Jesteś tym, co jesz - dieta kobiet ciężarnych

Najnowsze badania wykazują, że dieta kobiety w ciąży decyduje o zdrowiu przyszłego dziecka przez całe jego życie. Podpowiadamy, jak prawidłowo się odżywiać.

W epoce żelaza średnia życia człowieka wynosiła niewiele ponad 18 lat. Dwa tysiące lat temu było już lepiej: wydłużyła się ona do 22 lat, a w średniowieczu nawet do 33! Obecnie większość z nas ma szansę przekroczyć siedemdziesiątkę. Co się zmieniło? Na pewno nie geny. Naukowcy twierdzą, że nasze biologiczne warunki są takie same jak dawniej. Dłuższe życie zawdzięczamy rozwojowi medycyny (szczepieniom, badaniom profilaktycznym, skuteczności terapii) i ... samym sobie. Potrafimy po prostu lepiej o siebie dbać. I - przede wszystkim - lepiej się odżywiamy. A to bardzo ważne! Lekarze coraz częściej głoszą, że dieta jest w 50 proc. odpowiedzialna za nasze zdrowie (pozostałe 5 O proc. to nie higieniczny tryb życia, uwarunkowania genetyczne i kondycja opieki medycznej). W skrócie: jak jesz, tyle żyjesz.


Apetyt ciężarnej

Dieta przyszłej matki jest niezwykle ważna dla zdrowia dziecka - o tym wiadomo od dawna. Ale brytyjscy naukowcy odkryli ostatnio, że sposób odżywiania się kobiety już w ciągu kilku pierwszych dni od zapłodnienia, kiedy nawet jeszcze nie wie, że jest w ciąży, może mieć wpływ na zdrowie dziecka przez całe jego dorosłe życie. Jeśli kobieta w tym czasie jest niedożywiona, zarodek rozwija się wolniej, wskutek czego dziecko rodzi się z niską masą urodzeniową. A dzieci, które urodziły się małe, w dorosłym życiu mają większą skłonność do cukrzycy, wysokiego ciśnienia oraz udarów niż ich więksi koledzy.

Stwierdzono, że niedobór w diecie ciężarnej, szczególnie białka i żelaza, zmienia metabolizm płodu, co przyczynia się do występowania w wieku dorosłym otyłości brzusznej, cukrzycy typu 2 i nadciśnienia. Dzieciństwo odciska ważne dietetyczne piętno na rosnącym człowieku. Nie tylko dlatego, że niedobory witamin i składników mineralnych w tym okresie mogą prowadzić do zaburzeń w rozwoju i kłopotów zdrowotnych. Także dlatego, że gdy mamy kilka lat, kształtują się nasze nawyki żywieniowe, którym będziemy hołdować przez całe życie. Jeśli matka karmiła cię kluseczkami, bułeczkami i innymi mącznymi potrawami, wyrośniesz na miłośniczkę węglowodanowych posiłków. Podobnie, jeśli rodzice nauczą swoje brzdące jedzenia np. potraw typu fast food, dzieci mogą nabrać trwałego zamiłowania do niezdrowego, tłustego i smażonego jedzenia. Jak to działa?

Może trudno to sobie wyobrazić, ale twoje ciało zupełnie dosłownie jest zbudowane z tego, co zjadłaś. Wszystkie komórki, łącznie z tkanką kostną i szkliwem, są systematycznie wymieniane. Ich jakość w wielkiej mierze zależy od tego, co i w jaki sposób dostarczyłaś do ich budowy. Twój organizm potrzebuje od 60 do 120 dni, aby odnowić komórki krwi, a około pół roku na wymianę wszystkich białek.

Ważne jest skomponowanie mądrej diety, ponieważ skuteczność działania wielu składników pokarmowych jest uzależniona od obecności innych. Wszystkie dietetyczne mądrości powinny przełożyć się na zawartość twoich posiłków. A kiedy zaczynasz się im bliżej przyglądać, okazuje się, że mądre, stare zasady stosowane w kuchniach naszych babć są zaskakująco zgodne z nowoczesnymi wymaganiami zdrowotnymi ...

Aby zawarte w mięsie żelazo dostało konieczną mu do wchłaniania witaminę C, podawano je zawsze razem z surówką, np. z kiszonej kapusty. Aby nie zabrakło żadnego z niezbędnych aminokwasów i by występowały w odpowiedniej ilości do aktywizacji swych funkcji, na stole codziennie gościło zawierające je mięso, a w okresach tradycyjnie bezmięsnych - ryby lub jajka. Bogatej w węglowodany kanapce z reguły przy babcinym stole towarzyszyła herbata lub szklanka mleka, źródło niezbędnej w procesie trawienia wody. Zresztą organizm sam często domaga się swoich praw i po wysokowęglowodanowym posiłku przy pomocy pragnienia głośno woła "pić!".


Jedz na zdrowie

Na wiele chorób pracujemy od wczesnej młodości. Na przykład zawał. To prawda, że dotyczy ludzi w dojrzałym wieku, ale to nie choroba, której można się nabawić w ciągu kilku dni. Prowadzą do niej zmiany w naczyniach, na które potrzeba dietetycznych zaniedbań przez ponad 40 lat! Zawał praktycznie nie dotyczy mieszkańców basenu Morza Śródziemnego, którzy spożywają ogromne ilości warzyw i owoców (dwudziestokrotnie więcej niż Polacy). Kilka razy w tygodniu jedzą ryby. Jeśli sięgają po mięsne potrawy, wybierają mięso chude, a jedynym tłuszczem jest oliwa. Takie menu chroni organizm przed nadmiernym poziomem cholesterolu, głównej przyczyny zawału, a także przed cukrzycą i nowotworami.

Innym przykładem mogą być Azjaci. Według światowych danych epidemiologicznych azjatyckie kobiety, zwłaszcza Japonki, łagodniej przechodzą menopauzę. Prawie wcale nie chorują na osteoporozę, znacznie rzadziej zapadają na choroby układu krążenia i nowotwory. Naukowcy są zgodni: różnice te nie mają związku z predyspozycjami genetycznymi, ale są związane z dietą bogatą w soję, ryby morskie i zieloną herbatę. Pod warunkiem, że produkty te spożywa się od wczesnej młodości.

Autor: Hanna Mądra

Komentarze