Melatonina leczy przyczyny, a nie tylko skutki bezsenności.

Dzisiejszy tryb życia sprawia, że coraz więcej osób narażonych jest na zaburzenia rytmów dobowych. Budzimy się coraz później, kładziemy się późno spać, a większość dnia spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach.

Zaburzenia naturalnego rytmu dobowego prowadzą do niedoboru melatoniny, który skutkuje zaburzeniami snu, a – czasem – ogólnym pogorszeniem stanu zdrowia. Produkowana przez szyszynkę (niewielki narząd zlokalizowany w mózgu) melatonina nazywana jest „hormonem snu”, ponieważ odpowiada za regulację dobowego cyklu snu i czuwania – jest swoistym zegarem, który wyznacza organizmowi naturalną porę zasypiania i budzenia się.

Podstawowym regulatorem wydzielania melatoniny jest cykl światło-ciemność. W ciągu dnia wytwarzana jest jej niewielka ilość, natomiast w nocy aż 80 proc. Prawidłowe występowanie rytmów dobowych odpowiada za utrzymanie właściwej funkcji organizmu jako całości. Upośledzenie tych rytmów (np. cykl sen – czuwanie) prowadzi do nerwowości i niepokoju, bezsenności lub nadmiernej senności w ciągu dnia, a w rezultacie do dezorganizacji funkcji organizmu. Zaburzenia snu, na które cierpi aż połowa populacji, towarzyszą często chorobom sercowo-naczyniowym, zaburzeniom hormonalnym, czy też spadkowi odporności, a co za tym idzie zwiększonej zapadalności na infekcje.

Uważa się, że melatonina może wpływać na sen dwojaki sposób: zwiększając łatwość zasypiania i synchronizując zegar wewnętrzny. Poza tym reguluje rytm sen – czuwanie u osób niewidomych i niweluje zaburzenia wynikające z szybkiej zmiany stref czasowych w czasie podróży międzykontynentalnych (jet-lag). Jest też pomocna w regulowaniu zaburzeń rytmów dobowych u pracowników zmianowych i polecana cierpiącym na zaburzenia snu osobom starszym.

Melatonina nie powoduje uzależnienia i można ją stosować przez długi czas. Trzeba jednak pamiętać, że jej dawka i okres kuracji powinny być dobierane indywidualnie. Należy ją przyjmować zawsze wieczorem, najczęściej około godzinę przed planowanym snem. Warto także podkreślić, że melatonina usuwa przyczyny, a nie tylko skutki zaburzeń rytmów dobowych w postaci zaburzenia snu i bezsenności. W przeciwieństwie do większości środków nasennych wywołuje sen zbliżony do snu naturalnego, z zachowaniem wszystkich jego faz. W sposób naturalny przywraca równowagę w pracy zegara dobowego, dzięki czemu śpimy zdrowo i głęboko, a rano budzimy się rześcy i wypoczęci.

Autor: Karina Bonowicz

Komentarze

  • 2016-11-18 Alicja Grant

    Podobno w samoregulacji rytmu okołodobowego pomaga ustawienie odpowiednich powiadomień z chronobiologicznego kalendarza zdrowia. Ktoś to sprawdzał?

  • 2016-03-31 gość

    Ja na zaburzenia snu i niemożność zaśnięcia zażywam tabletki relana forte z walerianą. Bardzo dobrze działa i nie uzależnia, więc nie rezygnuję z tej pomocy.