Owoce dla zdrowia i urody

Latem postaw na świeże owoce. Zawarte w nich bogactwo witamin i związków mineralnych to skuteczny sposób na zdrowie i doskonały wygląd.

Codzienna porcja owoców zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, oczyszcza organizm z metali ciężkich i toksyn oraz wydłuża życie. Letnie owoce to wartościowe źródło witamin, minerałów i błonnika. Ten ostatni jest sprzymierzeńcem w walce o szczupłą sylwetkę, najwięcej mają go: agrest, porzeczki i jagody. Zapobiega zaparciom i nowotworom jelita grubego, poprawia tolerancję glukozy i zmniejsza poziom cholesterolu we krwi.


Witamina C

Czarna porzeczka, truskawki, maliny to najlepsze źródła witaminy C. Dzięki niej zmniejsza się ryzyko miażdżycy i poprawia odporność organizmu. Wzrasta też przyswajalność żelaza pokarmowego, co przeciwdziała anemii. Kwasy organiczne, takie jak winowy, cytrynowy czy jabłkowy zawarte w owocach utrzymują odpowiednie pH w przewodzie pokarmowym. Sprzyja ono rozwojowi dobrych bakterii. Z kolei sole potasu zmniejszają ciśnienie krwi. Rzadziej pojawiają się również migreny, a skóra, włosy i paznokcie są w doskonałej kondycji.


Agrest

100 g, czyli połowa szklanki, to 40 kcal. Porcja ta zaspokaja 50 proc. twojego dziennego zapotrzebowania na witaminę C, dostarcza witaminę B1, wapń i magnez. Agrest jest zalecany w dietach odchudzających, przy trądziku i problemach gastrycznych oraz niedoborach składników mineralnych.


Czereśnie

100 g, czyli 15-17 sztuk, to zaledwie 60 kcal, ale również sporo jodu regulującego pracę tarczycy oraz spalanie kalorii. Zawarte w nich żelazo, wapń, fosfor i witaminy dobrze wpływają na kości i zapobiegają próchnicy. Oczyszczają organizm z toksyn, wspomagają rozpuszczanie kamieni żółciowych i moczowych. Mają działanie moczopędne i przeczyszczające. Regulują pracę żołądka i wątroby. Leczą także reumatyzm i artretyzm.


Jabłka

Jedno małe, nieobrane jabłko waży ok. 100 g i dostarcza 57 kcal. To spora dawka potasu, który ułatwia wydalanie wody i zapobiega obrzękom. Owoce te przeciwdziałają miażdżycy, usuwają cholesterol z organizmu, a dzięki anty-oksydantom polifenolowym zapobiegają zmianom degeneracyjnym w mózgu. Wspomagają też leczenie anemii. Wapń i krzem znajdujące się w skórce jabłka wzmacniają włosy. Kwaśne odmiany jabłek są polecane przy dietach odchudzających. Mają mniej kalorii, cukrów, a dużą ilość celulozy, która wywołuje uczucie sytości.


Jagody

100 g, czyli połowa szklanki, to tylko 45 kcal. Porcja ta zaspokaja jedną trzecią twojego zapotrzebowania na witaminę C, i jedną piątą - na E. Jagody, dzięki zawartości antocyjanów, wzmacniają wzrok i poprawiają krążenie. Natomiast odpowiednie frakcje błonnika regulują pracę układu pokarmowego. Badania wykazały, że polifenole (roślinne antyutleniacze) zapobiegają wahaniom cukru we krwi, zmniejszają poziom cholesterolu oraz zwalczają wolne rodniki. Silne antyoksydanty, takie jak kwasy chlorogenowy i kawowy, zapobiegają skutkom starzenia. Jest ich w jagodach znacznie więcej niż w kawie czy herbacie.


