Mamo, ja chcę kotka!

Pies, kot, chomik, żółwie… to najczęściej kupowane zwierzątka dla dzieci.  Rodzice często zastanawiają się, czy to dobry pomysł. Czego może nauczyć się dziecko mając zwierzaka?

odpowiedzialności

Dziecko uczy się obowiązkowości wyprowadzając, karmiąc i pielęgnując zwierzę. Przekazanie opieki nad zwierzakiem również wyrabia u dziecka w pewnym stopniu systematyczność nad istotą słabszą, którą należy się zaopiekować. Uczy się, że to nie zabawka, ale istota o którą trzeba dbać zawsze i dla której trzeba czasem podjąć pewne wyrzeczenia (np. zmienić plany wakacyjne, by pies mógł wziąć także w nich udział).


opieki

Jeśli w domu pojawia się kot czy pies, smyk uczy się, jak się nim opiekować. Dobrze jest powiedzieć dziecku, jaką sprawia przyjemność psu, głaszcząc go czy się z nim bawiąc („Zobacz tylko jego minę!”). Pokaż dziecku, jaki rodzaj głaskania i przytulania lubi każdy z domowych zwierzaków. Niektóre psy wolą np. głaskanie po brzuchu niż po głowie, inne lubią tylko być drapane za uszami. Dzięki temu dziecko będzie łatwiej umiało brać pod uwagę uczucia i potrzeby innych.


rozładowania stresu

Kontakt ze zwierzakiem ułatwia odreagowanie napięcia i prowadzi do odczuwania przyjemnych emocji. Psychoterapeuci w swojej praktyce wykorzystują zbawienny wpływ dogoterapii i hipoterapii na psychikę człowieka.
mówienia o problemach i tajemnicach. Zwierzę często staje się najbliższym przyjacielem. W związku z tym dziecko może opowiedzieć mu o swoich kłopotach i sekretach, mając przy tym pewność, że na pewno dochowa tajemnicy.


lepszego rozwoju

W obecności zwierząt dzieci szybciej podejmują próby raczkowania i chodzenia, chcąc dogonić ukochanego pupila, są też śmielsze i bardziej pewne siebie. Nierzadko to właśnie do ukochanego czworonoga są skierowane pierwsze słowa malucha. Opiekując się zwierzakiem dziecko nabiera odwagi, zapomina o swoich lękach, uczy się spontaniczności.


Kiedy się zgodzić na zwierzaka?

Decydując się na zwierzę należy kierować się - poza czynnikami związanymi z odpowiednią ilością czasu dla czworonoga czy odpowiednim miejscem – wiekiem dziecka. Warto pamiętać, że tak naprawdę dopiero dziecko w wieku szkolnym, mając już obowiązki związane z nauką, jest w stanie realizować je również wobec zwierzęcia i jest w stanie zaangażować się w opiekę nad nim. Można też sprawdzić jak dziecko będzie się zachowywało w kontakcie z np. psem przyjaciół, czy kotem sąsiadów. Jeśli wyraża ochotę na wspólną zabawę i widać, że sprawia ona jemu i zwierzakowi ogromną frajdę, to może warto kupić albo wziąć ze schroniska np.: psa.

Autor: Andżelika Korczak-Urban, psycholog

Komentarze