Jak spalić kalorie?

Przeciętny człowiek potrzebuje do życia około dwóch tysięcy kalorii dziennie. Jeżeli pracuje ciężko fizycznie, to znacznie więcej, nawet 3000 – 3200 kalorii. Najczęstszym problemem jest jednak nie uzupełnianie kalorii, co większości ludzi idzie nadzwyczaj dobrze, ale ich tracenie, z czym jest już znacznie gorzej.

Dobrze jest mieć świadomość własnego ciała oraz własnych możliwości. Realna samoocena pozwoli zastosować odpowiednią dietę oraz najlepszy rodzaj wysiłku fizycznego do spalenia nadmiaru kalorii.


Co to jest BMI?

Na początek dobrze jest poznać własne BMI (Body Mass Index), czyli współczynnik masy ciała do wzrostu. BMI oblicza się dzieląc liczbę kilogramów przez podniesiony do kwadratu wzrost wyrażony w metrach.
Dla przykładu, jeżeli ważę 62 kg przy 168 cm wzrostu, to BMI = 62 kg : 1,68 kw = 21,98. Korzystając z poniższych danych można stwierdzić, czy waga jest w normie.


Niedowaga < 18,5
Waga w normie 18,5 - 24,9
Nadwaga 25 - 29,9
Otyłość stopnia I 30 - 34,9
Otyłość stopnia II 35,00 - 39,99
Otyłość stopnia III > 40


Jak spalić kalorie?

Ale co z osobami, które mają nadwagę? Jak skutecznie spalać kalorie, by zgubić tkankę tłuszczową?
Najwięcej kalorii możemy stracić podczas intensywnego wysiłku fizycznego, w którym udział biorą wszystkie mięśnie. Najbardziej naturalną formą spalania kalorii nie wymagającą niczego poza dobrymi chęciami i dobrymi butami jest bieganie. Nawet wolny bieg kontynuowany przez pół godziny pozwoli na spalenie 251 kalorii. To dużo? Tak, jeśli stosujemy rozsądną dietę. Podczas 30 minut uprawiania seksu stracimy 124 kalorie, a więc mniej niż podczas biegania, ale zaoszczędzimy za to na butach.

Pamiętajmy jednak, że jeden hamburger ma 320 kalorii, a na spalenie 200 gramowej porcji frytek (600 kalorii) nie wystarczy już nawet godzina truchtania podczas, której spalimy zaledwie 500 kalorii. Nie mówiąc o seksie – by spalić 200 gram frytek musimy spędzić z partnerem w łóżku 2 godziny i to nie na rozmowach o kolorze sufitu. Co więc robić? Spalanie jest ważne, ale nic nie osiągniemy jeżeli nie będzie poparte dietą.


W jaki sposób najlepiej spalać kalorie?

Spalanie kalorii powinno być zaplanowane, a najlepiej rozpisane na jednostki treningowe i dostosowane do diety. Jednocześnie liczba spalonych kalorii nie jest jednoznaczna z utratą takiej samej ilości tkanki tłuszczowej. Podczas biegu lub aerobiku wykonywanego na 60 – 70% maksymalnego pulsu HR max. (patrz artykuł: puls biegacza), około 80% spalonych kalorii pochodzi z tłuszczu, ale przy dużym wysiłku na poziomie 85% naszego HR max. już tylko zaledwie 40% kalorii pochodzi z tłuszczu.

Czy zatem nie warto ćwiczyć intensywnie? Warto, ale ze świadomością celu jaki chcemy osiągnąć, a najlepiej z pomocą trenera, który przygotuje nam plan treningowy zgodnie z którym będziemy spalali nadmiar kalorii i tkanki tłuszczowej.

Autor: Oprac. DK
bmi

Komentarze