Jak pozbyć się zbędnych kilogramów

10 rad jak pozbyć się kilogramów.

Jedz połowę

Żeby schudnąć nie trzeba się głodzić, wystarczy ograniczyć posiłki. Zacznij od zmiany swojego talerza – zamień go na mniejszy, będziesz mieć wrażenie, że jedzenia jest tyle samo co zwykle a zjesz o wiele mniej. Staraj się też zamienić mięso i wędliny na warzywa. Warzywa są lżejsze i zdrowsze, doskonale zaspokajają głód.


Pij przed posiłkami

Picie płynów w czasie posiłku powoduje rozcieńczanie soków żołądkowych i zaburzenie procesów trawiennych. Prowadzi do powstawania gazów, wzdęć i zaparć. Jeśli nie będziemy popijać dań zjemy mniej, a przez to dostarczymy organizmowi mniej kalorii. Jeśli wypijemy pół szklanki wody przed posiłkiem także zjemy mniej, bo poczujemy się pełni.


Jedz razowe pieczywo

Biała mąka jest produktem rafinowanym i w związku z tym zawiera śladowe ilości witamin i soli mineralnych. Wyroby z niej wypiekane (pieczywo białe, ciastka, herbatniki) są źródłem zbędnych kalorii i mają wysoki indeks glikemiczny. Najzdrowiej jeść produkty otrzymywane z mąki nieoczyszczonej, czyli z razowej, graham bądź też z mąki grubo mielonej.


Jedz mało i o stałych porach

Dietetycy zalecają spożywanie 4-5 dań dziennie, opartych o produkty niskokaloryczne. Ważne są regularne pory posiłków. Jeśli przerwy między posiłkami są zbyt długie, można zjeść coś niskokalorycznego np.: jabłko, marchewkę czy jogurt. Podjadanie między posiłkami jest zbędne, to niepotrzebne kalorie. Nie należy najadać się do syta, a tylko zaspakajać głód - najlepiej zostawić kęs na talerzu.


Gryź i przeżuwaj

Pierwsze trawienie odbywa się w jamie ustnej. Dokładne gryzienie i przeżuwanie, mieszanie ze śliną zjadanego pokarmu umożliwia, w dalszej kolejności, dokładniejsze i szybsze trawienie.


Jedz najpóźniej 2 godziny przed spaniem

Ostatni posiłek powinien być spożyty, co najmniej, 2 godziny przed snem. Zapobiegnie się w ten sposób trudnościom z zasypianiem spowodowanym intensywną pracą przewodu pokarmowego. Organizm będzie miał czas potrzebny na strawienie kolacji.


Ogranicz alkohol

Dostarcza on organizmowi pustych kalorii. Alkohol nie może zastąpić niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników pokarmowych, takich jak białka, węglowodany i tłuszcze. Pamiętaj, że kieliszek czerwonego wina ma aż 120 kcal, butelka piwa 147 kcal a kieliszek tequili 98 kcal.


Odczekaj 10 minut po jedzeniu

Poczekaj 10 minut zanim sięgniesz po dokładkę. Tyle czasu zajmuje organizmowi przesłanie informacji do mózgu, że żołądek jest już pełen. Po tym czasie okazuje się zwykle, że już nie mamy ochoty na jedzenie. Jeśli nie odczekamy i zjemy dokładkę od razu będziemy czuli się przejedzeni i senni.


Colę zastąp wodą

Woda jest napojem pozbawionym kalorii. Powinniśmy pić minimum 1 l wody niegazowanej dziennie. Warto wrzucić do niej plasterek cytryny ze skórką, jest w nim naturalna witamina C, rutyna, mikroelementy. Powinniśmy pamiętać o piciu wody przed posiłkiem albo 2 godziny po posiłku. Kolorowe napoje gazowane powinny zniknąć z naszego jadłospisu – to źródło zbędnych kalorii.


Ruszaj się

"Nic tak nie niszczy organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność" – mawiał Arystoteles. Ruch daje nam energię, dobrą kondycję i zdrowe serce. Uprawiaj sporty, zwłaszcza pływanie, bieganie, jogę, dużo spaceruj.

Autor: Daria Kaczmarek

Komentarze