Pani Hilary - sposoby na roztargnienie

Gdzie są te okulary? Zamknęłam drzwi, czy nie? Po co ja tu przyszłam? To tylko kilka pytań, które stawiają sobie osoby roztargnione. Co robić, aby szybko znaleźć na nie odpowiedź?

Wyznacz cel

Często się zdarza, że idąc po coś do pokoju, np. po książkę, po drodze Twoją uwagę przykuwa inna rzecz, np. to, że kwiatek usycha i jemu poświęcasz swój czas. Gdy tak stoisz, uświadamiasz sobie, że przyszłaś po coś innego. Tylko po co? Jeśli chcesz uniknąć takich sytuacji, to w drodze do pokoju po cichu powtarzaj sobie, po co idziesz. Wtedy nie rozproszysz swojej uwagi.


Korzystaj z symboli i skojarzeń

Boisz się, że zapomnisz o piekącym się cieście w piekarniku? Spróbuj wykorzystywać różnego rodzaju skojarzenia:


- Jeśli akurat oglądasz telewizję, postaw na telewizorze pustą paterę

- Trzymaj w ręce widelczyk do ciasta

Jeśli chcesz o czymś pamiętać zawiąż sobie supeł na plecaku, postaw lampę inaczej, niż stoi zazwyczaj, zawiąż sobie gumkę na ręce... wszystko to będzie Ci o czymś przypominało. Żeby się jednak ustrzec przed sytuacją, kiedy będziesz wiedziała, że masz coś zrobić, ale nie pamiętasz co, skojarz w jakiś sposób: lampę, gumkę, czy supeł z Twoją czynnością.


Trzymaj przedmioty w stałych miejscach

Najlepiej mieć jakieś ulubione miejsce do przechowywania przedmiotów, których często używamy. Wymaga to na początku trochę samodyscypliny, ale później procentuje. Spróbuj kilka razy, potem będzie to Twój naturalny odruch.


Niczego nie odkładaj na później

Jeśli dzwoni do Ciebie znajomy i prosi abyś wzięła notatki z wczorajszych wykładów, to nie czekaj do jutra, tylko włóż je od razu do torby. Wszystkie świadczenia staraj się regulować w dniu ich otrzymania. Niech przyświeca ci motto "Co masz zrobić jutro, zrób dziś".


Rób notatki, zaznaczaj sobie, że coś masz zrobić

Załóż notes i notuj w nim co danego dnia masz zrobić. Jeśli boisz się, że zapomnisz zajrzeć do notesu to zanotuj na samoprzylepnej karteczce i powieś w widocznym miejscu. Wykorzystaj swój telefon komórkowy lub alarm. Nastaw sobie komórkę, aby o określonej porze dała Ci sygnał. W ten sposób przypomnisz sobie co masz zrobić.


Komentuj

Jeśli wychodzisz z domu i chcesz mieć pewność, że zamknęłaś drzwi, powiedz sobie na głos „Zamykam drzwi”. W tym momencie twoje oczy zauważą, jak przekręcasz klucz w drzwiach, a uszy usłyszą jego dźwięk. Komentowanie czynności jest przydatne w wielu innych sytuacjach, np. przy wyłączaniu żelazka, czy gazu.

Autor: Andżelika Korczak-Urban, psycholog

Komentarze