Jeden za wszystkich, wszyscy za ...

Osób, z którymi spędza się większość dnia, niestety się nie wybiera. Każdy może myśleć w inny sposób, a cel, do którego wszyscy mają dążyć jest ten sam. Jak budować dobre relacje ze współpracownikami?

Atmosfera w biurze ma duży wpływ nie tylko na powodzenie wykonywanych obowiązków. Relacje w pracy przenoszą się również na życie prywatne. Gdy są fatalne – nie dają spokoju również w domu. Są powodem stresu i złego nastroju. Powodują brak ochoty pójścia do pracy. Jak temu zapobiegać?


Bądź miły i pomagaj

Bycie miłym i pomocnym nic nie kosztuje. Jednocześnie najprawdopodobniej współpracownicy odwzajemnią te cechy wobec ciebie.


Nie obgaduj

Jest to chyba jedna z najtrudniejszych zasad. Ludzie prawie zawsze oceniają zachowania innych. Nie dość, że oceniają, to negatywnymi wnioskami dzielą się z innymi. Zanim to zrobisz, pomyśl jak byś się poczuł, gdyby za twoimi plecami ktoś stawiał ciebie w złym świetle. Staraj się nie oceniać ludzkich zachowań, każdy jest inny i każdy ma prawo zachowywać się tak, jak chce. Jeśli natomiast widzisz, że postępowanie współpracownika jest działaniem na szkodę firmy, spróbuj z nim o tym porozmawiać.


Współpracuj

Nic tak nie przybliża osiągnięcia celów, jak dobra praca zespołowa. Współpracując można zrobić więcej i lepiej. Bądź otwarty na współpracę i dziel się informacjami, które mogą być przydatne dla innych pracowników. Jednocześnie będziesz mógł liczyć na odwzajemnienie i pomoc ze strony koleżanek i kolegów.


Przełam lody

W pracy spędza się przynajmniej jedną trzecią doby przez pięć dni w tygodniu. Zazwyczaj pracujemy z mniejszą lub większą grupą tych samych osób. W budowaniu dobrych więzi zawodowych może pomóc również stworzenie relacji pozazawodowych – wspólne wyjście do kina czy kawiarni. Chwila rozmowy na prywatne tematy podczas przerwy. Podzielenie się swoimi zainteresowaniami, kto wie, może tuż obok siedzi bratnia dusza, z którą relacje zawodowe ułożą się lepiej dzięki znajomości prywatnej?


Jeśli druga strona nie jest skłonna współpracować

Zazwyczaj się nie odzywa, a nawet utrudnia pracę, nie dzieląc się informacjami, które byłoby przydatne dla reszty zespołu. Jest kłótliwy i musi postawić na swoim, nawet jeśli wie, że nie ma racji. Jak złagodzić zbyt pewnego siebie buntownika i złośliwca?

Niestety nikogo nie można zmienić na siłę. To, jak się zachowuje w pracy w dużej mierze wynika z charakteru. Można jednak spróbować wpłynąć na jego negatywne nastawienie. W jaki sposób? Swoim dobrym przykładem. Jeśli zauważy, że cały czas jesteś wobec niego miły, otwarty na współpracę, pomagasz i zachowujesz się kulturalnie, może z czasem zarazisz go dobrym zachowaniem. Można również próbować rozmawiać o wspólnych relacjach. Na przykład umówić się na spotkanie po pracy i otwarcie powiedzieć, że zależy Ci na dobrej atmosferze w zespole.

Autor: Oprac.AŁ

Komentarze