Jak odchudzić dziecko?

Epidemia nadwagi i otyłości dotyczy dziś już nie tylko dorosłych, ale i dzieci.

Podobnie jak w menu dorosłych, stały się one nie tylko sposobem na szybki obiad, ale także pewnego rodzaju nagrodą. Tymczasem dania takie nie tylko dostarczają dużych ilości kalorii, nasyconych kwasów tłuszczowych i łatwo przyswajalnych węglowodanów, ale także posiadają niską wartość odżywczą.

Kolejna rzecz to słodkości. To prawda, że wychowanie dziecka bez słodyczy jest trudne. Jednocześnie jednak przyczyniają się one do przybierania na wadze w podwójny sposób. Mają wysoki indeks glikemiczny, więc w krótkim czasie po ich zjedzeniu dziecko znowu jest głodne. Powodują wyrzut insuliny do krwi, a wraz z nią do krwiobiegu dostaje się tzw. insulinopodobny czynnik wzrostu. Zarówno on, jak i sama insulina wykazują działanie anaboliczne, pobudzają komórki do wzrostu oraz magazynowania energii.

Istnieją także produkty, których włączanie do diety nie wydaje się pozornie niczym złym, a które jednocześnie stanowią swego rodzaju pułapkę. Dobrym przykładem są tutaj słodkie napoje. Działają podobnie jak słodycze, a więc pobudzają uczucie głodu. Litr napoju typu cola dostarcza aż ok. 250 kcal, tyle co pełnowartościowe śniadanie.


Skomponuj mądrą dietę

Jak więc powinna wyglądać prawidłowa dieta dziecka? Najważniejsze jest dostarczenie rosnącemu organizmowi odpowiedniej dawki zarówno energii, białek, tłuszczów i węglowodanów oraz składników mineralnych i witamin. Trzeba zmienić jadłospis. Wykluczyć oczywiście dania typu fast food i wszelkiego rodzaju słodycze: cukierki, ciastka, ciasta, także wysoko słodzone dżemy, miód, czekoladowe kremy śniadaniowe, słodkie napoje (również herbatę doprawianą cukrem). Podobnie jak w przypadku dorosłych, unikać należy dań tłustych: zawiesistych sosów, tłustych gatunków mięs i wędlin, pełnotłustego mleka, śmietany. Jednocześnie jednak nie można wykluczyć tego składnika z diety całkowicie. Tłuszcz odpowiada bowiem za prawidłowy przebieg szeregu procesów zachodzących w organizmie. Niezbędny jest choćby w procesie wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli A, D, E i K. Najlepiej, jeśli to będą oleje roślinne dodawane na surowo do sałatek i surówek.

Zamiast wykluczonych produktów trzeba podawać dziecku więcej warzyw i owoców. Szczególnie te drugie sprawdzą się tutaj, jako zamiennik słodkości. Można traktować jak przekąskę, ale także jako składnik dodawany do jogurtów naturalnych czy kefirów. Gotowe owocowe jogurty lepiej wykluczyć z diety ze względu na zawartość cukru. Niewskazane jest także planowanie w diecie jasnego pieczywa, makaronów, białego ryżu, kasz czy wszelkiego rodzaju klusek.

Ciepłe posiłki najlepiej przygotowywać metodą gotowania, duszenia czy pieczenia. Co bardzo ważne, powinny one być smaczne i ciekawie podane, by przekonać dziecko, że zdrowe potrawy nie muszą oznaczać nudy i jedzenia produktów, które mu nie smakują. W domowej kuchni można przyrządzać nawet dania podobne do tych kupowanych „na mieście”. Samodzielnie przygotowany hamburger z pełnoziarnistej bułki, z kawałkiem pieczonej piersi z kurczaka, warzywami i sosem na bazie jogurtu na pewno będzie smakować.

Duży problem stanowią przekąski, które dziecko kupuje sobie samo. Tak naprawdę jest to moment, w którym nie mamy nad dzieckiem kontroli i nie jesteśmy w stanie dokonać wyboru za nie. Stąd tak istotne jest, by zawsze przygotowywać smaczne drugie śniadanie.

Za wszelką cenę zaś unikać należy stosowania nagród w postaci słodyczy. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się tutaj np. wspólna wycieczka rowerowa czy wyjście na basen. Z jednej strony spędzimy więcej czasu z dzieckiem, z drugiej wpłyniemy na kształtowanie jego sylwetki i pozbycie się niechcianych kilogramów.


Produkty przeciwwskazane

Zamienniki słodkości (ciasta, ciastka, cukierki, czekolada, miód): świeże owoce, owoce suszone, np. morele, jabłka, orzechy, ziarna słonecznika

Zamienniki dań typu fast food: hamburgery przygotowywane w domu z produktów o wysokiej wartości odżywczej – pełnoziarniste pieczywo, chude mięso, świeże warzywa

Zamienniki słodkich napojów: woda mineralna, soki wyciskane ze świeżych owoców bez dodatku cukru
jasne pieczywo, biały ryż, makarony, płatki kukurydziane pełnoziarniste pieczywo, płatki śniadaniowe, makaron z mąki z grubego przemiału, brązowy ryż

Zamienniki słodkich serków homogenizowanych, jogurtów, kefirów owocowych: produkty naturalne z dodatkiem świeżych owoców

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Z drugiej strony trzeba uwazac zeby nie przekarmiac szczegolnie bardzo malych dzieci. Rodzice z rozkosza by im wladowali do buzi cos jeszcze, a one juz wiecej nie potrzebuja! : >

  • 2016-03-31 gość

    czejść jaktam jak się otchdzsz przecież cukier nie pomoże w odchudzaniu sie

  • 2016-03-31 gość

    Co niektórzy rodzice rzeczywiście nie zwracają uwagi co ich dziecko je, ale co powiedzieć o babciach, które stale dokarmiają dzieci, żeby czasami biedactwa za chude nie były.