Gdy brzuch niedomaga

Nawet idealnie pracujący układ trawienny sprawia czasem niewielkie kłopoty. Niektóre mogą bardzo uprzykrzyć życie. Dowiedz się w jaki sposób zaradzić nieprzyjemnym dolegliwościom.

Bywa, że od czasu do czasu zdrowy organizm nie radzi sobie z trawieniem. Jednak, gdy stworzymy mu odpowiednie warunki sam upora się z problemem. Zazwyczaj wystarczy wspomóc go naparem z odpowiednich ziół, środkiem przeczyszczającym lub niewielką zmianą diety.

Kłopoty zdarzają się po zjedzeniu obfitego posiłku, słodyczy, soków owocowych, a także po silnych emocjach, długiej podróży lub braku ruchu.


Wzdęcia i gazy
W jelitach każdego zdrowego człowieka zbierają się gazy. Składa się na nie powietrze połykane podczas mówienia, picia i jedzenia, żucia gumy oraz dwutlenek węgla, metan i wodór, czyli gazy wytwarzane przez żyjące w jelitach bakterie. Pozbywamy się ich głównie przez... „puszczanie wiatrów". To nic wstydliwego, w ten sposób nasz organizm sam dba, by poziom gazów w przewodzie pokarmowym był w normie.

Jednak czasem pojawia się ich nadmiar, często o niezbyt miłej woni. Dzieje się tak, gdy zjemy potrawy zawierające zbyt dużo błonnika (groch, fasola, bób, zielony groszek, cebula, kapusta, brukselka) lub tłuszczu. Wówczas organizm nie radzi sobie z rozłożeniem tych produktów. Zalegają one w jelitach, a bakterie produkują znacznie więcej gazów. Wtedy pojawiają się wzdęcia, nieprzyjemne uczucie pełności, a czasem ból.


Co robić?

Wystarczy ograniczyć jedzenie ciężkostrawnych potraw oraz tych bogatych w błonnik - warzyw strączkowych, kapusty, płatków zbożowych, chleba razowego czy kaszy gryczanej. Na jakiś czas warto je zastąpić białym pieczywem pszennym, ryżem, kaszą jęczmienną lub kukurydzianą - produkty te są szybko trawione i nie zalegają w żołądku.

Wzdęciom sprzyjają gazowane płyny, rozmawianie podczas jedzenia oraz... żucie gumy. Trzeba więc nieco zmienić nawyki przy stole.

Zaleca się też zjadanie po jedzeniu łyżeczki zmielonego kminku lub imbiru. Zioła te zmniejszają napór gazów na ścianki przewodu pokarmowego i ułatwiają pozbycie się ich z jelit. Wzdęciom zapobiega również natka pietruszki.


Pieczenie w przełyku

Zgaga, pojawia się w 1 -2 godziny po jedzeniu, kiedy częściowo strawiony pokarm wraz z kawasem solnym cofa się z żołądka do przełyku. Czasem jest tak silna, że wręcz pali za mostkiem lub w nadbrzuszu, a nawet powoduje bóle w klatce piersiowej. Towarzyszy jej zazwyczaj gorzki smak w ustach, problemy z połykaniem, bóle brzucha a niekiedy wymioty.

Sporadycznie zgaga może zdarzyć się wszystkim po przejedzeniu i nie jest to powód do obaw. Wywołać ją też mogą pokarmy tłuste, ostre, alkohol, kawa, herbata, banany czy sałata, napoje gazowane, zupki w proszku, krakersy, czekolada, soki owocowe.


Co robić?
Palenie w przełyku może złagodzić wypicie małymi łykami szklanki ciepłego mleka lub ziołowej, niesłodzonej herbatki np. z żywokostu. Niektórym pomaga niezbyt zimna coca-cola oraz chrupanie niesolonych i niebranych ze skórki migdałów lub piętnastominutowy spacer. Lekarze zalecają uniknie poobiednich drzemek.


Zaparcia

Mogą pojawić się po podróży, silnych emocjach, przyspieszonym tempie życia, po jedzenie na stojąco, kuracji lekami, zbyt małą ilością błonnika lub płynów w diecie, siedzącym trybem życia. Przydarzają się też, gdy nie słuchamy swojego organizmu, gdy sugeruje wycieczkę do toalety.

Nie prowadzą do zatrucia organizmu, rzadko też są objawem choroby. Jednak brak wypróżnień przez trzy dni powoduje uczucie ciężkości i dyskomfort, rozdrażnienie, ospałość, kłopoty z cerą, gorszą wydajność w pracy.


Co robić?

Procesy trawienia usprawni błonnik; prace jelit przyspieszy picie mięty pieprzowej, która pobudzi wydzielanie soku żołądkowego; podobnie zadziałą rumianek, nie dość, że pomoże pozbyć się zaparć, to także podziała uspokajająco.

Świetnym sposobem na gimnastykę dla jelit codzienna, co najmniej półgodzinna dawka ruchu. Może to być intensywny spacer, bieganie, jazda na rowerze lub aerobik. Pomogą też leki lekko przeczyszczające i herbatki ziołowe.

Autor: Hanna Mądra

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Bardzo fajny artykuł:D na prawdę można dostać wzdęć od rozmawiania podczas jedzenia i nabawienia się zaparć od jedzenia na stojąco? nie wiedziałam tego! Co do wzdęć, to ja polecam brzuszki lub przysiady, np. gdy jest się w podróży, żeby trochę rozruszać kości. Ale wydaje mi się, że wygodniejszym sposobem jest unikanie ciężkostrawnyh potraw, picie wody i wziecie espumisanu. Ze zgagą radzę sobie zażywając lek na nią i pijąc mięte :)

  • 2016-03-31 gość

    Jak się tak je to nic dziwnego, że brzuszek boli. Cierp ciało co chciało.