Król życia - magnez

Łapie nas skurcz, mamy problemy z koncentracją, a serce niebezpiecznie szybko bije. To znak, że potrzebujemy magnezu – pierwiastku życia.

Nasz organizm najlepiej wie, czego chce. Ciało sygnalizuje nam, że czegoś mu brakuje; najpierw zapala się żółta lampka – jesteśmy rozkojarzeni, budzimy się z rozdzierającym bólem nogi i nic nam się nie chce. Lampka czerwona to drugie, poważniejsze ostrzeżenie – depresja, wypadanie włosów, ból głowy i permanentne zmęczenie. Nasz organizm domaga się magnezu – pierwiastka zwanego "królem życia", biorącego udział w połowie z 600. procesów biochemicznych, przebiegających w naszym organizmie.

Magnez przetwarza białko, cukry i tłuszcze, reguluje ciepłotę ciała, zmniejsza skurcze mięśni, zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych i chroni nasz organizm przed zatruciami ( m.in. zmniejsza toksyczność ołowiu i pomaga pozbyć się go z organizmu).


Magnez dla malucha

Dziennie potrzeba nam przeciętnie około 300 mg magnezu, ale u kobiet w ciąży zapotrzebowanie zwiększa się, o co najmniej, 50 proc. - do 450 mg. Według doc. Ewy Gulczyńskiej z łódzkiego Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki – „Szczególny wzrost zapotrzebowania na magnez następuje u kobiet w ciąży, kiedy powstają nowe tkanki łożyska i płodu, Magnez aktywnie uczestniczy też w budowie kory mózgowej. Niedobory tego pierwiastka sprzyjają przedwczesnym porodom lub rodzeniu się dzieci o zbyt małej masie ciała. Wyższe stężenie magnezu we krwi pępowinowej ma wpływ na poprawę wyników leczenia w przypadku porodu przedwczesnego lub komplikacji porodowych. Pojawiają się także doniesienia, że niedobory magnezu stwierdzane u kobiety ciężarnej i noworodka mogą mieć znaczenie także w późniejszym życiu i korelować z występowaniem Zespołu Nagłej Śmierci Łóżeczkowej"

Ze wstępnych wyników badań prowadzonych w Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki wynika, że w różnych regionach Polski niedobory magnezu dotyczą od 10 do 90 proc. pacjentek ciężarnych. Najwięcej kobiet z niedoborem magnezu w czasie ciąży mieszka w regionach uprzemysłowionych Polski z rozwiniętym przemysłem ciężkim (górnictwo, hutnictwo, przemysł chemiczny).


Poszukiwany M…

Magnez można znaleźć m.in.: w kaszach gruboziarnistych, roślinach strączkowych, warzywach liściastych, orzechach, bananach, kakao i czekoladzie. Zapewnienie wystarczającej dziennej dawki magnezu wyłącznie z naturalnym pożywieniem jest jednak dosyć trudne. Skażenie środowiska naturalnego, stosowanie nawozów sztucznych i występowanie kwaśnych deszczy wypłukuje pierwiastek z gleby. Jednocześnie powoduje jego niedobór w warzywach.

"Do deficytu magnezu w organizmie prowadzą też długotrwałe reakcje stresowe, nadużywanie kawy, alkoholu oraz spożywanie w dużych ilościach substancji chemicznych stosowanych w technolowgii żywności, takich jak glutaminian i aspartam. Jego niedobór jest również rezultatem niewłaściwego odżywiania, kuracji odchudzających, zażywania niektórych leków np. środków przeczyszczających, odwadniających, uspakajających, leków antykoncepcyjnych, antybiotyków" - wyjaśnia doc. Ewa Gulczyńska. Dobrym źródłem magnezu, wapnia, sodu i jodu mogą być wody mineralne. Magnez zawarty w wodzie jest wchłaniany przez człowieka szybciej i szerzej niż reszta magnezu znajdującego się w pożywieniu i, co ważne, nie można go przedawkować.

Autor: Daria Kaczmarek

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Przyznam, że się trochę pogubiłem - dojrzałe rozumiem ale dlaczego owoce :))

  • 2016-03-31 gość

    dojrzale owoce i warzywa www.juiceplus.pl odpowiadam na pytania poczta cmv2000@hotmail.de