Odporność pod kontrolą - tran

Koszmar dzieciństwa naszych rodziców i dziadków powraca. Tym razem jednak pod postacią kapsułek lub smakowych syropów, niezmiennie stanowiąc jeden z najskuteczniejszych środków odpornościowych.

Wszystkie rodzaje tranu są takie same

MIT. Choć wszystkie rodzaje tranu mają taki sam skład, to jednak każdy z nich różni się proporcjami składników. Nazwa „tran” zarezerwowana jest dla oleju, który pozyskuje się przede wszystkim ze świeżej wątroby ryb gatunku dorszowatych, a także niektórych ssaków. Najbardziej rozpowszechnionymi odmianami tranu są: tran z wątroby dorsza, wielorybi i z chrząstki rekina. Do substancji czynnych każdego tranu należą: witamina A i D, wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 (EPA i DHA), brom i jod, w mniejszych ilościach występuje witamina E. Dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych: EPA i DHA oraz obecności witamin A i D każdy rodzaj tranu wpływa dodatnio na system odpornościowy organizmu, obniża poziom cholesterolu, ma wpływ na zdrowie oczu i skóry, łagodzi objawy astmy i łuszczycy, zapobiega stanom zapalnym, a także jest przydatny w okresie wytężonej pracy umysłowej i fizycznej, zwłaszcza gdy szczególnie jesteśmy narażeni na atak chorobotwórczych bakterii i wirusów.

Jest nieoceniony dla dzieci i młodzieży w okresie dojrzewania, osób zestresowanych i osłabionych. Trzeba jednak pamiętać, że poszczególne rodzaje tranu różnią się proporcjami składników. I tak tran z wątroby rekina zawiera mniej kwasów tłuszczowych omega-3 niż tran z wątroby dorsza, posiada za to więcej witamin A i D. Jest również bogatszy w inne substancje: alkiloglicerole, wpływające na prawidłowe krzepnięcie krwi i funkcjonowanie szpiku kostnego oraz skwalen, który wpływa dodatnio na system odpornościowy organizmu i przyspiesza gojenie się ran.


Tran może być wykorzystywany do celów innych niż lecznicze

FAKT. Tran wykorzystywany jest także, a może przede wszystkim, jako tłuszcz jadalny przez ludność Dalekiej Północy. Najlepszym tego przykładem są Eskimosi, w przypadku których mamy do czynienia ze spożyciem ogromnych ilości tłuszczów zwierzęcych przy niemal całkowitym wykluczeniu świeżych warzyw i owoców. Podstawą jadłospisu mieszkańców Grenlandii są foki, wieloryby, morsy, ryby morskie. Śmiało można więc powiedzieć, że ich codzienne zapotrzebowanie na witaminy A i D oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 (EPA i DHA) jest w pełni zaspokajane. Dzięki takiemu menu Eskimosom nie grozi miażdżyca, udar mózgu czy zawał serca. Mają za to uregulowany poziom cholesterolu i ciśnienia krwi i nie grozi im osteoporoza. Innym przykładem wykorzystania tranu jest używanie go jako oleju do lamp.


Tran poprawia koncentrację

FAKT. Brytyjscy naukowcy udowodnili, że podawanie tranu dzieciom – trzy razy dziennie po jednej kapsułce – zdecydowanie poprawia ich zdolności umysłowe, koncentrację, a nawet – co ciekawe – zachowanie. Zbadano, że dzieci, które przyjmowały tran trzy razy dziennie, już po trzech miesiącach nie tylko osiągały lepsze wyniki w nauce, ale i były bardziej grzeczne. To zasługa kwasów omega-3, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i poprawiają koncentrację. Liczne badania wykazały, że poziom tych kwasów jest mniejszy u osób z objawami ADHD.


Tran jest niesmaczny

MIT. Faktem jest, że olej z wątroby dorszowatych posiada charakterystyczną woń i smak, która nie należy do najprzyjemniejszych. W ramach profilaktyki zdrowotnej w latach 60. i 70. ubiegłego stulecia tran podawano dzieciom w przedszkolach w nieprzetworzonej formie płynnej. Obecnie jednak smak tranu nie stanowi już żadnego problemu, ponieważ niwelują go sztuczne aromaty. Dostępny jest on zarówno w postaci żelowych kapsułek bez smaku, jak i syropu lub syropu o smaku owocowym, miętowym czy cytrynowym, a nawet o smaku tymianku i goździków, co zdecydowanie ułatwia jego spożycie.


Nie ma żadnych przeciwwskazań do zażywania tranu

MIT. Tak jak w przypadku innych suplementów diety, tak w przypadku tranu trzeba pamiętać, że nie wolno przekraczać dawek zaleconych w ulotkach. Tran zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A i D), te z kolei kumulują się w organizmie. Ich nadmiar może doprowadzić do hiperwitaminozy, a także do związanych z tym działań ubocznych. Dlatego też nie wolno stosować go ponad zalecaną dzienną normę. Z tego samego powodu nie można łączyć tranu z innymi preparatami zawierającymi witaminy A i D. Poza tym powinno się go zażywać w okresach mniejszego nasłonecznienia (najlepiej jesienią i zimą), ponieważ – ze względu na zawartość witaminy A – mogą wystąpić przebarwienia na skórze.

Autor: Oprac. (KB)

Komentarze

  • 2016-11-02 Malinówka

    Jak długo pijesz tran? Po jakim czasie zaczęłaś czuć, że działa (np. że rzadziej chorujesz)?

  • 2016-03-31 gość

    Tran stosuję od prawie 30 lat w sezonie od września do końca kwietnia i naprawdę rzadko choruje! Mam mocne zęby, czego dowodem są tylko 2 niewielkie plomby na moich zębach, nigdy nie miałam nic złamanego, a nie byłam spokojnym i ułożonym dzieckiem :P Kiedyś tylko PIŁAM tran, od kilku lat tylko łykam kapsułki, bo nie lubię uczucia, kiedy odbija mi się tranem :) Teraz zażywam tran Gal, wcześniej były to inne trany, ale wybrałam tańszy o dobrym składzie.

  • 2016-03-31 gość

    A ja faktycznie widzę pozytywne działanie tranu Gal, rzadziej choruje i ogólnie czuje się lepiej :)