Kawa na dzień dobry

Szkodzi zdrowiu, czy wręcz odwrotnie? Oto kilka argumentów - mocnych jak kawa - z których ucieszą się jej wielbiciele.

Okazuje się, że twój ukochany napój jest nie tylko porcją kofeiny, ale także zawiera ogromne ilości antyoksydantów. Ma również dużo składników uśmierzających ból oraz działanie antybakteryjne. Nie oznacza to oczywiście, że możesz pić go bez żadnych ograniczeń.


Większa motywacja

Regularne picie kawy ma działanie pobudzające. Sprawia, że masz więcej chęci do działania. Dzieje się tak, ponieważ kawa ma zdolność blokowania w mózgu receptorów adenozyny informujących o zmęczeniu. To dlatego twoje ciało błyskawicznie nabiera wigoru. Kurczą się naczynia krwionośne, a podnosi ciśnienie krwi. Kawa pomaga też w skupieniu, zwłaszcza kiedy wykonujesz nudną i monotonną pracę. Napój ten poprawia także nastrój. Naukowcy twierdzą również, że kawa blokuje akcję tych receptorów, które są odpowiedzialne za przekazywanie do mózgu informacji o senności. Zmniejsza też bóle głowy, stąd zawartość kofeiny w wielu preparatach o działaniu przeciwbólowym.


Mniejszy jet-lag

Tak określa się efekt zmiany strefy czasowej i trudności w przystosowaniu się do nowej godziny. Francuskie badania wykazały, że osoby biorące tabletki z kofeiną po podróży międzyatlantyckiej odczuwały mniejsze zmęczenie niż te, które zażywały melatoninę lub inne tabletki (jako placebo).

W sytuacji pokonywania wielu stref czasowych, naukowcy radzą po wylądowaniu wypijać jedną filiżankę kawy co dwie-trzy godziny, zaczynając od śniadania i przestając jakieś cztery-sześć godzin przed pójściem spać. Za lepsze samopoczucie płaci się niestety dość wysoką cenę.


Lepszy komfort ćwiczeń

Według najnowszych badań kofeina pomaga zredukować ból mięśni podczas ćwiczeń, co sprawia, że jesteś w stanie wykonywać je dłużej i bardziej efektywnie. Zdaniem autorów pracy opublikowanej na łamach pisma „The Journal of Pain" odkrycie to może mieć szczególne znaczenie dla osób, które dopiero zaczynają regularnie uprawiać sport, gdyż to one są najbardziej narażone na bóle mięśni. Dzięki kofeinie łatwiej będzie przetrwać pierwszy okres intensywnych ćwiczeń i podjąć regularną aktywność fizyczną. Aby działanie kawy było efektywne, należy wypić przed ćwiczeniami filiżankę espresso.


Mocniejsze zęby

Filiżanka latte może pomóc ci trzymać się z dala od fotela dentystycznego. Włoscy naukowcy odkryli, że antybakteryjne składniki kawy spowalniają wzrost Streptococcus mutant wywołujących próchnicę. Kawa zawiera także mikroelementy, które sprawiają, że bakterie nie trzymają się szkliwa zębowego.


Nigdy więcej kamieni nerkowych

Nie jest żadną tajemnicą, że kawa działa moczopędnie. Z jednej strony jest to denerwujące, ale z drugiej pomaga zmniejszać ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych. Kofeina zwiększa przepływ rozcieńczonego moczu, co minimalizuje zagrożenie kamicą. Wolisz kawę bezkofeinową? Nie ma problemu, odznacza się takimi samymi właściwościami.


Spokojne dłonie

Dowiedziono, że filiżanka kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona. Siła blokowania adenozyny sprawia, że chronione są komórki mózgu najbardziej podatne na zanikanie - wyjaśnia Alberto Ascherio, profesor żywienia i epidemiologii w Harvard School of Public Health. Ale uwaga! Kobiety będące w trakcie terapii hormonalnej nie czerpią z picia kawy takich korzyści, estrogen może osłabiać działanie kofeiny.


Zapobieganie cukrzycy

Picie trzech filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 aż o 20-30 proc. Odpowiedzialne są za to antyoksydanty zawarte w napoju. Zwłaszcza kwas chlorogenowy, kwas kofeinowy oraz magnez. Kawa może uwrażliwiać tkanki na insulinę. Jeśli miewasz problemy ze skaczącym poziomem cukru we krwi, lepiej zacznij swój dzień od kawy niż od soku.


Ochrona przed rakiem

Badania japońskie pokazały, że osoby pijące codziennie filiżankę kawy przez dziesięć lat, o połowę rzadziej chorowały na raka wątroby niż ci, którzy nie pili jej wcale. Kofeina może nawet chronić przed niektórymi chorobami nowotworowymi, takimi jak rak jelita grubego czy wątroby. Jednak te przypuszczenia wymagają jeszcze potwierdzenia.


Dawka dla zdrowia

Większość badań dotyczących wpływu kawy na zdrowie jest oparta na obserwacji działania
alkaloidu, jakim jest kofeina. Przedawkowana może mieć niekorzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. To dlatego naukowcy zalecają umiarkowane jej spożycie, nie przekraczające 300 mg na dzień (co jest równoważne trzem filiżankom kawy).

Uwaga! Badania dowiodły, że poszczególne osoby wykazują różną wrażliwość na działanie kofeiny. Niedawno wykryto gen „powolnego metabolizmu" którego obecność powoduje zbyt małe tempo wydalania kofeiny z organizmu. U osób obdarzonych przez naturę tym genem występuje większe ryzyko zawału serca. Wydaje się, że kofeina może pośredniczyć w tym efekcie, ale wspomniana hipoteza wymaga jeszcze potwierdzenia naukowego.

Kobiety w ciąży, osoby wrażliwe na kofeinę oraz cierpiące na różne choroby powinny zachowywać ostrożność i spożywać ją w umiarkowanych ilościach. Wyniki większości dostępnych badań epidemiologicznych sugerują, że spożycie poniżej 300 mg na dzień jest dla organizmu całkowicie bezpieczne.

Autor: Iza Czajka

Komentarze