Napięcie przedmiesiączkowe - fakty i mity

Drażliwość, huśtawka nastroju, a także bolesność piersi, bóle brzucha i migreny – to tylko kilka z ponad 100 jego objawów. PMS (Premenstrual Syndrome), czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyka prawie 50 proc. kobiet, co oznacza, że cierpi na niego statystycznie co druga kobieta.

Za PMS odpowiedzialne są hormony

FAKT. Zdaniem lekarzy, za powstawanie PMS odpowiada względny lub bezwzględny hiperestrogenizm, tj. nadmierna aktywność lub produkcja estrogenów przy jednoczesnym niedoborze progestagenów w drugiej fazie cyklu. Tym właśnie tłumaczony jest szereg objawów powodujących nasilenie zaburzeń emocjonalnych i fizycznych. Estrogeny pobudzają wydzielanie wazopresyny i aldosteronu, które z kolei są odpowiedzialne za zatrzymywanie wody i sodu w organizmie. Prowadzi to do mastalgii, czyli napięcia i bolesności piersi, powstawania obrzęków jelit (czego objawem mogą być wzdęcia, biegunka lub zaparcia), bólów brzucha i okolicy krzyżowej (co jest skutkiem zatrzymania płynów w macicy oraz zastoju żylnego w miednicy mniejszej), puchnięcia rąk i nóg, a nawet obrzęku komórek ośrodkowego układu nerwowego, co tłumaczy bóle głowy i nudności, a także napięcie psychiczne. Wskutek zatrzymania wody w organizmie waga ciała może wzrosnąć nawet o kilka kilogramów.

PMS występuje regularnie przed miesiączką i ustępuje wraz z pojawieniem się krwawienia. Jeśli kobieta cierpi na niego przez połowę każdego cyklu, może to świadczyć o nieprawidłowym działaniu cyklu hormonalnego. Konieczna jest wtedy wizyta u ginekologa-endokrynologa i wykonanie hormonalnych badań krwi.


PMS u każdej kobiety wygląda tak samo

MIT. Choć lista objawów PMS jest bardzo długa, zazwyczaj u kobiet pojawia się kilka lub kilkanaście syndromów i nie u wszystkich przebiegają tak samo. Syndromy można podzielić na fizyczne i psychiczne.

Psychologiczne – uczucie napięcia wewnętrznego, drażliwość, agresja, depresja, ospałość i senność, zmienność nastroju, napady paniki i lękliwość.

Neurologiczne – bóle głowy, migreny, zawroty głowy, omdlenia, problemy z oddawaniem moczu.

Metaboliczne – bolesność i obrzęk piersi, obrzęki rąk i nóg, zatrzymywanie wody w organizmie.

Układu sercowo-naczyniowego – kołatania serca, częstoskurcz napadowy, skurcze dodatkowe serca.

Przewodu pokarmowego – wzdęcia i bóle brzucha, zaparcia lub biegunki.

Dermatologiczne – uczulenia, trądzik, pokrzywka.

Ortopedyczne – ból i obrzęk stawów.


PMS jest uwarunkowany genetycznie

FAKT. Napięcie przedmiesiączkowe częściej występuje u kobiet, których matki też na nie cierpiały.


Odpowiednia dieta łagodzi PMS

FAKT. Kilkudniowa dieta bogata w surowiznę pomoże zredukować wagę, a rezygnacja z cukru i alkoholu ustabilizuje stan emocjonalny. Ze względu na większą skłonność do wzdęć trzeba jednak unikać warzyw wzdymających (kapusta, warzywa strączkowe) oraz napojów gazowanych. Należy unikać kawy i mocnej herbaty. Napoje z kofeiną wypłukują magnez z organizmu i nasilają skurcze macicy. Lepiej zastąpić je naparami ziołowymi (np. z kozłka lekarskiego, rumianku czy melisy). Ważne jest również uzupełnianie płynów w postaci wody mineralnej, która oczyszcza organizm i reguluje gospodarkę wodną. Lepiej zrezygnować w tym czasie z soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i sięgnąć po naturalne środki moczopędne, np. natkę pietruszki i rzeżuchę. Niezbędne są również witaminy: A, D, E i C, a zwłaszcza witaminy z grupy B (B6) i magnez, który działa antydepresyjnie i uspokajająco, a także zmniejsza uczucie zmęczenia. Dlatego warto sięgać po bogatą w magnez gorzką czekoladę.

Autor: Oprac. (KB)

Komentarze