Miej oko na swoje oczy

Choć zdrowe oczy nie wymagają w zasadzie szczególnej pielęgnacji, gdyż o ich higienę i odpowiednie nawilżenie dbają powieki, rzęsy i łzy, nie wolno ich zaniedbywać, ponieważ z czasem mechanizmy ochronne oka mogą przestać funkcjonować prawidłowo.

Przemęczenie, złe warunki oświetleniowe, długie godziny przed komputerem - to wszystko może je osłabić. Jak zadbać o oczy, aby jak najdłużej cieszyć się świetnym wzrokiem?


Oczy w pracy...

Długie godziny spędzone przed komputerem, wytężanie wzroku podczas odczytywania drobnego druku dokumentów, rezygnowanie z przerw w pracy – to wszystko może z czasem zaowocować kłopotami ze wzrokiem. Zaczyna się niewinnie: oczy stają się zaczerwienione, pojawia się uczucie „piasku” pod powiekami, nieostre widzenie. Potem jednak dochodzą do tego bóle głowy (czoła i skroni) lub gałek ocznych, łzawienie, wreszcie kończy się to zapaleniem spojówek. Co zrobić, aby czas spędzony w pracy nie był męką dla oczu?


• Zorganizuj swoje stanowisko pracy tak, aby było przyjazne dla oczu: ustaw dobrą odległość monitora (nie może być mniejsza niż 60 cm), ustaw jego jasność na najbardziej ci odpowiadającą, używaj większej czcionki; oczy powinny się znaleźć na wysokości górnej krawędzi ekranu, klawiatura - na wysokości łokcia; dobrze, by było, aby blat, na którym ustawiony jest monitor, był matowy, podobnie klawiatura.

• Jeśli w pokoju, w którym pracujesz, masz zbyt słabe oświetlenie, zainwestuj w lampkę na biurko. Pamiętaj jednak, by dodatkowe światło nie oślepiało i nie odbijało się w monitorze.

• Nie siedź zbyt długo, wpatrując się w ekran; co 10 minut dobrze jest oderwać wzrok od monitora, a co 30 – 40 minut zrobić sobie krótką przerwę: zamknąć oczy na kilka minut, by odpoczęły i odpowiednio się nawilżyły.

• Gimnastykuj oczy: przewracaj gałkami w prawo, lewo, w górę, w dół i na skos. Patrz jak najczęściej przez okno i staraj się skupić wzrok na odległych obiektach. Możesz to robić, nie przerywając wykonywanych zajęć, wystarczy, że co jakiś czas będziesz przenosić wzrok na dalej położone przedmioty lub poruszać gałkami ocznymi w różne strony.

• Warto spróbować kilkusekundowego ucisku łuku brwiowego, jak i skóry pod oczami – pozwoli to zmniejszyć ból oczu.

• Nie bez znaczenia są barwy pomieszczenia, w którym pracujesz. Zadbaj o to, by w twoim otoczeniu nie zabrakło zielonego koloru. Postaw kwiat w doniczce lub otaczaj się przedmiotami w zielonym kolorze. Do barw „ochronnych” należą pastelowe, zielone albo seledynowe.

• Bez klimatyzacji trudno radzić sobie w upalne dni, ale to właśnie przez nią powietrze jest bardzo suche. Nieoceniony jest wówczas nawilżacz, a jeśli nie dysponujemy nim, postawmy na kaloryfer pojemnik z wodą. Niekorzystnie na oczy wpływa również dym tytoniowy, dlatego przebywanie przez dłuższy czas w zadymionym pomieszczeniu nie wpływa dobrze na zdrowie oczu. Pamiętaj wtedy o odpowiednim nawilżeniu oka za pomocą kropli do oczu poleconych przez lekarza lub farmaceutę. Szczególnie wskazane są leki łagodzące objawy zapalenia spojówek (zawierające w swoim składzie ziele świetlika). Można też sięgnąć po tzw. sztuczne łzy, jak również krople obkurczające naczynia krwionośne, pamiętając jednak, że zarówno jednych, jak i drugich nie można wkraplać zbyt często.


… i w domu

Po całym dniu w pracy wracamy do domu z zaczerwienionymi, piekącymi oczami i … znów zaczynamy je eksploatować. Jeśli spędzasz dużo czasu przed komputerem, zrezygnuj z wieczornego surfowania po Internecie. Zamiast włączać telewizor, posłuchaj muzyki albo idź na spacer. Przyłóż na powieki ciepły kompres z niezbyt mocnej esencji herbacianej, z naparu świetlika lekarskiego lub kwiatu rumianku. Sięgnij do lodówki po świeżego ogórka, którego plastry połóż na kwadrans na powieki.

Łykaj witaminę A plus E lub preparaty roślinny na bazie borówki i witaminy A. Ta ostatnia działa pozytywnie na wzrok i zapobiega kurzej ślepocie, czyli pogarszaniu widzenia o zmierzchu. Szukaj jej w marchewce, brzoskwini i brokułach. Warto pamiętać, że te warzywa i owoce oprócz witaminy A zawierają witaminy C i E, które niszczą szkodliwe dla wzroku wolne rodniki.

Nie ma nic lepszego dla zmęczonych oczu niż zdrowy sen. Postaraj się więc położyć wcześniej spać. Wyłącz wszystkie światła: lampkę, zegar z podświetloną tarczą, tak aby w sypialni było zupełnie ciemno. Wtedy dopiero oczy naprawdę odpoczną.


Unikaj:

- złego oświetlenia, jak również jaskrawego, migającego światła,

- przebywania w pomieszczeniach klimatyzowanych z suchym powietrzem,

- zadymionych pomieszczeń,

- promieniowania monitorów komputerowych i telewizorów

- przewlekłego braku snu

-czytania w pozycji leżącej

- długiego wytężania wzroku

Autor: Oprac.KB

Komentarze