Dziś dzień bez papierosa - zanim sięgniesz po codzienną dawkę nikotyny, przeczytaj

Dym tytoniowy zawiera 4000 związków chemicznych, z których ponad 40 stanowią substancje rakotwórcze. Wszystkie one docierają do najgłębszych zakamarków organizmu palacza powodując m.in. raka płuca czy zawał. Rzucić palenie można zawsze, wszystko zależy od nas. Dziś przedstawiamy mity przeszkadzające nam w podjęciu tej decyzji.

Paląc jednego papierosa dziennie nie można wpaść w nałóg

MIT - Uzależnienie jest uwarunkowane nie tyle dawką, co raczej regularnością jej przyjmowania. Osoba podatna może wpaść w nałóg, wypalając tylko jednego papierosa dziennie!


Palenie nie kosztuje

MIT- kosztuje i to dużo:

1 dzień - 14 złotych (2 paczki dziennie po 7 zł)
1 miesiąc - 420 złotych
1 rok – 5 040 złotych
Po 20 latach – 100 800 złotych !!!

Może warto pomyśleć o dobrym samochodzie na kredyt?


Palenie to moja sprawa

MIT - Paląc, szkodzimy nie tylko sobie! Szacuje się, że na osiem zgonów spowodowanych paleniem tytoniu jeden jest wynikiem biernego palenia. Boczny strumień dymu, czyli ten, który powstaje w wyniku spalania się papierosa, zawiera więcej szkodliwych substancji chemicznych niż ten, którym zaciąga się palący (aż 35 razy więcej dwutlenku węgla i 4 razy więcej nikotyny). Dzieje się tak, dlatego że ta boczna smuga powstaje w wyższej temperaturze i nie jest filtrowana. Dzieci wdychające dym papierosowy częściej chorują na infekcje dróg oddechowych i gorzej wypadają w testach psychologicznych oceniających m.in. umiejętności logicznego myślenia i rozumowania.


Palenie zapobiega nadwadze

MIT - Twierdzą tak osoby, które próbując rzucić palenie czują się bez przerwy głodne. Sięgają po cukierki, kaloryczne przekąski i tyją. Nadmierny apetyt jest efektem głodu nikotynowego. Jeśli jednak zaspokajamy go pokarmami niskokalorycznymi, najlepiej surowymi warzywami, wcale nie musimy przytyć. Natomiast wśród palaczy zdarza się nadwaga czy wręcz otyłość, co jest dowodem, że nie samo palenie lub jego brak tu odgrywa rolę. Według danych statystycznych spośród osób, które rzuciły palenie 1/3 - utrzymuje swoja wagę, 1/3 - przybiera na wadze, zwykle ok. 5 kg, 1/3 - szczupleje dzięki zaleconej w terapii odwykowej diecie i ćwiczeniom fizycznym.


Jeden papieros wypalany dziennie nie szkodzi

MIT - U osoby wrażliwej na działanie czynników rakotwórczych już minimalna liczba papierosów może spowodować wystąpienie po pewnym czasie zmian nowotworowych. Spostrzeżenia w rodzaju "a mój dziadek palił i umarł w wieku 90 lat ze starości" bywają zawodne, ponieważ nasz zestaw genów dziedziczymy po wielu przodkach i nigdy nie wiemy, czy nie trafiły do nas akurat te najbardziej podatne na uszkodzenie.


Fajka i cygaro nie szkodzą

MIT - U palaczy fajki ryzyko nowotworów jelita grubego, przełyku, krtani, płuca, nosogardzieli i trzustki, jak również choroby wieńcowej serca, udaru mózgu i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc jest wprawdzie mniejsze niż u palaczy papierosów - ale i tak znacznie większe niż u osób niepalących. Natomiast przy paleniu fajki, jak i cygar najdłuższy kontakt z toksycznymi substancjami ma błona śluzowa jamy ustnej i gardła. Choć nieco mniejsze jest ryzyko raka płuc, nowotwory jamy ustnej i górnego odcinka dróg oddechowych występują częściej niż u palących papierosy i aż 20 razy częściej niż u niepalących.


Papierosy light są zdrowsze

MIT - Badania naukowe wykazały, że ryzyko wystąpienia zawału serca nie różni się w zależności od gatunku palonych papierosów. Według raportu Narodowego Instytutu Raka USA, jest bardzo prawdopodobne że osoby które przechodzą z palenia zwykłych papierosów na lighty, wdychają taką samą ilość niebezpiecznych substancji i mają taki sam wysoki poziom ryzyka dla rozwoju raka i chorób wywoływanych przez palenie. Nie ma danych, że przejście na lighty czy ultra-lighty ułatwia rzucenie palenia.

Autor: Oprac. DK

Komentarze