Jak nie dać się jesiennym smutkom?

Senność, rozdrażnienie, problemy z pamięcią i koncentracją, brak energii i chęci do działania... Depresja sezonowa dotyka około 10 procent polskiego społeczeństwa. Powoduje ją niedobór światła, który skutkuje obniżeniem nastroju i aktywności chorujących osób. Jak można sobie pomóc?

Żyj kolorowo

Kolory mają duży wpływ na samopoczucie. Jeśli nadchodzi chandra, warto założyć barwny szalik lub kolorowe rękawiczki. To rodzaj buntu przeciw ponurej aurze i powszechnej apatii. Kobietom nie zaszkodzi też mocniejszy makijaż, cienie na oczy w kolorach tęczy, jaskrawa szminka. Także dbanie o swój wygląd i zwracanie uwagi na szczegóły sprawia, że myśli są skoncentrowane na czymś innym niż krople deszczu i smutne twarze dookoła. Organizm dostaje pozytywne sygnały i wzmocnienie do działania.


Pracuj, zamiast się dołować

Praca fizyczna aktywizuje mózg lepiej niż leki. Naukowcy twierdzą, że każdy wysiłek prowadzi do uczucia przyjemności i zadowolenia.


Spotykaj się z ludźmi

Warto w tym czasie otaczać się życzliwymi przyjaciółmi. Poczucie bezpieczeństwa i radość z przebywania razem często zmienia perspektywę swojego patrzenia na świat. W związku z tym, zdarza się, że obniżony nastój przed spotkaniem, przemienia się w postawę pełną entuzjazmu i nadziei.


Wyjdź z domu

Wyjście z psem, spacer, czy zakupy w pobliskim sklepie stwarzają możliwość opuszczenia swoich czterech ścian i skupienia się na innych rzeczach.


Ciesz się z drobiazgów

Najmniejszy sukces, usłyszane miłe słowo, zrobienie przyjemności drugiej osobie, wszystko to może być powodem do radości i zadowolenia z siebie. Ważne, by uczyć się dostrzegać i doceniać małe, miłe rzeczy każdego dnia.


Szukaj pozytywnej energii

Słuchanie muzyki, czytanie książki, oglądanie filmu, sport to tylko kilka źródeł pełnych inspiracji.


Naświetlaj się

Od kilku lat istnieje możliwość korzystania z zabiegów fototerapii. Leżenie pod specjalistycznymi lampami jest korzystne ponieważ uzupełnia niedobór światła, mimo że nie jest tak satysfakcjonujące, jak egzotyczne wakacje na Karaibach.


Planuj

Zaangażuj swoją wyobraźnię i zaplanuj w najdrobniejszych szczegółach np. podróż życia, przyszłe wakacje lub wymarzoną pracę. Takie zajęcie pozwala spotkać się ze swoimi potrzebami i obmyślić plan wcielenia ich w życie.

Jeśli zwykła jesienna chandra przeradza się w prawdziwą depresję, jej objawów nie wolno lekceważyć. Spadek nastroju, który trwa dłużej niż dwa tygodnie powinien być powodem do niepokoju. Warto wtedy poszukać pomocy z zewnątrz, udać się do psychologa i rozpocząć terapię.

Autor: Andżelika Korczak-Urban, psycholog

Komentarze