Margaryną w cholesterol - jedzenie, które leczy

Jeszcze do niedawna uważano, że główną przyczyną wzrostu stężenia cholesterolu we krwi jest przyjmowanie nadmiernych jego ilości wraz z pożywieniem. Dziś jednak wiemy, że o wiele większe znaczenie ma cholesterol produkowany w organizmie.

Codzienna dieta powinna dostarczać produktów bogatych w składniki wspomagające obniżanie stężenia cholesterolu we krwi. Należą do nich m.in. wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega – 3 i omega – 6. Odnaleźć można je w takich produktach jak ryby i owoce morza oraz oleje roślinne. Na rynku dostępne są też margaryny, które zawierają wspomniane kwasy tłuszczowe. Są wśród nich Flora, Flora Light, Beviva omega -3, -6. Przeznaczone się dla wszystkich, którzy pragną zdrowo się odżywiać, ale szczególnie dla tych osób, które znajdują się w grupie ryzyka wystąpienia miażdżycy. Mogą one zastępować masło do smarowania kanapek.

Dodatkowo wzbogacone są witaminami B6, B12 i kwasem foliowym. Dzięki temu przyczyniają się do obniżenia stężenia we krwi aminokwasu - homocysteiny. Uważa się, iż stanowić ona może czynnik rozwoju miażdżycy oraz takich jej powikłań jak zawał serca czy udar mózgu oraz zmian zakrzepowych.


Zdrowe fitosterole

Oprócz margaryn z dodatkiem nienasyconych kwasów tłuszczowych na półkach sklepowych odnaleźć można także tłuszcze oraz produkty mleczne, które zawierają stanole i sterole roślinne. Są to substancje pochodzenia roślinnego, budową zbliżone do cholesterolu. Właśnie ta ich unikalna właściwość umożliwia obniżanie stężenia cholesterolu całkowitego we krwi. Konkurując z cholesterolem o dostęp do receptorów zarezerwowanych dla niego, utrudniają jego wchłanianie do krwioobiegu. Jest on wydalany z organizmu wraz z resztkami pokarmowymi. Co bardzo istotne, stanole wpływającą na zmniejszenie poziomu cholesterolu frakcji LDL, nie oddziałując tym samym na „dobry” cholesterol HDL.

Udowodniono, iż spożywanie każdego dnia produktów bogatych w stanole i sterole roślinne, przyczynić może się do spadku złego cholesterolu nawet o 10 proc. Gdy ich działanie połączone zostanie ze zdrową, niskotłuszczową dietą oraz aktywnością fizyczną wartość ta zwiększyć może się do 15 procent.

Wśród produktów wzbogaconych w stanole i sterole roślinne odnaleźć możemy margaryny, kremy kanapkowe i jogurty pitne z linii Benecol oraz margarynę Flora pro.activ i napój jogurtowy Danacol. Pamiętać jednak należy, iż są one przeznaczone tylko dla osób, które mają podwyższone stężenie cholesterolu. Mimo złej sławy, cholesterol jest niezwykle istotnym składnikiem naszego organizmu. Nadmierne obniżenie jego zawartości może niekorzystnie odbić się na naszym zdrowiu.

Zarówno produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe jak i fitosterole, mają pomóc nam w uregulowaniu gospodarki lipidowej organizmu. By jednak możliwe było osiągnięcie zadowalającego efektu, konieczne jest równoczesne stosowanie zdrowej i zrównoważonej diety.


