Niezbędne probiotyki

W twoim organizmie żyją miliardy drobnoustrojów, które walczą ze sobą. Armia dobrych bakterii strzeże twojego zdrowia.

Dotychczas zbadano zaledwie kilka szczepów probiotycznych bakterii produkujących kwas mlekowy. Pochodzą one z naturalnej mikroflory jelitowej człowieka i niestraszne im kwaśne środowisko żołądka. Dobroczynne działanie probiotyków znano już od dawna. Pito kwaśne mleko, jogurt, jadano też kwaszone warzywa.


Patrz na etykietę

Profilaktyka zdrowotna polegająca na zdrowym odżywianiu sprawiła, że chętnie sięgasz po produkty reklamowane jako probiotyki, choć nie wszystkie rzeczywiście nimi są. Bardzo ważna jest nazwa mikrobów umieszczona na etykiecie. Prawidłowo opisany szczep probiotyczny ma trójczłonową nazwę (określającą rodzaj, gatunek i szczep), którą czasem zastępuje jej odpowiednik handlowy. Na przykład: rodzaj Bitidobacterium, gatunek lactis, szczep DN-I73 010. Odpowiednik handlowy to ActiRegularis®. Lactobacillus casei Defensis DN-114001 lub Bifidobacterium lactis Bb12 to inne znane bakterie dodawane do żywności.


Probiotyki raz, poproszę

Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają, że te mikroby, dostarczane do organizmu przynajmniej raz dziennie w produktach mlecznych, poprawiają funkcjonowanie śluzówki układu pokarmowego i korzystnie wpływają na nasz układ odpornościowy. Produkują również niezbędne substancje odżywcze i ułatwiają ich dostępność. Dodatkowo łagodzą objawy nietolerancji laktozy i tym samym zmniejszają ryzyko pojawienia się alergii. Ograniczają także możliwość wystąpienia nowotworów. Według niektórych doniesień niektóre szczepy probiotyczne przyjmowane doustnie zmniejszają nawroty infekcji bakteryjnych i grzybiczych pochwy.


Jak działają probiotyki?

Wzmacniają nabłonek jelitowy, tak aby zatrzymać toksyczne substancje. Wspomagają system odpornościowy w walce z intruzami. Zabierają bakteriom chorobotwórczym substancje odżywcze, pozbawiając je w ten sposób możliwości przetrwania.


Gdy jogurt to za mało

Bywa, że organizm potrzebuje natychmiastowego wsparcia ogromnej i skutecznej "armii żołnierzy': aby uporać się z chorobą. Wtedy warto sięgnąć po preparaty z apteki. Pomagają one usunąć szkodliwe działanie antybiotyków, łagodzą stany zapalne jelit, zapobiegają biegunkom. Probiotyki farmaceutyczne mają tę przewagę nad spożywczymi, że zawierają znacznie więcej aktywnych mikrobów. Lekarze sugerują, że minimalna dzienna dawka probiotyku powinna wynosić od miliona do miliarda żywych bakterii, zaś terapeutyczna nawet do stu miliardów. Przed zakupem warto poradzić się farmaceuty, jaki preparat będzie dla nas odpowiedni.

Autor: Iza Czajka

Komentarze