Piękna skóra i włosy dzięki diecie

Jeśli zauważyłaś, że twoja skóra straciła blask, włosy stały się suche, a paznokcie łamliwe, przyjrzyj się temu, co jesz.

Są naszą wizytówką. Problemy z włosami, skórą i paznokciami to znak, że w naszym organizmie dzieje się coś niepokojącego. Najprawdopodobniej brakuje mu odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

W takiej sytuacji nawet najbardziej skuteczne czy najdroższe kosmetyki nie sprawią, że włosy nabiorą blasku, przestaną się łamać, a paznokcie nie będą się już rozdwajać. Najpierw w postaci pożywienia musimy dostarczyć organizmowi niezbędnych mu składników odżywczych i budulcowych. Skóra jest bowiem żywą tkanką. Posiada właściwości regeneracyjne. Jeśli dojdzie do jej uszkodzenia, możemy za pomocą odpowiednio dobranych preparatów oraz diety doprowadzić do poprawy jej wyglądu. Z kolei włosy i paznokcie zbudowane są z martwych komórek i tej zdolności regeneracyjnej nie wykazują. Jeśli chcemy cieszyć się ładnym wyglądem, musimy zadbać o to, by wyrastały zdrowe.


Urozmaić swoją dietę

Ważne jest to, aby nasza codzienna dieta dostarczała wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Jadłospis musi być jak najbardziej urozmaicony. Nie może zabraknąć w nim świeżych warzyw i owoców, pełnoziarnistego pieczywa, kaszy, nabiału, chudego mięsa czy ryb. Decydując się na wykluczenie którejkolwiek z grup produktów, musimy liczyć się z tym, że odbije się to na naszym wyglądzie. Istnieje jednak grupa składników odżywczych, które szczególnie korzystnie wpływają stan skóry, włosów i paznokci i to na nie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.


Zadbaj o budulec

Białko wchodzi w skład ścian komórkowych, niezbędne jest do produkcji nowych i odbudowy uszkodzonych komórek naskórka, jest podstawowym składnikiem włókna włosa i płytki paznokciowej. Szczególnie bogatym jego źródłem są oczywiście mięso, najzdrowsze będą ryby i drób. Równie cenny jest jednak nabiał, warzywa strączkowe, jajka oraz produkty zbożowe.


Chroń się przed odwodnieniem

Woda wypełniając komórki organizmu warunkuje prawidłowe napięcie skóry i jej jędrność. Jednocześnie wspomaga usuwanie z organizmu toksyn, które zalegając w nim przyczyniają się do pogorszenia stanu skóry, która staje się matowa. Podobnie reagują włosy, zaś paznokcie staja się bardziej łamliwe. Pamiętać należy więc o wypijaniu co najmniej 1,5 litra płynów dziennie.

Witaminy i minerały pełnią w organizmie rolę regulacyjną. Odpowiadają za zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej. Dla skóry szczególnie ważna jest witamina A oraz jej prekursor, czyli beta-karoten. Źródłem tej pierwszej są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego: żółtka jaj, tłuszcze rybie, żółte sery. Jednak można odnaleźć ją także w margarynach do smarowania, na których producent zaznaczył dodatkowe wzbogacenie produktu w te witaminy. Beta-karoten zaś występuje w dużych ilościach w roślinach o żółtej, pomarańczowej i zielonej barwie, a zatem w: marchewce, dyni, zielonym groszku, fasolce szparagowej, morelach czy brzoskwiniach.

Niezbędna dla dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci jest także witamina E, która wykazuje właściwości chroniące przed szkodliwym wpływem środowiska oraz witaminy z grupy B. Tę pierwszą odnaleźć możemy w olejach roślinnych, awokado, pieczywie pełnoziarnistym, kukurydzy, nasionach słonecznika, sezamu oraz migdałach. W witaminy z grupy B z kolei bogate są: mleko i jego przetwory, żółtka jaj, drożdże, pełnoziarniste pieczywo, otręby, zielone warzywa liściaste, pestki słonecznika.

Równie istotne są pierwiastki, takie jak: cynk, żelazo, selen, wapń czy magnez. Źródłem cynku są mięso, ryby, ostrygi, jaja, warzywa, ziarna zbóż, pestki dyni, chude mleko. W rybach i ziarnach zbóż odnaleźć możemy także selen. Innymi produktami bogatymi w ten pierwiastek są drożdże, czosnek, pomidory, kukurydza, orzechy. Żelaza szukać należy w suszonych owocach, czerwonym mięsie oraz zielonych warzywach. Bogate w wapń zaś są mleko i jego przetwory, sery, jaja, soja, sardynki, łosoś, orzeszki ziemne, orzechy włoskie, nasiona słonecznika, fasola, brokuły, szpinak, buraki i rabarbar.


Niezbędne kwasy omega - 3 i omega - 6

Pełnią wiele różnorodnych funkcji w organizmie. Zbyt mała ich ilość w diecie objawiać może się także zmianami skórnymi i wypadaniem włosów. Ponieważ nasz organizm nie potrafi samodzielnie ich wyprodukować, konieczne jest dostarczenie ich wraz z posiłkami. Najlepszym źródłem kwasów omega są oleje roślinne i ryby morskie, np. makrela, łosoś, halibut, dorsz, śledzie czy sardynki. Także warto sięgnąć po nasiona słonecznika, sezamu, orzechy, kiełki pszenicy czy nasiona dyni.

Wprowadzając zmiany w diecie pamiętać musimy, iż zamierzone efekty nie będą natychmiastowe, zaś pierwszych oznak poprawy stanu włosów i paznokci winniśmy szukać u ich nasady. Pamiętając, że paznokieć rośnie około 6 miesięcy, zaś włosy przyrastają w tempie około 1 cm na miesiąc, jedynie długofalowe stosowanie diety przyczyni się do widocznej poprawy ich stanu.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze