Na dobrą pamięć – nie tylko dieta

O pamięci myślimy z reguły dopiero wtedy, gdy zaczyna nas zawodzić. A istnieje wiele sposobów na poprawę jej jakości. Wśród nich znaczącą rolę odgrywa odpowiednia dieta. I nie tylko!

Nie tylko dieta

Liczy się nie tylko, co jemy, ale również, jak dużo i często. Nie należy robić zbyt długich przerw między kolejnymi dostawami pożywienia – trzy, cztery godziny to optymalny odstęp. Oczywiście nie każdy posiłek musi być obfity. Ważne, by nasza dieta składała się z trzech posiłków głównych i kilku mniejszych przekąsek, na przykład w postaci banana, mieszanki orzechów, wafli ryżowych czy chrupkiego pełnoziarnistego pieczywa.Dla pobudzenia uwagi, podczas nauki warto pić zieloną herbatę. Doskonale orzeźwia, a przy tym jest bogata w antyutleniacze. Konieczne jest picie dużej ilości niegazowanej wody mineralnej, która wspomaga zmiany biochemiczne w mózgu. Unikać należy mocnej czarnej herbaty, kawy i napojów zawierających kofeinę. Chociaż chwilowo pobudzają, w rezultacie znacznie osłabiają koncentrację. Nie służą pamięci również słodkie, a więc obfite w węglowodany proste, gazowane napoje. Rozwojowi umysłowemu zdecydowanie nie sprzyja alkohol.Warto zwrócić uwagę na sposób podania jedzenia. Kolorowe, estetycznie wyglądające danie budzi dobre skojarzenia, uaktywnia mózg. Pobudzająco działają na niego przyjemne zapachy, dlatego warto nawet najprostszą warzywną sałatkę doprawić aromatycznymi ziołami.


Ruch pomaga pamięci

Zdrową dietę powinnyśmy wspomóc ruchem na świeżym powietrzu. Codzienny, nawet krótki, spacer pomaga dotlenić szare komórki. Podczas pracy, w której konieczne jest intensywne skupienie, dobrze jest robić kilkuminutowe przerwy na serię ćwiczeń. Wykonujmy naprzemienne ruchy, kreślmy ósemki obiema rękami, róbmy skłony. W międzyczasie przewietrzmy pokój. Dbajmy również o dobry sen, jest to bowiem niezwykle cenne lekarstwo na różne dolegliwości umysłowe, a poza tym w czasie snu zachodzą procesy przetwarzania i zachowywania informacji. Regularne, zdrowe posiłki, sport lub codzienne ćwiczenia, umiejętność relaksowania się po trudach dnia to sprzymierzeńcy dobrej pamięci.

Autor:

Komentarze