Jak wzmocnić odporność

Wszędzie wokół nas ludzie kichają, wycierają nosy, wydychają bakterie i wirusy. Oddychamy wszyscy tym samym powietrzem, w którym podobno krążą bakterie i wirusy prawie wszystkich chorób świata i jedni stale chorują, a inni nawet się nie przeziębiają. Niektórzy łapią gruźlicę, inni cierpią na alergie, wrzody, a inni zachowują zdrowie. Dlaczego tak się dzieje?

Wrogami układu immunologicznego, czyli odporności są: unikanie ruchu, zbyt obfite, niezdrowe posiłki, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, brak snu i nadmiar obowiązków. Bardzo negatywny wpływ na nasz organizm mają też: przebywanie w przegrzanych pomieszczeniach, ubieranie się w nieodpowiednie ubranie, stres i... pesymizm.

Przebywanie w zadymionych, dusznych pomieszczeniach to duży krok w stronę choroby. Trzeba więc rzucić palenie i namówić rodzinę i przyjaciół, aby zrobili to samo. Opłaca się też ograniczenie ilości picia kawy i alkoholu, gdyż produkty te obniżają poziom witamin (A, C, E i B) oraz mikroelementów (m.in. selenu i cynku) w organizmie.


Pomagają w budowie

Dzień zaczynamy od zdrowego, rozgrzewającego śniadania, później tradycyjny obiad: zimą z ciepłą zupą i drugim daniem. Surówki są bardzo wskazane, ale jako dodatek, a nie zamiast posiłku. Na deser najlepsze będą owoce, choćby jabłko.

Należy pamiętać, aby pomimo niesprzyjających warunków nie rezygnować ze spacerów i aktywności na powietrzu, starać się utrzymywać zróżnicowaną dietę i… nie zapominać o przyjemnościach, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.


Domowe sposoby

Stare domowe sposoby wzmacniania organizmu są dziś w pełni uznane przez medycynę. Dlatego warto dodawać do potraw czosnek, czy też jeść kanapki z tym naturalnym antybiotykiem. Warzywa i owoce bogate w witaminę C to najbardziej znany składnik poprawiający odporność organizmu i łagodzący przebieg infekcji. Badania wykazały, że witamina ta aktywizuje system immunologiczny, zwalcza atakujące nas mikroorganizmy oraz powoduje wzrost interferonu, który działa antywirusowo. Ponadto wpływa ona korzystnie na wchłanianie żelaza, które odgrywa niebagatelną rolę w profilaktyce przeziębień.

Witaminę C znajdziemy m. in. w papryce, brokułach, kapuście, brukselce, kalafiorze, cebuli, rzepie, ziemniakach, porzeczkach, truskawkach, cytrusach i kiwi. Niestety podczas obróbki termicznej tracimy bardzo dużą ilość tej cennej witaminy. Dlatego warzywa i owoce najlepiej spożywać w formie surowej bądź po ugotowaniu na parze.


Sojusznicy z miasta

Przy pogorszeniu samopoczucia można wspomóc organizm jakimś preparatem. W aptekach jest ich coraz więcej, dlatego trzeba wybrać odpowiedni. Warto więc poprosić o radę lekarza albo porozmawiać z farmaceutą. Bo nie ma środków dobrych dla każdego. Ważny jest przecież wiek, płeć, ogólny stan zdrowia, przyjmowane leki, uczulenia itp., a po zakupie właściwe zażywanie.

Odporność organizmu mogą także wzmacniać: sauna, kriokomora, jaskinia solna. Skorzystanie z każdej z tych możliwości powinno być zawsze skonsultowane z lekarzem. Jeśli zaleci pocenie się w saunie, ziębnięcie w kriokomorze czy w solnej jaskini, to warto z takich zabiegów skorzystać. Jeśli nie, to mimo mody nie warto ryzykować, gdyż każdy z tych zabiegów mocno obarcza organizm.

Autor: Iwonna Widzyńska-Gołacka

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Sporo osob zapomina o tak podstawowym daniu jak sniadanie, a potem sie dziwi ze odpornosc siada i biegna do apteki po tabletki, w domu pija magiczne sytopy z cebuli i mysla ze to zalatwi sprawe. Jak ktos nie lubi sniadan to moze je sobie troche urozmaicic,ja np lubie muesli z malinami wedle przepisu z grypoodporni.pl i nie dosc ze zdrowe, to jeszcze dietetyczne