Twoi sprzymierzeńcy w walce z cholesterolem:


- warzywa i owoce – są bogatym źródłem błonnika, który przyczynia się do hamowania wchłaniania cholesterolu zawartego w spożywanych posiłkach. Dostarczają także witamin antyoksydacyjnych A, C, E, unieszkodliwiających wolne rodniki tlenowe, które uszkadzając ściany naczyń krwionośnych sprzyjają rozwojowi miażdżycy;


- ryby i owoce morza – to cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega – 3, który wspomaga obniżanie stężenia cholesterolu całkowitego oraz jego frakcji LDL, podnosząc jednocześnie poziom frakcji HDL Szczególnie cenne są makrela, sardynki, łosoś, śledzie, halibut, dorsz, zatem tłuste ryby morskie;


- olej rzepakowy, oliwa z oliwek – dostarczają jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, przez co zmniejszają stężenie cholesterolu LDL i lekko zwiększają poziom frakcji HDL

- olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany – są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które przyczyniają się do obniżenia stężenia cholesterolu całkowitego;


- orzechy włoskie, ziarna słonecznika, migdały – dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych witaminy E i selenu, silnych antyutleniaczy;


- kiełki pszenicy, soi i innych zbóż– są źródłem kwasów z rodziny omega – 3 oraz witaminy C i E, które zapobiegają tworzeniu się złogów cholesterolowych;


- pieczywo razowe – jest dobrym źródłem błonnika, a także witamin z grupy B, w tym B6 i B12, które obniżają poziom homocysteiny określanej mianem niezależnego czynnika wystąpienia chorób układu krążenia;


- czosnek – dzięki zawartym w nim aminokwasom, takim jak allicyna, ajoen i garlicyna, pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu;


- grejpfruty – są źródłem kwasu galaktunorowego, który wykazuje zdolność do istniejących już w tętnicach złogów. Jego codzienne spożywanie zmniejsza stężenie cholesterolu, może też przyczynić się do cofnięcia już istniejących zmian;


- borówki i czarne jagody – dostarczają znacznych ilości flawonoidów oraz witaminy C, które blokują przemianę cholesterolu frakcji LDL w formę szkodliwą dla naczyń krwionośnych;


- nasiona roślin strączkowych – dzięki zawartości błonnika, a także witamin z grupy B i witaminy E wspomagają zmniejszanie poziomu cholesterolu;


- czarna herbata – zawarta w niej kwercetyna utrudnia odkładanie się cholesterolu w świetle naczyń krwionośnych, działa przeciwzakrzepowo;


- jogurty, kefiry, maślanki – pomagają obniżyć poziom cholesterolu dzięki zawartości bakterii kwasu mlekowego, które przyswajają cholesterol, a przez to zwiększają jego wydalanie.


Tych produktów się wystrzegaj:


- smalec, słonina, boczek – są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą stężenie cholesterolu we krwi, przyczyniając się do nasilenia tworzenia się zmian w świetle naczyń krwionośnych;


- twarde margaryny – swoją konsystencję zawdzięczają procesowi uwodornienia, podczas którego powstają tzw. izomery trans kwasów tłuszczowych. Przyczyniają się one do wzrostu stężenia cholesterolu całkowitego w osoczu krwi oraz jego frakcji LDL;


- tłuste gatunki mięs (wieprzowina, gęś, kaczka) i wędlin, podroby, pasztety – są źródłem znacznych ilości tłuszczu, także cholesterolu;


- żółtka jaj – dostarczają bardzo dużych ilości cholesterolu. Obecnie przyjmuje się, iż mogą być one planowane w diecie w nie większej ilości jak 2 na tydzień;


- ciasta, ciastka, herbatniki – przygotowywane są z wykorzystaniem twardych margaryn, zatem podobnie jak ona wprowadzają do organizmu izomery trans kwasów tłuszczowych;


- tłuste sery, pełnotłuste mleko i twarogi, masło – dostarczają dużych ilości cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych;


- dania typu fast food, słone przekąski – prowadzą do zatrzymania wody w organizmie, przez co przyczyniają się do wzrostu ciśnienia tętniczego. Jak wykazują badania, na tle nadciśnienia tętniczego dochodzić może do uszkodzeń ścian naczyń krwionośnych, co z kolei sprzyja odkładaniu się w tych miejscach blaszki miażdżycowej.

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Może dlatego, że artykuł jest o produktach, które należy jeść i produktach, których należy się wytrzegać, a ryba, podobnie jak margazyna, znajduje się na liście tych pierwszych.