Nawarz sobie kaszy

Kasze wykorzystujemy w naszej diecie rzadko.  Szkoda, bo są zdrowe, tanie i smaczne. Może warto się do nich przekonać?

Pod względem składników odżywczych przewyższają ryż, makaron i ziemniaki - są bogatym źródłem białka, skrobi, witamin. 100 g ugotowanej kaszy manny pokrywa niemal całkowicie dzienne zapotrzebowanie na węglowodany. Kasze zawierają również sporo składników mineralnych, głównie potasu obniżającego ciśnienie, żelaza zapobiegającego niedokrwistości oraz magnezu korzystnie działającego na układ nerwowy i pracę mięśni (w tym sercowego). Kasze są produktami zbożowymi, wskutek czego mają wysoką wartość kaloryczną. Rodzaj przemiału ziarna zbożowego wpływa niewątpliwie na wartość odżywczą kasz.


Według kryterium przemiału ziarna zbóż wyróżniamy kasze:

• z pszenicy - manna,
• z owsa - płatki owsiane,
• z gryki - gryczana cała prażona, nieprażona, łamana, kasza krakowska,
• z prosa - jaglana,
• z kukurydzy - kukurydziana,
• z jęczmienia - pęczak, perłowa, jęczmienna łamana,

Większą wartość odżywczą mają kasze całe - krupy, ponieważ zachowują one warstwę alueuronową, a wraz z nią większą ilość białka, witamin B1, B2, PP i składników mineralnych, takich jak fosfor, wapń i żelazo. W procesie otrzymywania kasz drobnych, które pochodzą z bielma ziarna, wydatnie obniża się ich wartość białkową, witaminową i zawartość składników mineralnych. Zostaje jedynie zachowana wartość kaloryczna, która jest wynikiem obecności znacznych ilości skrobi.


Przegląd kasz


Kasza gryczana- znajdują się w niej dość znaczne ilości białka (niepełnowartościowego), witamin B1, B2, i PP, składników mineralnych: fosforu, wapnia, żelaza oraz tłuszczu i skrobi. Kasza gryczana nie palona ma większą wartość od kaszy gryczanej palonej, która traci ok. 50% witamin podczas palenia. Gryczana i jej odmiana, czyli kasza krakowska, wskazane są dla cierpiących na kruchość naczyń krwionośnych, żylaki, a nawet hemoroidy. A to dlatego, że są cennym źródłem magnezu i uszczelniającej naczynia witaminy P, znanej rutyną.


Kasza jaglana - pod względem wartości odżywczej znajduje się na drugim miejscu po kaszy gryczanej. Ma ona nieco mniej białka, witamin B1, B2, fosforu i tłuszczu. Ilość żelaza jest taka sama jak w kaszy gryczanej. Kaszę jaglaną, podobnie, jak kukurydzianą, mogą jeść osoby uczulone na gluten. Zawiera ponadto dużo białka, a mało skrobi, jest lekkostrawna i nie powoduje wzdęć ani fermentacji w żołądku. Ma sporo krzemu poprawiającego wygląd włosów, skóry, zębów czy paznokci.


Kasza jęczmienna - zawiera mniejsze ilości białka, wapnia i żelaza w porównaniu z kaszą gryczaną i jaglaną. Spośród kasz jęczmiennych najwyższą wartość odżywczą ma pęczak.
Kasze jęczmienne zawierają błonnik rozpuszczalny, który obniża poziom cholesterolu we krwi. Są zalecane osobom z chorobami krążenia i nadciśnieniowcom.


Płatki owsiane - dorównują wartością białkową kaszy gryczanej, a ilością zawartych w nich składników mineralnych dorównują kaszy jęczmiennej.


Manna - jest kaszą o najmniejszych wartościach odżywczych; o jej wartości kulinarnej, głównie dietetycznej, stanowi minimalna ilość błonnika i wysoka kaloryczność.



Komu kaszy, komu…

Żałować nie powinni sobie kaszy nadciśnieniowcy, cierpiący na choroby serca i układu krążenia, a także osoby zagrożone anemią (kasza jaglana i gryczana zawierają żelazo, kwas foliowy i witaminę E zapobiegające niedokrwistości). Zawarte w ziarnach witaminy z grupy B łagodzą objawy stresu, wspomagają pracę układu nerwowego, poprawiają pamięć, polepszają nastrój. Wspaniała jest też dla diabetyków - kasza zawiera dużo skrobi, która łagodnie podnosi poziom glukozy i insuliny we krwi. Kasze gotowane na sypko lub rozklejane są lekko strawne a więc dobre dla dzieci, karmiących kobiet i rekonwalescentów.


Uwaga na żołądek

Jednak nie każdy może się zajadać kaszą. Ponieważ zawierają sporo fosforu, chloru i siarki, które zakwaszają organizm częste jedzenie kasz grubych może zaszkodzić cierpiącym na wrzody żołądka i dwunastnicy. Unikać kasz powinny osoby z gorączką, rozległymi oparzeniami, chorzy na raka. Grube kasze podrażniają śluzówkę jelita i utrudniają wykorzystanie białka z pożywienia, które jest niezbędne do regeneracji organizmu, np.: po operacjach.

Autor: Daria Kaczmarek

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Pierdzę po kaszy ogromnie