w wieku sześćdziesięciu  lat można jeszcze się czegoś uczyć i skutecznie zapamiętywać? Oczywiście! Wystarczy tylko dbać o aktywność…umysłową.

Dziecięca błyskotliwość

Dzieci bardzo szybko chłoną wszystkie informacje. Najczęściej zapamiętywanie i uczenie się sprawia im mniej problemów niż dorosłym. Chodzą do szkoły, więc ćwiczą swój umysł każdego dnia. Ważne, by od najmłodszych lat dużo rozmawiać z dzieckiem, które podczas dialogu uczy się nowych słów. Kolejnym etapem ćwiczenia umysłu dziecka są wartościowe gry i zabawy edukacyjne – w ten sposób dziecko szybko i skutecznie przyswaja wiedzę i rozwija swój umysł.

U najmłodszych ważne jest, by rozwijać umiejętność postrzegania i rozpoznawania, prawidłowego kojarzenia przedmiotów z ich nazwami oraz wydobywania różnic. Im większy trening umysłu, tym lepsze efekty w przyszłości.


Starszy nie znaczy gorszy

Badania naukowców wykazały, że codzienna aktywność umysłowa osób starszych zapobiega rozwojowi choroby Alzheimera. Wystarczy czytać gazetę czy książkę, pograć w szachy lub scrable. Rozwiązywać krzyżówki czy też pobawić się z wnukiem w grę wymagającą myślenia. Zamiast pisać na kartce listę zakupów, należy starać się zapamiętać, co trzeba kupić. Można korzystać z wielu metod zapamiętywania lub wymyślać swoje sposoby na radzenie sobie z zapominaniem.

Przykładowa lista zakupów na pewno będzie lepiej zapamiętana jeśli policzymy ile rzeczy trzeba kupić, podzielimy je na żywność, kosmetyki, środki czystości. W przypadku kilku rzeczy można zapamiętać pierwsze litery produktów lub powiązać je ze sobą – np. muszę ugotować zupę pomidorową i kupić do niej produkty – wystarczy zapamiętać „zupa pomidorowa” zamiast „marchew, pietruszka, koncentrat pomidorowy, makaron…”


Ćwiczyć umysł

Pod względem biologicznym mózg ludzki jest takim samym narzędziem, jak u człowieka pierwotnego, który polował na mamuty. Jednak dziś wykorzystywany jest do przyswajania i tworzenia o wielu więcej informacji niż kiedyś, gdy jego możliwości nie były wykorzystywane. Warto zatem „używać” mózgu w każdym wieku, bo jak powiedział kanadyjski neuropsycholog Donald Hebb: „Mózg jest albo używany albo umiera”.

Autor: Oprac.AŁ

Komentarze