Na zdrowie - soja

Sojowe kotlety, kiełbaski, flaki czy pulpety to już codzienność w naszych sklepach. Moda na soję trwa. Czy słusznie?

Swoją popularność w Europie soja zdobyła dopiero w latach 60-tych ubiegłego wieku, a to na skutek poszukiwań nowych źródeł wartościowego białka. To wtedy rozpoczęto produkcję mąki sojowej, grysiku, kaszy oraz koncentratów białka sojowego. Jednak historia tej rośliny sięga 1100 lat p.n.e. Pierwsi wykorzystywali ją Chińczycy, do Europy trafiła dopiero w XVI w.


Zdrowa soja

Wiele badań potwierdza korzystny wpływ diety bogatej w soję na nasz organizm. Soja zawiera około 40% białka, a także wiele witamin i składników mineralnych. Jest doskonałym źródłem potasu, magnezu, żelaza, fosforu i wapnia.

Wiadomo, że obniża ciśnienie krwi i łagodzi u kobiet objawy menopauzy, może mieć też hamujący wpływ na wzrost komórek raka piersi. Stwierdzono też, że soja pomaga w obniżaniu poziomu "złego" cholesterolu - LDL, bez jednoczesnego obniżenia "dobrego" cholesterolu - HDL. Ochronnie na serce mogą również wpływać izoflawony (prawdopodobnie działają jako przeciwutleniacze).

Sojowe białko niektórymi swoimi zaletami przewyższa białko zwierzęce, pozbawione jest bowiem szkodliwych puryn, związków organicznych powodujących odkładanie się złogów kwasu moczowego w stawach i utrudniających przyswajanie wapnia. Stosuje się więc je w profilaktyce osteoporozy.

Jedząc soję pamiętać należy też o tym, że spośród wszystkich roślin strączkowych soja ma dość wysoką zawartością tłuszczu, jest więc wysokokaloryczna. Najpopularniejsze produkty sojowe to mleko sojowe, serek tofu oraz sos i olej sojowy.


Soja nie dla wszystkich

Alergia – produkty z soi mogą działać alergizująco, zwłaszcza dotyczy to mleka sojowego podawanego dzieciom. Charakterystyczne objawy alergii na soję ze strony przewodu pokarmowego : biegunki, wymioty, gorączka, utrata apetytu.


Wole tarczycy - soja zawiera związki należące do tioglikozydów, które przy długotrwałym spożyciu mogą przyczyniać się do powstania wola tarczycy. Ich działanie polega na blokowaniu wiązania jodu i tworzenia z tyrozyny tyroksyny niezbędnej do produkcji hormonów tarczycy. Dotyczy to przede wszystkim ziaren surowych. Gotowanie zmniejsza zawartość tych niekorzystnych substancji o ponad 30%.


Testosteron - w związku z dużą zawartością fitoestrogenów istnieją podejrzenia, że soja prawdopodobnie ma wpływ na zmniejszenie poziomu testosteronu u mężczyzn oraz o pogarszanie ich płodności.

Autor: Oprac. DK

Komentarze