Jak radzić sobie z gniewem?

Gniew – to bardzo silne emocje. Niekontrolowany ma długotrwały wpływ na życie. Może mieć wpływ na zdrowie, rodzinę, nadużywanie leków i alkoholu. Ale można kontrować swój gniew!

„Policz do 100"

W przypływie silnych emocji odwrócić od nich swoją uwagę. Alternatywą może być także przespanie się z tymi emocjami i wrócenie do tematu następnego dnia. Wcześniej filozof Francis Bacon powiadał, że „kto potrafi zapanować nad gniewem chwili, oszczędza sobie dnia ubolewania”. Nie reaguj od razu, wpierw pomyśl!


Bądź aktywny fizycznie

Ruch jest bardzo pomocny w rozładowaniu nadmiaru nieprzyjemnych emocji. Może to być każdy rodzaj sportu, spacer lub przekopanie ogródka. Pamiętaj, że aktywność fizyczna powoduje wydzielanie się hormonów szczęścia.


Mów o swoich uczuciach

Kiedy ktoś Cię zdenerwuje, powiedz mu o tym. Spokojnie powiedz, jak się czujesz, w jaki sposób odbierasz jego/jej słowa, zachowanie. Naucz się lepiej siebie wyrażać. Werbalizacja tego, co się czuje często daje pewien rodzaj ukojenia, uspokojenia. Poprzez nazywanie rzeczy, można sobie czasem poukładać w głowie pewne sprawy. Badania potwierdzają, że powiedzenie o swojej złości przynosi więcej korzyści niż krzyki, przekleństwa, rzucanie przedmiotami lub cierpienie w milczeniu.


Odejdź na bok

Usuń się z sytuacji, która powoduje twoją złość, aż do momentu kiedy będziesz mógł zareagować bez gniewu. Pamiętaj, że nie od razu odniesiesz sukces. Podejmuj małe kroczki każdego dnia. Pamiętaj, żeby się odprężyć. Ćwiczenia relaksacyjne, muzyka – mogą być pomocne. Pamiętaj też, że możesz zwrócić się o pomoc do bliskiej osoby.


Odpręż się

Dawaj sobie chwile tylko dla siebie. Zrób coś co sprawia ci przyjemność: spacer w parku, pływanie lub podtrzymujący na duchu film. Spraw miłą niespodziankę osobie, którą podziwiasz. Dobrze jest myśleć pozytywnie o sobie. Szukaj pozytywów. Nie skupiaj się na negatywach.


Słuchaj swojego ciała

Kiedy zaczynasz reagować emocjonalnie, ciało informuje o tym na różne sposoby: pocisz się, serce zaczyna szybciej bić, zasycha Ci w ustach itp. Warto być świadomym tego, jakie sygnały wysyła własne ciało, bo może Cię to powstrzymać od zachowań, których możesz później żałować.


Powiedz „przepraszam”

Jeśli masz poczucie, że nie udało Ci się zapanować nad gniewem i czujesz się odpowiedzialny za swój czyn, dobrym pomysłem jest obiecać poprawę, przeprosić i powiedzieć, że nie miało się takich intencji. Jest to trudne, ale musisz zacząć od nauczenia się wybaczać samemu sobie.

Autor: Andżelika Korczak-Urban, psycholog

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    te sposoby są do dupy!!!