Owocowo i warzywnie

Pełnia lata, więc warzyw i owoców mamy dostatek. Możliwości łączenia ich w potrawach jest nieskończenie wiele.

W surówkach czy sałatkach odkrywają przed nami głębię smaku. A może podpiec je i podkręcić aromaty? Proponuję bataty z gruszką. Słodkie ziemniaki rodem z Ameryki Południowej coraz częściej goszczą na naszych stołach. Możne je zjadać jak ziemniaki, po prostu gotowane lub pieczone. Proponuję zapiec je w żaroodpornym naczyniu.


Pan pomidor

Teraz czas na pomidory zapiekane z fenkułem. Fenkuł to inaczej koper włoski o charakterystycznym, ale bardzo przyjemnym, anyżkowym aromacie. Warzywo kroimy w równe cząstki, skrapiamy oliwą i podpiekamy w piekarniku, aż zmięknie. Studzimy i mielimy na papkę. Doprawiamy solą i odrobiną pieprzu. Teraz wydrążamy pomidory i faszerujemy fenkułem. Wstawiamy je na 10 minut do piekarnika nagrzanego do temperatury ok. 180 st. C. Podajemy posypane startym, twardym serem.

Do tej potrawy można przygotować doskonały warzywno-owocowy sos, czyli relish. Potrzebne będą: dwa duże pomidory, dwie cebule, dwa duże jabłka, jedna papryka, sok z cytryny. Cebulę kroimy w kostkę i szklimy na odrobinie oleju. Dodajemy kostkę z pomidorów pobawionych wcześniej pestek. Odparowujemy, dodajemy sól, pieprz, świeże oregano. Odlewamy sos do miseczki. Na tej samej patelni podsmażamy paprykę pokrojoną w cienkie paseczki i pokrojone w grubą kostkę jabłka. Mieszamy z sosem pomidorowym. Opcjonalnie można dodać ogórki kiszone lub czosnek.

Innym ciekawym dodatkiem, także do mięs, jest nasza poczciwa czerwona porzeczka podduszona na odrobinie oliwy z dodatkiem miodu i do tego wtarty chrzan.

Jako że pomidorów mamy pod dostatkiem, trzeba je pożytecznie dla naszego zdrowia wykorzystać. Na przykład w postaci zdrowej zupy. Kilogram pomidorów obieramy ze skórki i kroimy (obojętnie jak, byle równo). Jedno duże jabłko bez skórki kroimy w kostkę i podduszamy na odrobienie masła. Dodajemy pomidory, delikatnie podsmażamy i dodajemy około pół litra wody, solimy i pieprzymy. Gotujemy około 20 minut. Potem miksujemy. Podjemy z grzankami serowymi.


Zrób bób

Mamy też do dyspozycji bób. Nie zawsze trzeba go jeść banalnie gotowany z dodatkiem masła i natki pietruszki czy koperku. Można go też ugotować, obrać ze skórki, dodać oliwy i zmielić na pastę, dodać startą marchewkę, czosnek, drobinę mąki, jajko i zagnieść ciasto. Z niego formujemy kuleczki, które podsmażamy na oliwie − jak mielone. Podajemy z sosem relish.


Surowo i pysznie

Połączenia surowych warzyw i owoców też mają się dobrze. Na przykład sałatka z selera naciowego, ananasa i tuńczyka. Gotujemy ulubiony makaron, lekko przestudzamy. Do miski wrzucamy cztery spore łodygi selera pokrojone w cienkie paski, pół pęczka pietruszki, tyle samo koperku. Mieszamy z makaronem. Teraz dodajemy tuńczyka z oleju, nie do końca odsączając płyn. Sól, pieprz i gotowe.

Na koniec hinduski kurczak z papają i papryką. Potrzebne będą: pierś z kurczaka, jedna limonka, dojrzała papaja, dwie papryki, jogurt naturalny, dwa ząbki czosnku, przyprawa curry, masło klarowane. Mięso posypujemy przyprawą i dobrze masujemy, by przeszła do włókien. Zalewamy jogurtem naturalnym i odstawiamy na godzinę do lodówki. W tym czasie obieramy papaję i kroimy ją w ósemki. Papryki także kroimy w duże kawałki. Masło klarowane przesmażamy na patelni z curry, wrzucamy owoce i warzywa i lekko podduszamy. Kurczaka wkładamy do żaroodpornego naczynia, obkładamy owocami i papryką. Zalewamy resztą jogurtu z marynowania, do którego wcześniej wyciskamy czosnek. Zapiekamy w temperaturze 150 st. C. przez około 40 minut.

Autor: Maria Ziemiańska

Komentarze

  • 2017-06-08 paulinna

    Warzywa są smaczne i zdrowe, ale ważne jest również ich przechowywanie. Słyszy sie często, że sa nieprawidłowo przechowywane, a przecież nie wszystkie da sie przechowywać na większą skalę w taki sam sposób. Jedne wymagaja specjalnego traktowania, kiedy inne wymagają przystosowanych chłodni, albo różnych np takich http://www.cerplast.pl/ofer... elastycznych kontenerów. W takich też przechowuje się np zboża.

  • 2016-07-28 salsa

    Polecam sałatkę z bobu. Gotuję bób, obieram ze skórki, dodaję sól morską, suszone pomidory i olej lniany Lenvitol. Pycha :)