Jesienne witaminy

Witamina D jest jedną z najważniejszych witamin odpowiedzialnych za zdrowie ludzi. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wielu tkanek, organów i komórek. Jesienią szczególnie nam jej brakuje.

Jesienią i zimą nieustannie narażeni jesteśmy na niedobory witamin - brak świeżych owoców i warzyw, brak słonecznych, pogodnych dni powodują osłabienie organizmu i zmniejszoną odporność na zmasowany atak wirusów.


Działanie witaminy D:

• wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i hamuje procesy zapalne

• odpowiada za prawidłowe kształtowanie się kości i zębów, gdyż ułatwia wchłanianie
wapnia i fosforu

• utrzymuje układ sercowo-naczyniowy w dobrej kondycji

• zapewnia wytrzymałość i prawidłową pracę mięśni


Skąd mamy witaminę D?

Kiedy promienie słońca padają na naszą skórę ,organizm wytwarza witaminę D. Znajduje się ona tak że w produktach żywnościowych, które spożywamy, np.: w sardynkach, śledziach, łososiu i tuńczyku. Mięso, mleko i jaja są też dobrym źródłem tej witaminy. Zawartość witaminy D w naszym organizmie zależy od ilości promieni słonecznych i diety.


Czy dostarczamy dostateczne ilości witaminy D?

W letnich miesiącach, kiedy dużo przebywamy na słońcu, nasza skóra produkuje odpowiednie ilości witaminy D. Natomiast od października do kwietnia ilość naturalnie wytwarzanej witaminy jest niewystarczająca.


Niedobór witaminy D dotyczy:

• osób, które spędzają zbyt mało czasu na słońcu

• osób starszych, po 65 roku życia, ze względu na obniżoną syntezę witaminy D w skórze

• osób z ciemną karnacją skóry (im ciemniejsza skóra, tym mniej produkuje witaminy D)

W świetle aktualnej wiedzy uważa się, że dorośli wymagaj ą podaży minimum 800-1000 j.m./dobę (20-25 μ g/dzień ) w przypadku niedostatecznej ekspozycji na światło słoneczne (w Polsce od października do kwietnia). Dawkę tę należy podawać wszystkim osobom unikającym ekspozycji na promienie słoneczne oraz po 65 roku życia ze względu na obniżoną syntezę skórną witaminy D oraz udowodnione działanie przeciwzłamaniowe.

Autor: Świat Zdrowia

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Niedobór witaminy d ma wiele neghatywnych skutków, najlepiej wcześniej zacząć przyjmować tę witaminę, ustalając z lekarzem odpowiednią dawke.