Nie wstydź się - sposoby na nieśmiałość

Nieśmiałość utrudnia poznawanie nowych ludzi, zawieranie przyjaźni, czy radość z potencjalnie pozytywnych przeżyć. Przeszkadza w publicznej obronie własnych praw i wyrażaniu swoich wartości. Jak sobie z nią radzić?

Nabierz dystansu do siebie

Podstawą do opanowania nieśmiałości jest nabranie dystansu do siebie. To uświadomienie sobie swoich własnych słabości i mocnych stron odnośnie wyglądu, głosu, poglądów, wartości i zaakceptowanie ich. To umiejętność krytycznego spojrzenia na własną osobę i pozwolenie sobie na drwinę i ironię wobec siebie.


Powiedz wprost o "czerwonych policzkach"

Kiedy każde spotkanie lub moment zabrania głosu powoduje gwałtowne bicie serca, jąkanie lub czerwienienie się, łatwo o unikanie wszelkich kontaktów towarzyskich. Taka postawa z reguły pogarsza sytuację i pogłębia nieśmiałość, a osoba zaczyna być postrzegana jako odludek i dziwak. Dlatego warto uczyć się otwarcie mówić o swojej nieśmiałości, np. „czerwienię się, ponieważ wstydzę się zabrać głos w tej sprawie, choć bardzo mi na tym zależy”.


„Chwyć byka za rogi”

Zamiast unikać sytuacji budzących lęk, warto spróbować się z nimi skonfrontować. To pozwala nabrać większej wiary w siebie, bo stwarza możliwość przekonania się, że większość obaw, np. „Źle wypadnę, skompromituję się” jest bezpodstawna. Czasami pomocnym pomysłem na przełamanie nieśmiałości jest zrobienie raz czegoś wyjątkowo głupiego i niestosownego i uświadomienie sobie, że świat się nie zawalił.


Zrób listę zalet nieśmiałości

Dokonaj pozytywnego przewartościowania wszystkich skojarzeń z nieśmiałością, np. „stojąc na uboczu widzę więcej, rzadziej się kompromituję, ludzie nie stawiają mi wygórowanych wymagań” itd. Po napisaniu tej listy, przekonasz się jaka jest długa.


Skorzystaj z pomocy wyobraźni

W oswajaniu się z trudnymi sytuacjami pomaga właśnie… wyobrażanie sobie ich. Trudny egzamin ustny, rozmowa kwalifikacyjna, czy pierwsza randka, to sytuacje, które najpierw można przeżyć „na sucho” w swojej głowie, wyobrażając sobie swój wygląd, nastrój, czy słowa, których się użyje.


Zapisz się na kurs

Istnieją kursy, na których osoby nieśmiałe, poprzez, na przykład: odgrywanie scenek, uczą się zachowania w paraliżujących je sytuacjach i pracują nad zmianą obrazu samego siebie. Przebieg scenek nagrywa się na kasetę, tak aby każdy z uczestników mógł zaobserwować własne zachowanie i zmienić je na korzystniejsze dla siebie. Metoda ta pozwala przećwiczyć nowe zachowania w bezpiecznych warunkach szkoleniowych, pod okiem trenerów i "podbudować" ocenę własnej osoby.

Autor: Andżelika Korczak-Urban, psycholog

Komentarze