Gniewne emocje

Jest reakcją emocjonalną, której może towarzyszyć nastawienie agresywne. Gdy oczekiwania danej osoby nie spotkają się ze zrozumieniem, najczęściej, oprócz smutku i strachu, odczuwa ona gniew. Jak sobie z nim radzić?

Skąd bierze się gniew?

Gniew to odpowiedź na niepowodzenie. Rzeczywistość okazała się inna niż umysł ją sobie wyobrażał. Gniewem osoba informuje o naruszeniu jej praw i granic oraz broni własnej wartości.


Jak kontrolować?

Wbrew pozorom gniew łatwiej jest kontrolować niż wściekłość czy złość. Kontrola w dużej mierze zależy od umiejętności radzenia sobie z emocjami. Na gniew składają się myśli, reakcja fizjologiczna i zachowania. Człowiek najczęściej próbuje sobie radzić z gniewem na dwa sposoby – albo go tłumi, bojąc się zranienia, albo wybucha w sposób gwałtowny i niekontrolowany. Obie reakcje nie rozwiązują problemu. W pierwszym przypadku tłumienie jest tylko czasowe, gdyż gniew i tak wzbiera, grożąc wybuchem ze wzmożoną siłą w późniejszym czasie. Drugi, czyli niekontrolowane emocje gniewu, może doprowadzić do wielu szkód, także fizycznych, zarówno na sobie, jak i drugiej osobie. Często niekontrolowany gniew ma na celu atak drugiej osoby.

Trzecim i najlepszym rozwiązaniem jest skierowanie swojego gniewu w stronę jego źródła. Zastanowienie się, co jest jego powodem i przystąpienie do rozwiązania problemu. Niezbędna jest do tego rozmowa z osobą, wobec której skierowany jest gniew i wspólnie rozwiązać konflikt.


Co na to organizm?

Pod wpływem gniewu wzrasta ciśnienie tętnicze i przyspieszona jest akcja serca. Przestaje pracować układ pokarmowy, rozszerzają się źrenice i pocą wnętrza dłoni. Gniew może mieć również negatywny wpływ na wątrobę i pęcherzyk żółciowy. Badania wykazują, że również płuca złośników mają mniejszą wydajność i szybciej się starzeją.

Jak widać gniew przynosi wiele negatywnych skutków, zarówno zdrowotnych jak w kontaktach interpersonalnych. Może warto spojrzeć na tę emocję również łaskawym wzrokiem? W końcu to dzięki temu, że odczuwamy gniew, możemy rozpoznać co należy jeszcze poprawić w relacjach z innymi osobami. I zamiast się dalej gniewać, wystarczy poprawiać.

Autor: Oprac.AŁ

Komentarze