Naturalnie w bezsenność

Choć mamy świadomość, że sen jest nam niezbędny, to wciąż nie przywiązujemy do niego zbyt wielkiej wagi. Okazuje się, że z roku na rok śpimy coraz krócej i gorzej. Co nam w tym przeszkadza i jak to zmienić?

Sto lat temu długość snu przeciętnego człowieka wynosiła 11 godz., 50 lat temu 9, a obecnie śpimy prawie o połowę krócej, bo tylko 5-6 godz. Jesteśmy populacją niewyspaną. Nie mamy na nic czasu, również na sen. Tymczasem specjaliści apelują: przeciętny człowiek powinien przeznaczać na sen od 6 do 8,5 godziny i spać nieprzerwanie. Taka ilość gwarantuje nam prawidłowe funkcjonowanie fizyczne i psychiczne.


Co nam przeszkadza spać...

...najczęściej:

- silne emocje, zazwyczaj nie pozwalają nam zasnąć - ich przyczyną są nie tylko problemy zawodowe czy rodzinne, mogą je także budzić bohaterowie filmów lub książek,

- chrapiący partner , który budzi nas czasem kilkakrotnie w nocy - pomogą stopery do uszu, zmiana pokoju lub terapia partnera,

- włączony sprzęt elektroniczny, który nie daje spać, bo szumi i świeci - po prostu trzeba go na noc wyłączyć,

- uliczne latarnie - tu konieczne będą ciemne, grube zasłony,

- sąsiedzi - gdy raz na jakiś czas wracają z imprezy, musimy nakryć się kołdrą i spróbować spać dalej,

- okres okołomenopauzalny u kobiet powoduje kilkakrotne budzenie się w nocy z niemożnością szybkiego zasypiania - pomoże hormonalna terapia zastępcza, preparaty na bazie soi lub zioła,

- choroba lub dolegliwość, taka jak depresja, zespół przewlekłego zmęczenia, nadczynność tarczycy, astma, choroba niedokrwienna serca, refluks żołądkowy, nocne kurcze nóg czy zespół niespokojnych nóg,

- leki, m.in. hormony tarczycowe, kortykoidy przepisywane chorym na astmę, środki obniżające ciśnienie; zawierają one substancje, które pobudzają układ nerwowy i w efekcie utrudniają zasypianie.


Kiedy sięgnąć po leki

Leki nasenne to ostateczność. Nie leczą przyczyn bezsenności, więc nie rozwiązują problemu. Należy więc rozróżnić suplementy diety od leków. Najzdrowszym rozwiązaniem będzie sięgnięcie w pierwszej kolejności po leki naturalne, a w szczególności te, które zawierają walerianę i chmiel. Działają one uspokajająco, a jednocześnie nie uzależniają.


Higiena snu...

...jest najważniejsza. Naukowcy udowodnili, że problemy ze snem wynikają głównie z jej nieprzestrzegania. Dlatego też osoby, które mają trudności w zasypianiu, budzą się w nocy lub przedwcześnie rano, lub gdy ich noce są bezsenne, powinny przestrzegać podstawowych zasad:

- należy wyeliminować przyczynę naszych kłopotów ze snem,

- kłaść się i wstawać zawsze o tej samej porze, w ten sposób zaprogramujemy organizm do ustalonego rytmu snu i czuwania,

- kupić wygodny materac i ładną pościel; tu się sprawdza porzekadło: „Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz",

- wietrzyć sypialnię i spać przy uchylonym oknie - to utrzyma niższą temperaturę i zapewni dostęp świeżego powietrza, w takich warunkach śpi się lepiej, w przegrzanym pomieszczeniu sen jest płytki,

- używać łóżka tylko do spania, a nie do oglądania w nim telewizji, czytania książek, rozwiązywania krzyżówek czy pracy,

- nie uprawiać ćwiczeń wieczorem, gdyż są bardzo pobudzające,

- unikać kawy, papierosów i alkoholu - wysoki poziom kofeiny we krwi pobudza, nikotyna pobudza jeszcze bardziej niż kofeina,

- wyrzucić zegar z sypialni - unikniemy odczytywania godziny i irytowania się, że czas płynie, a my nie zmrużyliśmy oka,

- kontrolować drzemki w ciągu dnia - jeśli zmorzy nas sen, niech nie będzie dłuższy niż pół godziny.


Krótki, przerywany sen...

...sprawia, że jesteśmy rozdrażnieni, gorzej się koncentrujemy, mamy mniej energii, gorzej się uczymy i jesteśmy mniej wydajni w pracy, częściej też zapadamy na różnego rodzaju infekcje, bo mamy słabszą odporność. W czasie nieprzerwanego snu regenerują się wszystkie nasze narządy wewnętrzne, a także odbywa się intensywne odtruwanie. Z tkanek usuwane są toksyczne substancje nagromadzone w organizmie w ciągu dnia. Dochodzi także do regeneracji skóry - więcej snu oznacza mniej zmarszczek.


Bezsenność...

...jest najgorsza, gdyż może poważnie zagrozić zdrowiu. Powoduje ciągłe zmęczenie, pobudzenie, zaburzenia nastroju, a niekiedy poważnie zakłóca nasze zdrowie. Może przejść w stan przewlekły i poważnie zagrozić zdrowiu, po latach trwania zwiększa ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób, takich jak: nerwica, depresja, otyłość, cukrzyca, a nawet zawał.

Autor: Hanna Mądra

Komentarze