Jeżyny

100 g, czyli trzy czwarte szklanki, to blisko 50 kcal. Taka porcja dostarcza ok. 200 g potasu i zaspokaja 10 proc. zapotrzebowania na magnez. Owoce jeżyny zawierają antocyjany i garbniki, które mają własności bakteriobójcze i antybiotyczne. Owoce przejrzałe działają lekko przeczyszczająco, niedojrzałe - odwrotnie. Jeżyna reguluje przemianę materii, działa wykrztuśnie oraz moczopędnie. Dzięki zawartości magnezu wzmacnia organizm i uspokaja nerwy. Sok z niej obniża gorączkę.


Maliny

To owoc doskonały na upały, trzy czwarte szklanki, czyli 100 g, to 29 kcal. Gasi pragnienie, ale również zaspokaja połowę zapotrzebowania na witaminę C. Dzięki dobrej proporcji pomiędzy cukrami, błonnikiem a kwasami organicznymi malin można zjeść dużo, a trzustka tego nie odczuje. Zawarty w nich kwas salicylowy działa bakteriobójczo, ale również obniża ciepło ciała.


Mirabelki

Pierwsze śliwki wyróżniają się dużą zawartością beta-karotenu, porównywalną z marchewką. Dzięki niemu chronią skórę przed starzeniem się i korzystnie wpływają na układ nerwowy. Mirabelki obfitują w glukozę i kwasy organiczne, 15 sztuk owoców to ok. 100 g i 45 kcal. Można je jeść przy bólach gardła, zapaleniach krtani czy zaparciach.


Czerwona porzeczka

Szklanka czerwonej porzeczki to ok. 160 g, nie więcej niż 50 kcal i ponad 200 mg witaminy C! To jedno z niewielu źródeł roślinnych cynku. Pierwiastek ten kontroluje stan skóry oraz system odpornościowy. Czerwone porzeczki działają moczopędnie i napotnie, oczyszczają też organizm. Warto je jeść przy zaparciach i niestrawności wywołanej brakiem soków trawiennych. Picie dwa razy dziennie po ćwierć szklanki świeżego soku z czerwonej porzeczki pomaga leczyć nadkwasotę i zgagę, Osoby z niedoborem żelaza powinny jeść porzeczki prosto z krzaka, bo zawierają one łatwo przyswajalne żelazo.


Czarna porzeczka

To naturalny koncentrat witamin i silnych przeciwutleniaczy. Pół szklanki, czyli 80 g, zaspokaja ponaddwukrotnie zapotrzebowanie na beta-karoten, witaminę C oraz rutynę. Rutyna jako przeciwutleniacz wspiera działanie witaminy C, opóźniając jej utlenianie. Te cenne składniki czarnej porzeczki zapewniają elastyczność i szczelność ścian naczyń krwionośnych i zapobiegają ich pękaniu. Obecność żelaza, manganu i miedzi pomaga w stanach wyczerpania i anemii. Duża ilość pektyn, garbników oraz kwasów organicznych reguluje pracę przewodu pokarmowego i daje uczucie sytości.


Truskawki

Są najstarszym owocem leczniczym stosownym w chorobach dróg żółciowych, kamieniach i anemii. Duża ilość żelaza i witaminy C działa krwiotwórczo i oczyszcza organizm. Sole wapnia i fosforu wzmacniają go i sprzyjają wydajnej pracy mięśni. Pomagają zmniejszyć obrzęki. Liczne pektyny wspomagają rozwój dobrej flory bakteryjnej w jelitach i zapobiegają zaparciom. Sześć, siedem średnich truskawek zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C i jest jej lepszym źródłem niż pomarańcze czy cytryny. Ich aromat działa także kojąco na nerwy.


Wiśnie

Ciemnoczerwone, czyli sokówki, i jaśniejsze - szklanki to najpopularniejsze odmiany wiśni. Są dobrym źródłem witaminy C i rutyny. Mają kwaśny i cierpki smak z powodu dużej zawartości kwasów organicznych i garbników. Porcja 15-17 sztuk to 45 kcal; zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Wiśnie są szczególnie bogate w pektyny, które oczyszczają organizm z toksyn.

Autor: Iza Czajka

Komentarze