Jet lag - pokonaj strefy czasowe

Wśród częstych usprawiedliwień nieudanych występów sportowców, jest brak aklimatyzacji wynikający z różnicy czasu. I choć złego przygotowania nic nie usprawiedliwi, to rzeczywiście częste zmiany stref czasowych mają wpływ na nasz organizm.

Z zachodu na wschód

Można przyjąć, że czas adaptacji w nowym miejscu będzie trwał tyle dni, ile stref czasowych zostało przekroczonych. Co ciekawe długość okresu adaptacyjnego zależy od kierunku lotu. Jeżeli lecimy na wschód potrzebujemy więcej czasu na przystosowanie się do nowego czasu. Bez względu na liczbę stref będą to minimum trzy dni. Natomiast podróżując na zachód liczbę dni potrzebnych na adaptację możemy określić dzieląc liczbę stref, które przekryliśmy przez dwa. Różnica wynika z tego, że nasz organizm łatwiej toleruje wydłużenie doby, co następuje podczas podróży na zachód, niż jej skrócenie.


Jak temu zaradzić?

Niestety wystąpieniu jet lag nie jesteśmy w stanie zapobiec, możemy jedynie starać się osłabić skutki zmiany stref czasowych. Do przebywania w nowych warunkach możemy zacząć przygotowywać się już na kilka dni przed wyjazdem. Ważne jest uregulowanie rytmu dnia tak, by pewne czynności zawsze wykonywać o tych samych porach. Nie zaszkodzi również nieco zwiększona dawka snu, która pozwoli nam lepiej wypocząć przed podróżą.

Podczas podróży przez kilka stref czasowych zaburzamy nasz biologiczny zegar, za który w organizmie odpowiada melatonina – hormon wydzielany przez szyszynkę znajdującą się w obrębie mózgu. Właśnie od zawartości melatoniny zależy nasz właściwy dobowy rytm. Światło blokuje wydzielanie się hormonu, natomiast sprzyja temu noc i ciemność. Melatonina jest polecana osobom, które cierpią na bezsenność, a ostatnio znalazła zastosowanie również jako środek, który może złagodzić, a nawet zniwelować objawy jet lag. Jednak stosowanie leków trzeba koniecznie skonsultować z lekarzem.


Fototerapia

Inną metodą, która może zwiększyć stężenie melatoniny w naszym organizmie jest terapia światłem, którą należy rozpocząć kilka dni przed planowaną podróżą. Stosując odpowiednią jasność światła możemy regulować poziom melatoniny i przystosować nasz organizm do cyklu dobowego w jakim będziemy funkcjonować u celu naszej podróży.

Warto także zastosować się do kilku rad podczas lotu.

1. Jeżeli lądowanie planowane jest w nocy warto zdrzemnąć się w samolocie, natomiast jeżeli lądujemy w dzień to lepiej dla naszego organizmu nie spać.

2. Dobrze jest również już w samolocie przestawić zegarek na czas, który obowiązuje u celu naszej podróży.

3. W samolocie nie powinniśmy się też objadać i używać alkoholu, który odwadnia organizm i powoduje zwiększenie odczuwania jet lag .

4. Po przylocie wzorować się na tubylcach i jak najszybciej przyjąć ich rytm życia. Nie należy rezygnować z niezbyt forsownych ćwiczeń fizycznych, które pomogą nam się zaadaptować.

Autor: Daria Kaczmarek

Komentarze