Gotuj z głową

Co jeść, żeby schudnąć? Czy w ogóle jeść, a może lepiej się głodzić? Odpowiedź jest banalnie prosta: jeść dużo i często. Jest tylko jeden warunek – należy odpowiednio przygotowywać posiłki.

Krótko mówiąc, żeby jeść i chudnąć należy obniżyć wartość kaloryczną posiłków. Jak to zrobić? Oto krótki poradnik zdrowego gotowania.



Bez tłuszczu


Gotujemy w wodzie, na parze, pieczemy, dusimy, grillujemy, smażymy na patelniach teflonowych beztłuszczowo lub tylko z niewielką ilością tłuszczu – uwaga, oleju rzepakowego. Najlepiej nie smarować pieczywa (tak robią Włosi i Francuzi), jeżeli już musisz zjeść chleb z masłem – rozsmaruj cieniutką, prawie niewidoczną warstwę.



Bez soli

Nie należy używać zbyt dużo soli, która obciąża nerki i może przyczyniać się do wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Stopniowo ograniczaj sól, zmniejszaj dawki – organizm będzie miał czas przyzwyczaić się do bezsolnej diety.



Postaw na ziółka

Nie używaj, w dużych ilościach, ostrych przypraw i octu. Należy je zastąpić ziołami, takimi jak: majeranek, tymianek, bazylia, cząber, kminek, czosnek, rozmaryn, koper, nać pietruszki, lubczyk, mięta, szałwia i wiele innych. Umiejętne ich stosowanie poprawia smak i zapach potraw, ale przede wszystkim wspomaga trawienie.



Lekkie zupy

Zupy gotuj na wywarach warzywnych lub mięsnych. Obecnie odchodzi się od gotowania zup na wywarach z kości, gdyż prowadzi to do uwalniania z nich znacznych ilości cholesterolu oraz substancji szkodliwych dla zdrowia, jak np. ołowiu, kadmu itp. Zrezygnuj z zasmażki! Dodawaj niskokaloryczne mleko (1,5%), jogurt lub kefir. Tym samym ograniczasz tłuszcz a wzbogacasz zupę w pełnowartościowe białko oraz wapń.


Warzywne przekąski

Słodkie i słone przekąski zastąp warzywnymi – najlepiej surowymi. Warzywa zawierają cenne witaminy i składniki odżywcze, które w procesie obróbki termicznej giną. Warto też podawać kiszoną kapustę i ogórki - zawierają cenne bakterie kwasu mlekowego i witaminy C. Pamiętajmy o tym zawłaszcza jesienią i zimą.



Jedz co 4 godziny

Nawet, jeśli nie jesteś głodna, chodzi o ty, by nie dopuścić do tego uczucia. Jedzenie najlepiej dostarczać organizmowi co dwie, trzy godziny, wówczas nie magazynuje on nadwyżek. Ta wiadomość dociera do mózgu i jest tam zakodowana. Pamiętaj o tym, pomijając obiad.

Autor: Oprac. DK

Komentarze