Gra o biznes

Coraz więcej Polek postanawia otworzyć własną firmę. O tym, co warto zrobić, zanim zdecyduje się na ten krok, jak wygląda rozkręcanie biznesu i gdzie można znaleźć wskazówki, jak go prowadzić, opowiedziała nam kobieta przedsiębiorcza − Izabela Makosz.

Jak to się stało, że została pani bizneswoman?

Chyba jak każda osoba otwierająca własny biznes chciałam być niezależna finansowo, decydować sama o sobie i mieć więcej czasu dla dzieci.

Według pani podjęcie działania jest początkiem sukcesu. Od początku miała pani takie pozytywne nastawienie?

Tak. Nie jestem smutasem z natury. Żeby odnieść sukces, trzeba pracować nad sobą i skupić się na samorozwoju. Pozytywne myślenie jest bardzo ważne, dlatego zawsze szukam jakiegoś rozwiązania i nie tracę czasu na myślenie o problemach.

Jednak wielu z nas przerażają zmiany. Jak do nich podejść, by ten strach oswoić?

Każdy jest inny, dlatego trudno mówić o jakiejś jednej, sprawdzonej metodzie. Życie jest pełne zmian i osobiście nie widzę w tym problemu, bo traktuję te zmiany jako kolejne wyzwania. Jeśli ktoś chce stworzyć własny biznes, musi być na to gotowy. Nic w życiu nie jest stałe, a biznes to ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań.

Przed podjęciem decyzji zaleca pani przygotowanie bilansu zysków i strat. Zrobiła pani swego czasu listę plusów i minusów przejścia „na swoje"?

Oczywiście, gdy tworzyłam Time for Wax, nie byłam na to zupełnie przygotowana i widziałam same plusy. Być może gdybym wtedy wiedziała, jak dużo będzie tych minusów, to nie zdecydowałabym się na ten krok (śmiech).

Powiedzmy, że pojawiła się nam w głowie myśl, by rozkręcić własny biznes. Jednak za chwilę pojawia się następna − co to ma być, żeby się opłacało?

Bardzo ważne jest to, by mieć przemyślany koncept. Należy zrobić też dokładną analizę rynku i sprawdzić, czy biznes ma szansę być rentowny, a jeśli tak, to po jakim czasie tak się stanie. Trzeba przemyśleć, czy znajdzie się wystarczająco dużo zainteresowanych klientów, na co jest zapotrzebowanie oraz czy sam biznes jest perspektywiczny. Warto też sprawdzić, czy rynek rośnie, czy jednak maleje oraz jakie są aktualnie trendy.

Z wykształcenia jest pani prawniczką, pracowała pani w korporacji − skąd pomysł na biznes związany z depilacją woskiem?

Szczerze mówiąc, szukałam jakiegokolwiek pomysłu na biznes, nie ograniczałam się do konkretnej dziedziny. Wiedziałam, że na depilację woskiem może być dość spory popyt, ponieważ na rynku w zasadzie nie było miejsc wyspecjalizowanych w tej dziedzinie.
Sprawdziłam, że ta branża świetnie rozwija się za granicą, więc postanowiłam otworzyć w Polsce sieć salonów depilacji woskiem bez konieczności umawiania i tak właśnie powstało Time for Wax. Myślę też, że dzięki temu, że nie byłam nigdy wcześniej związana z tego typu branżą, udało mi się stworzyć coś, co różni się od innych, typowych salonów kosmetycznych. Budowałam Time for Wax z myślą, że ma to być biznes dobrze zorganizowany, z ustalonymi standardami i bardzo dobrą obsługą klienta.

Jak wygląda rozkręcanie nowego biznesu. Co musi zrobić początkująca bizneswoman?

Przede wszystkim musi przeanalizować rynek, spisać wszystkie „za” i „przeciw”, musi chcieć się rozwijać, poznawać nowe narzędzia i uczyć się organizacji pracy. Najważniejsza jest determinacja i wiara w sukces.

Osiągnęła pani sukces i jest niezależna. Teraz dzieli się pani swoją wiedzą na videoblogu Time for Business TV. Skąd taka potrzeba?

Po prostu lubię to robić. Dzieląc się z kimś doświadczeniami, wcale nie zmniejszam swojej wiedzy. Niczego mi nie ubywa, a komuś może pomóc. Dla mnie to ogromna przyjemność i satysfakcja. Uważam, że naprawdę byłoby fajnie, gdyby wszyscy potrafili wymieniać się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.

Pani telewizja adresowana jest głównie do kobiet. Mężczyznom wstęp wzbroniony?

Rzeczywiście, Time for Business TV jest telewizją skierowaną głównie do kobiet. To przede wszystkim do nich kieruję moje rady i staram się je motywować. Być może wynika to z tego, że sama jestem kobietą i po prostu lepiej rozumiem ich potrzeby. Chociaż muszę przyznać, że aż 40 proc. oglądających moje filmy to mężczyźni! Uważam, że biznes to biznes i edukuję w tym programie przedsiębiorców bez względu na płeć. Dlatego jeśli panowie chcą czerpać wiedzę z moich filmów, to mogę się tylko cieszyć.

Izabela Makosz − z wykształcenia prawnik, z powołania bizneswoman. Założyła pierwszą w Polsce sieć salonów depilacji woskiem Time for Wax, Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się, nagrywając filmiki o tematyce biznesowej na Time for Business TV. Napisała też książkę Gra o biznes. Sezon 1”, w której znajduje się 88 sprawdzonych, praktycznych porad, jak prowadzić biznes.


Szczegółowe porady Izabeli Makosz dotyczące założenia własnej firmy znajdziecie w serwisie YouTube, wpisując w wyszukiwarkę: Time for Business TV.

Autor: Anna Komorowska

Komentarze