No to ile mam ważyć? Różne metody obliczania prawidłowej wagi

Co oznacza określenie „prawidłowa waga”? Coraz częściej uważa się, że nie ma czegoś takiego jak idealna waga ciała, różne bowiem mogą być wskaźniki dla osób o różnej budowie ciała i w różnym wieku.

Każdy wszak jest inaczej zbudowany. Mimo to opracowano tak zwany wskaźnik BMI, który określa przedział tak zwanej „prawidłowej wagi ciała dla danego wzrostu”. Mierzy się go dzieląc masę ciała w kilogramach przez kwadrat wysokości podany w metrach.


Oto przykładowe granice wagowe według BMI dla wzrostu 170 cm:

Otyłość III stopnia: powyżej 115,6 kg
Otyłość II stopnia: od 101,15 kg do 115,31 kg
Otyłość I stopnia: od 86,7 kg do 100,86 kg
Nadwaga: od 72,25 kg do 86,41 kg
Prawidłowa waga: od 53,47 kg do 71,96 kg
Niedowaga: od 50,58 kg do 53,18 kg
Wychudzenie: od 43,35 kg do 50,29 kg
Wygłodzenie: poniżej 43,06 kg

Warto zwrócić uwagę, iż prawidłowa waga przy tym wzroście oscyluje w granicach od 53,47 kg do 71,96 kg. Natomiast ortodoksyjni zwolennicy podają wyliczoną średnią dla tego wzrostu, która wynosi 63 kg! I tak każą trzymać.

A przecież masy ciała nie można interpretować w oderwaniu od wzrostu i typu sylwetki. Kobieta grubokoścista ma prawo więcej ważyć, podobnie jak 60-letnia kobieta mierząca te 170 cm ma prawo do wagi o 6 kg większej. Dwudziestolatka powinna natomiast ważyć o 3 kg mniej niż najniższa prawidłowa waga. Ale nie łudźmy się, badania dowodzą, iż różnica w masie kości między osobami o tym samym wzroście, ale przy różnej wadze, wynosi plus minus 5 kg.


Wskaźnik WHR

Jest jeszcze inny sposób obliczania prawidłowej masy ciała. Jest to wskaźnik WHR. Odkryto bowiem, że stosunek obwodu kobiecych bioder do talii, czyli wskaźnik WHR, zawsze wynosił 0,7. I nieważne było, czy chodziło o krągłe biodra Marylin Monroe czy o anorektyczne modelki Twiggy, ponieważ okazywało się, że współczynnik ten nie zależy od masy ciała, a jedynie od proporcji obwodu talii do obwodu bioder. Jednym słowem, by wyglądać proporcjonalnie, trzeba mieć idealne wcięcie bez względu na wagę. Aby to policzyć, należy podzielić obwód talii przez obwód bioder. Wynik działania to właśnie WHR. Idealny wynosi owe 0,7.


Wskaźnik tłuszczu

Każdy, kto się odchudzał, wie doskonale, że pięć kilogramów zgubić jest łatwo, ponieważ najszybciej gubimy wodę z naszego organizmu. Potem zaczynają się problemy. Jednak właściwa dieta i ruch, mimo braku spadku wagi, powodują, że znika ów niezdrowy tłuszcz, a zaczynają pojawiać się mięśnie, które ponoć ważą więcej niż tłuszczyk, który z kolei objętościowo zajmuje więcej miejsca. Dlatego coraz silniejsze jest przekonanie, iż zamiast się ważyć, lepiej się mierzyć. Przeciwnicy ważenia i stresu (wywołanego niespadającą wagą) twierdzą wręcz: waga nie ma znaczenia, liczy się wyłącznie procent tkanki tłuszczowej w organizmie. To o wiele dokładniejszy pomiar, ale niezbędna jest specjalistyczna aparatura.

Mierzeni według BMI kulturyści wykazują tragiczną nadwagę, co jest oczywistą nieprawdą, bo ich ciało składa się z samych niemal mięśni. Dlatego uznano, że wskaźnik zawartości tłuszczu w organizmie jest idealną informacją na temat stanu zdrowia.

I tak dla kobiet między 20 a 39 rokiem życia zdrowa zawartość tłuszczu wynosi 21-33%, zaś ponad 39% jest alarmujące. Panie między 40 a 59 rokiem życia są właściwie odżywione, o ile posiadają 23-34% zawartości tłuszczu w organizmie, natomiast ponad 42% tłuszczu jest fatalnym wynikiem.

– Ważyć się zatem czy mierzyć? – pytamy Annę Kaczanowską, dietetyka.

– Uważam, że najlepiej raz w tygodniu się zważyć. Na przykład w sobotę przed śniadaniem, bo szybciej widać rezultat. Analizatory tłuszczu są drogie i nie każdy je sobie kupi, a poza tym waga szybciej niż mierzenie się w obwodzie pokazuje efekt chudnięcia.

A ile powinna wynosić prawidłowa waga? Pani Anna jest zwolenniczką prostego działania. Od wzrostu w centymetrach odjąć trzeba liczbę100, czyli jeśli mierzymy 170 cm i odejmiemy od nich 100, to prawidłowa waga wyniesie 70 kg. Wiadomo także, że jeżeli obwód pasa u pań wynosi ponad 88 cm, zaś u panów powyżej 102 cm – mamy do czynienia z otyłością.

Proste? Proste... A mimo to ciągle trudne. Podobno na sto odchudzających się skutecznie chudnie zaledwie niespełna 20-30 osób. Reszta walczy nadal.

Autor: Bożenna Szymańska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Co do prawidłowej wagi - metoda wzrost-100 sprawdza się dla osób zbliżonych wzrostem do 180 cm (powiedzmy 170-190). I raczej wyznacza jedynie górną granicę.Dla wyznaczenia granic lepiej sprawdzają się takie wskaźniki jak BMI, który ma swoje niedoskonałości, ale przynajmniej bierze pod uwagę to, że przyrost masy nie następuje liniowo wraz z centymetrami, co dla każdego obserwatora jest oczywiste.Jest bardzo dobry wskaźnik Ponderal'a, poza tym jeszcze WHR i wiele innych.Dla zainteresowanych polecam ciąg artykułów http://wagaiwzrost.pl/index.ph...