Niepokojący ból brzucha

Niestety, odżywiamy się niezdrowo. Coraz częściej jemy w pośpiechu, nieregularnie i obficie. Konsekwencją złych nawyków żywieniowych są dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Najczęściej są one dokuczliwe, ale niegroźne, czasem jednak prowadzą do poważnych chorób.

Uważaj na ból brzucha

Trawienie pokarmów rozpoczyna się już w jamie ustnej i trwa podczas ich wędrówki przez przewód pokarmowy aż do opuszczenia jelita cienkiego. W jamie ustnej pokarm jest rozdrabniany i rozpoczyna się trawienie węglowodanów, w żołądku rozpoczyna się "dezynfekcja" jedzenia i trawienie białek, a wszystko inne - czyli emulgacja i trawienie tłuszczów, dalsze trawienie węglowodanów i białek - odbywa się w jelicie cienkim.


Błędy dietetyczne

Ból brzucha jest częstą dolegliwością. Może być on spowodowany banalnym błędem dietetycznym, może też być objawem poważniejszej choroby. Dlatego kiedy bóle brzucha pojawiają się częściej albo są dokuczliwe, powinniśmy skorzystać z porady lekarza. Często lekarz nie znajduje u nas żadnej choroby przewodu pokarmowego, która wymagałaby leczenia, a w przypadku bólów czy uczucia dyskomfortu w brzuchu zaleca jedynie zmianę trybu życia lub diety oraz w razie potrzeby doraźne przyjmowanie środków dostępnych bez recepty.

Częstą przyczyną bólów brzucha lub złego samopoczucia są błędy dietetyczne. W naszym kręgu kulturowym sposób żywienia nie jest dostosowany do naszej biologii - jemy często i niemal zawsze najadamy się do syta wysokokalorycznymi potrawami. Skutkiem tego jest narastająca epidemia otyłości. Wydaje się, że korzystny ze zdrowotnego punktu widzenia model odżywiania polega na jedzeniu niewielkich porcji wysokowartościowego, urozmaiconego pokarmu, przeważnie roślinnego. Taki model diety był charakterystyczny dla niektórych ludów pierwotnych.


Jedz zdrowo

Warto przestrzegać kilku reguł. Po pierwsze, nie przejadajmy się. Starajmy się zawsze zjadać tyle, by od stołu wstać z uczuciem, że moglibyśmy zjeść znacznie więcej. Po drugie, unikajmy tego, co USA określa się jako "śmieciowe jedzenie" - czyli wysoko przetworzonych pokarmów zawierających dużo węglowodanów i tłuszczów. Są one zazwyczaj smaczne i mają wysoki indeks glikemiczny, tzn. powodują szybki wzrost glukozy we krwi. Na dłuższą metę jednak tego rodzaju żywność może znacznie pogorszyć stan naszego zdrowia. Skutki eksperymentu dietetycznego polegającego na jedzeniu przez miesiąc wyłącznie produktów dużej sieci fast food pokazuje film "Super Size Me”. Wprawdzie sporadyczne jedzenie takich posiłków nie powinno nam bardzo zaszkodzić, ale zdecydowanie lepiej i zdrowiej jest zastąpić je np. owocami czy sałatką warzywną. Podobnie rzecz się ma z jedzeniem słodyczy.

Spożywanie różnego rodzaju batonów może nas poratować w szczególnych sytuacjach, jednak zbyt częste jedzenie takich "bomb energetycznych" nie sprzyja dobremu samopoczuciu ani zdrowiu. Starajmy się też, aby nasza dieta zawierała odpowiednie ilości warzyw i owoców - spożywanie zbyt małych ilości naturalnego błonnika jest niekorzystne dla naszego układu pokarmowego.


Co ci pomoże?

Bardzo często nasza praca lub obowiązki nie pozwalają nam na rygorystyczne przestrzeganie reguł zdrowego żywienia. Kiedy nie cierpimy na choroby przewodu pokarmowego wymagające specjalistycznego leczenia, a mamy problemy z przewodem pokarmowym, możemy zażywać dostępne bez recepty suplementy diety albo leki ziołowe poprawiające funkcjonowanie naszego układu pokarmowego.

Duże znaczenie ma właściwe rozdrobnienie pokarmu, dlatego podczas posiłków nie powinniśmy się zbytnio spieszyć. Jest to istotne również dlatego, że nasz przewód pokarmowy musi się przygotować na przyjęcie jedzenia. Znaczącą rolę odgrywają tu takie czynniki, jak widok czy zapach pokarmu powodujące wydzielanie soku żołądkowego. Kiedy odżywiamy się niewłaściwie lub jemy w zbytnim pośpiechu, mogą pojawić się niedomagania ze strony przewodu pokarmowego.

Na uwagę zasługują dostępne bez recepty enzymy trawienne, głównie pochodzenia roślinnego. Na rynku dostępne są zarówno preparaty zawierające kilka różnych enzymów trawiennych, jak i takie, w których skład wchodzi enzym trawiący jeden składnik pokarmowy (laktaza czy pepsyna). Te drugie są wskazane raczej wtedy, gdy wiemy, że nasz organizm źle trawi niektóre składniki pokarmowe, oraz w sytuacji, kiedy zostaliśmy już zdiagnozowani, a lekarz zalecił nam okresowe przyjmowanie takich preparatów.

Suplementy diety zawierające zestaw enzymów trawiennych możemy stosować także wtedy, gdy nie znamy dokładnie składnika pokarmu, który trawimy gorzej, np. w przypadku niestrawności, wzdęć czy innych problemów z układem pokarmowym. Naturalnie, warunkiem bezpiecznego używania takich preparatów jest uprzednie wykluczenie schorzenia przewodu pokarmowego, które wymaga specjalistycznego leczenia.

Możemy też stosować dostępne bez recepty mieszanki ziołowe poprawiające trawienie. Mogą być to herbatki z dziurawca, mięty czy innych ziół. Warto jednak pamiętać, że zawierają one nieoczyszczone substancje czynne. Nie powinniśmy zatem przyjmować ich w nadmiernej ilości. Czasem przy bólach brzucha pomocne bywa zażycie dostępnych bez recepty leków rozkurczowych. Ich długotrwałe stosowanie bez uprzedniego postawienia diagnozy nie jest jednak dobrym wyjściem - możemy w ten sposób zamaskować objawy poważniejszej choroby.

Autor: lek. Jacek Kotapski

Komentarze