kontroluj swoją wagę - uchroń się przed chorobami

Profilaktycznie badanie masy ciała potrzebne jest tak samo, jak samokontrola piersi. Pozwala zaobserwować niepokojące zmiany, nim staną się poważnym problemem.

By ocenić stan odżywienia organizmu, konieczne jest przeprowadzenie szeregu badań. Początek stanowi wywiad żywieniowy, który wykonywany jest przez dietetyka. Kolejnym krokiem jest ocena stanu zdrowia podczas rozmowy z lekarzem. On także zleca wykonanie badań biochemicznych, których celem jest ustalenie ewentualnych niedoborów składników odżywczych bądź witamin i minerałów. Określają one także poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, co pozwala na stwierdzenie, czy nasza dieta nie jest zbyt bogata w te składniki, a co za tym idzie, czy nie znajdujemy się w grupie osób zagrożonych wystąpieniem miażdżycy naczyń. Badany jest także poziom cukru we krwi na czczo.


Badania takie należy wykonywać co najmniej raz do roku, dzięki temu możliwa będzie odpowiednia reakcja na nieprawidłowości, gdy tylko się pojawią, oraz uniknięcie leczenia farmakologicznego, a zamiast tego - jedynie zmodyfikowanie sposobu żywienia. Zarówno nieprawidłowy profil lipidowy, jak i zwiększony poziom cukru we krwi bardzo często idą w parze ze zbyt wysoką masą ciała. Gdy ilość kilogramów przypadających na metr kwadratowy ciała zaczyna wzrastać, zwiększa się też ryzyko wystąpienia chorób związanych z nadwagą i otyłością, takich jak nadciśnienie tętnicze, hiperlipidemia, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca typu II czy zespół bezdechu nocnego.


Zbadaj się sam

Fachowe badania biochemiczne powinny być wykonywane okresowo. Oprócz nich warto jednak samemu regularnie kontrolować masę ciała. Jeśli zauważymy jej przyrost należy ocenić, czy ów wzrost był efektem jednorazowej sytuacji, czy też ma cechy stałej tendencji wzrostowej. Będzie to dla nas pierwszym znakiem, że z naszym organizmem dzieje się coś niedobrego.

Łącząc wskazanie wagi ze wzrostem, możemy określić, czy posiadamy prawidłową masę ciała, nadwagę, otyłość, czy niedowagę. Służy temu wskaźnik masy ciała – BMI (Body Mass Index). Jego wynik pozwala jednocześnie określić prawdopodobieństwo zachorowania na jedną z chorób zależnych od zawartości tkanki tłuszczowej w ustroju.

masa ciała (kg)

BMI = --------------------

wzrost (m2)

Klasyfikacja zaburzeń masy ciała

BMI (kg/m2)

Ryzyko chorób towarzyszących otyłości

Niedowaga

< 18,5

Niskie, (ale zwiększone ryzyko innych problemów zdrowotnych)

Norma

18, 5 – 24,9

Średnie

Nadwaga

>= 25

Okres przed otyłością

25 -29,9

Podwyższone

I° otyłości

30 – 34,9

Umiarkowanie podwyższone

II° otyłości

35 – 39,9

Wysokie

III° otyłości

>= 40

Bardzo wysokie

Klasyfikacja otyłości w zależności od BMI wg WHO, Report of a WHO "Consultation on Obesity", Genewa 1997


Gdy na podstawie powyższego wzoru stwierdzimy, iż znajdujemy się w grupie o podwyższonej masie ciała, gdy BMI równe jest lub wyższe niż 25kg/m2, warto wykonać jeszcze jedno badanie. Ma ono na celu określenie, jakiego rodzaju jest to otyłość – czy tkanka tłuszczowa kumuluje się w dolnych partiach ciała jak uda i pośladki, czy raczej na brzuchu. Tutaj pomocny będzie wskaźnik WHR (Waist to Hip Ratio), czyli stosunek obwodu talii do bioder.

Aby prawidłowo wykonać badanie należy stanąć w pozycji wyprostowanej, z opuszczonymi rękoma. Pomiar talii wykonuje się:

* u pań – w połowie odległości pomiędzy dolnym brzegiem łuku żebrowego, a górnym brzegiem talerza kości biodrowej,

* u panów – na poziomie pępka,

Pomiar obwodu bioder wykonuje się:

* u pań – w miejscu największego obwodu bioder,

* u panów – na poziomie górnego końca kości udowej.

W przypadku kobiet z otyłością brzuszną możemy mówić, gdy ów wskaźnik jest równy lub wyższy od 0,8. U panów, gdy jest równy lub przekracza 1. Poniżej tych wskazań możemy mówić o otyłości udowo pośladkowej – znaczniej mniej zagrażającej zdrowiu. Tłuszcz gromadzący się na brzuchu sprzyja powstawaniu zaburzeń metabolicznych, a w ich wyniku znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób związanych z otyłością.

Często zdarza się, że nie zauważamy zwiększającej się powoli masy ciała, a ciasne ubrania nie zmuszają do zastanowienia się, czy przypadkiem nie mamy trochę zbyt dużo kilogramów. Dlatego właśnie warto od czasu do czasu stanąć na wadze.

Autor: Joanna Kopińska
bmi

Komentarze