Mleko dla wszystkich

Pij mleko, będziesz wielki - mówią jedni. Mleko wywołuje kolki, wysypki, choroby układu oddechowego i gazy - straszą inni. Kogo słuchać? Najlepiej zdrowego rozsądku i potrzeb swojego organizmu.

Mleko i wszystkie jego produkty zawierają składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są to: pełnowartościowe białko, cukier mlekowy (laktoza), tłuszcz, sole mineralne (przede wszystkim dobrze przyswajalny wapń, fosfor, potas, sód, magnez i inne) oraz witaminy (B2, B12 i PP i A, D, E, K, które pełnią także rolę antyoksydantów). Ponadto mleko zawiera wiele cennych białek, jak: immunoglobuliny, hormony, czynniki wzrostowe, enzymy. Ma również właściwości odtruwające organizm oraz regulujące trawienie.


Mniejsze spożycie

W Polsce w ciągu ostatnich dziesięciu lat spożycie mleka obniżyło się o ponad 30 proc. i ciągle spada. Przeciętny Polak zaspokaja dobowe zapotrzebowanie na wapń zaledwie w około 55 proc. Badania naukowców dotyczą przede wszystkim niekorzystnego wpływu mleka na stan naszych kości, oczu oraz powodowanie nieodwracalnych zmian w układzie sercowo-naczyniowym.


Tylko dla dzieci?

Niektórzy twierdzą, że człowiek, podobnie jak pozostałe ssaki, jest przystosowany do spożywania mleka tylko w okresie niemowlęcym - później powinien je wyeliminować z diety. Wielu uważa, że picie mleka pochodzącego od innych gatunków jest niefizjologiczne. Według tej" teorii mleko krowie jest dla krów, a ludzkie dla ludzi.


Niedobre tłuszcze

Pod lupę brany jest także skład mleka, głównie tłuszcz. Zawartość tłuszczu w mleku waha się od 2,7 do 5,5 proc. Skład tłuszczu mleka to: tłuszcze nasycone, cholesterol oraz kwasy linolowy, linolenowy i arachidowy, które stanowią grupę niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zastrzeżenia budzą wyłącznie kwasy nasycone, negatywnie wpływające na kondycję naszego serca i niezalecane osobom ze skłonnością do nadwagi (w 100 g mleka 2-procentowego jest 1,19 g tłuszczów nasyconych).


Nietolerancja mleka

Z badań wynika, że prawie 20 proc. polskich dzieci oraz około 25 proc. dorosłych ma niedobór laktazy (enzymu trawiącego laktozę obecną w mleku). Spożycie produktów zawierających laktozę prowadzi u nich do nadmiernej produkcji gazów, co z kolei objawia się wzdęciami, bólami brzucha, a także biegunką. Warto przypomnieć, że na rynku występuje mleko o obniżonej zawartości laktozy, które z powodzeniem mogą pić osoby z jej nietolerancją. Bezpieczne są dla nich również kefiry i jogurty, bo produkty poddane fermentacji zawierają mniej laktozy.


Mleko a nadciśnienie

Wielu badaczy wskazuje na związek picia mleka z nadciśnieniem. Co prawda pewne frakcje białka powodują wzrost ciśnienia tętniczego, ale mleko zawiera wapń, który w połączeniu z witaminą D wspomaga regulację ciśnienia, zapobiegając miażdżycy, chorobie wieńcowej i zawałowi.

Część naukowców sądzi, że umiarkowane picie mleka nie szkodzi zdrowiu. Jeśli nie cierpimy na alergię lub nietolerancję mleka, jedna czy dwie szklanki dziennie są wskazane. Mleko z powodzeniem można też zastąpić jogurtem, kefirem, koktajlem mlecznym, żółtym serem czy twarogiem. Warto pić naturalne napoje mleczne, bez dodatku owoców czy środków słodzących. Można też samemu dodać świeże lub mrożone owoce i sporządzić wartościowy napój.

Autor: Justyna Marszałkowska

Komentarze