Kiedy z kośćmi bywa krucho - jak się nie dać osteoporozie

Przebiega bezobjawowo, dlatego pacjent cierpiący na osteoporozę dowiaduje się o tym dopiero po złamaniu. Zwykle jest już wtedy za późno. Dlatego żeby uprzedzić chorobę, warto postawić na profilaktykę, a więc bogatą w wapń dietę, ruch oraz odpowiednie ćwiczenia fizyczne.

Kości, które tworzą szkielet utrzymujący nas w postawie wyprostowanej, są żywą i zmienną tkanką. Składają się one z uformowanego fundamentu białkowego zwanego zrębem kolagenowym, który zajmuje około 35 proc. kości i nadaje im elastyczność. Zrąb kolagenowy zatrzymuje sól fosforan wapnia, która stanowi 65 proc. masy kostnej.


Wśród głównych czynników wpływających na formowanie się naszych kości wyróżniamy:

• białko i witamina C, które stymulują tworzenie się zrębu kolagenowego,

• witamina D, zwiększająca wchłanianie wapnia z jelita cienkiego do kości,

• hormony płciowe (estrogeny, progesteron i androgeny), mające wpływ na odtwarzalność systemu kostnego,

• kalcytonina - hormon zmniejszający poziom wapnia we krwi,

• hormony tarczycy i przytarczycy.


Osteoporoza - stan, w którym przeciętnie gęsta tkanka kostna staje się mniej gęsta i ukazuje dziury i wolne przestrzenie. Tak się dzieje, kiedy odbudowywanie kości nie nadąża za ich zużyciem, a ich struktura białkowa oraz zawartość składników mineralnych maleje. Gdy ów stan postępuje, masa kostna staje się coraz mniejsza, a ryzyko złamania - coraz większe.


Według badaczy Giorgia Cotrozziego i Patrycii Pielli z Instituto di Clinica z Univesita degli Studi we Florencji osteoporozę można podzielić na następujące jej rodzaje (w zależności od przyczyny jej powstawania):


• osteoporoza pierwotna:

- typ I wywołany menopauzą,

- typ II związany z podeszłym wiekiem.


• osteoporoza wtórna:

- powstała na skutek zaburzeń hormonalnych (zła praca gruczołów dokrewnych, takich jak tarczyca, przytarczyca),

- powstała na skutek braku ruchu ,

- powstała w wyniku niedożywienia,

- będąca następstwem innych chorób,

- tzw. jatrogenna, w której poszczególne leki (diuretyki, lit i przeciwnowotworowe) powodują utratę kości.


Większość rad, jak zapobiegać osteoporozie, obejmuje wskazania związane z dietą i trybem życia. Oto siedem głównych porad:

1. Unikaj cukru, białej mąki, diety beztłuszczowej, alkoholu i palenia tytoniu.

2. Unikaj nadmiaru wapnia w diecie.

3. Ostrożnie stosuj mleczne produkty, ograniczając się do naturalnego masła, naturalnego jogurtu i niepasteryzowanych serów (sery pełnotłuste są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które z kolei źle wpływają na stężenie cholesterolu we krwi).

4. Jedz codziennie zieleninę, warzywa, rośliny strączkowe, ziarna, orzechy i nasiona.

5. Gotuj zupy na wywarach.

6. Codziennie spaceruj i nie unikaj podnoszenia cięższych przedmiotów, wykonuj również ćwiczenia zapobiegające osteoporozie.

Zobacz także: Dieta 3D Chili

Autor: mgr farmacji Barbara Sowadska-Kunysz

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    jak zapobiegać osteoporozy??

  • 2016-03-31 gość

    jak zapobiegać osteoporozy??