Indeks zamiast menu

Każdy diabetyk na pewno słyszał o indeksie glikemicznym. Jednak termin ten powinny znać także osoby zdrowe, które ze względu na nadwagę lub uwarunkowania genetyczne w przyszłości mogą być narażone na cukrzycę typu 2.

Indeks glikemiczny pozwala posegregować produkty żywieniowe według tego, w jakim stopniu ich spożycie wpływa na podwyższenie poziomu glukozy we krwi. Zasada jest prosta – im wyższy indeks glikemiczny danego produktu, tym szybciej po jego spożyciu wzrasta poziom glukozy we krwi.

Współczynnik ten pozwala kontrolować poziom cukru we krwi, co jest konieczne w przypadku leczenia osób chorych na cukrzycę. Dla diabetyków zbyt szybki wzrost, a następnie spadek poziomu cukru we krwi jest bardzo niebezpieczny. Tylko spożywanie dań o niskim indeksie glikemicznym pozwala zapobiec niebezpiecznym skokom glukozy. Ale zasady żywienia oparte na indeksie glikemicznym powinny znać także osoby zdrowe, które ze względu na nadwagę lub uwarunkowania genetyczne są narażone na cukrzycę. W tym wypadku uwzględnianie indeksu glikemicznego w swoim menu stanowi doskonałą formę profilaktyki cukrzycy.

U osób z prawidłowo działającą trzustką zjedzenie produktu o wysokim IG prowadzi do wyrzutu insuliny. Dzięki hormonowi produkowanemu przez trzustkę poziom cukru we krwi szybko ulega obniżeniu. Wyrzuty insuliny nie są obojętne dla naszego zdrowia.

Hormon ten może przyczynić się do otyłości, cukrzycy typu 2 czy chorób serca. Natomiast w przypadku osób chorych na cukrzycę, u których trzustka nie działa prawidłowo, spożywanie produktów o wysokim IG ma jeszcze gorsze skutki. Organizm samoczynnie nie uwalnia insuliny, więc we krwi koncentruje się cukier.

Wysoki indeks glikemiczny mają np. bagietki, pieczone ziemniaki, fast foody. Dieta o niskim IG powinna zawierać nasiona roślin strączkowych oraz bogate w błonnik warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, niskotłuszczowe produkty mleczne, a także chude mięso, drób i ryby.

Autor: Sybilla Walczyk

Komentarze